TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvordan sjekke om man har mager bensin blanding???

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #250583  av SuperZite

Ja som topic sier, hvordan får jeg sjekket dette?

Jeg har a/f måler i bilen men den gir ikke så mye utslag.

noen som har en ide på hvordan jeg skal få undersøkt dette på en enkel måte?

Motor: 4a-gze,145hk

#250584  av Larsen

Sjekk tennpluggene eller instaler bredbåndslambda.

#250586  av Pgus

Du kan bruke metoden jeg fant det ut på min...

Kjør en tur på kvelden... Stopp bilen og lukk opp motorlokket.

Hvis manifolden lyser mot deg, går bilen for magert
(evt. har feil tenning).

Spøk tilside: Bredbåndslambda er nok veien å gå...

Tipper at du har MAP utgaven av 4a-ge.

Disse motorene bruker vakumet i innsuget til å beregne hvor mye luft som går inn i motoren. Når en setter på KN-filter(el.lig), faller vakumet, og det kommer mer luft inn i motoren, enn hva ECU'en oppfatter.

For å komme rundt dette må en øke bensintrykket, eller skifte til litt større dyser. (jeg vet ikke hvilke).

Jeg fant en oppskrift for hvordan en kunne manipulere temp. sensoren, slik at ECU'en trodde at motoren var kaldere enn hva den virkelig var, men den fikk jeg ikke til å virke.

#250606  av GhostRider88

er tennpluggen hvit så får den for mager blanding.

Etter du har skrudd ut pluggen så kan du sammenligne med denne tabellen:

Bilde
Sist redigert av GhostRider88 den 03 jul 2007 17:19, redigert 1 gang totalt.

#250607  av ErikG

bare må rette litt. Glødeplugger er på diesel. tennplugger er det på bensin :wink:

Stemmer at pluggen blir hvit om blandingen er for mager.

#250608  av GhostRider88

ErikG skrev:bare må rette litt. Glødeplugger er på diesel. tennplugger er det på bensin :wink:

Stemmer at pluggen blir hvit om blandingen er for mager.
hehe går fort i svingene her nå... inlegget er rettet.^^

#250634  av SuperZite

Får ta en titt på pluggene i morgen, skal på verksted da, og se om de kan si meg noe.

Men trenger man bredbåndslamda for å få ett a/f meter til å funke? Ellers er det jo bare å bestille opp og sette inn en.

Hvor får man kjøpt bredbånslamda til en ok pris ?

Har ikke MAP sensor :( og det plager meg litt med tanke på å få noe mer ut av motoren etter hvert. (Har bestilt 180mm reim hjul til den,men kommer mer)

#250644  av Larsen

Hvis du skal ha ut mer Hk så luftmengedemåler sensor det beste. Den vil korrigere litt dersom du setter på filter og ekses. Det vil ikke map sensoren.

På biler med orginal lambdamåler så er Af målere bare bortkastet. På bilen uten så kan det si deg om du ligger over eller under 14.7 i blandingsforhold som er ideel for katalysatoren. Det vil gi deg en liten pekepinne, men hvis du tenker seriøst så gå for bredbåndslambda.

Det finnes mange gode bredbåndslambdaer ute. Selv har jeg akkurat kjøpt inn http://www.innovatemotorsports.com sin bredbåndslambda og viser. Har ikke fått testet den med motoren igang, men den var enkel å instalere,kjapp levering og ser ut til å fungere bra. Den kan også erstatte orginale labda sonden slik at det kan hende du slipper å sveise på festet til sonden.