TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diverse oppgraderinger. Vinterprosjektet mitt

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#223022  av cs2451

Daniel_hoy skrev:Da lærte jeg noe i dag også. Men lagera til rådene? Går ut fra at det der er for lagera på veiva.
Skal boltene skiftes eller kan dei brukes en gang til. Er ikke mitt fagoråde dette, men må lære en gang.
Står på selve rådene!
Sjekk at gjengen er som de skal være. ikke skadet og ikke strekt. så går det veldig fint

#225442  av Daniel_hoy

Da var stempel i hus. Skal prøve å få borret blokken før jeg skal på jobb om en uke. Har også bestilt alt av lager til motoren. + Nye pluggledninger og fordelerlokk/rotor.

Men så har jeg et spørsmål: Ventiltetningene jeg fikk med i pakningsettet har to forskjellige farger. Grønne og brune. Noen som vet sikkert hva som er til innsug og eksos?

#226182  av cs2451

innsug: brun
Eksos: grønn

#226207  av Andy_Celica

Larsen skrev:Ser etter stempler selv. Etter hva jeg har lest på mr2oc så var vist ikke JE stemplene anbefalte fordi de lager litt mye lyd. Tenkte selv å gå for wiesco stempler og orginale råder da de tåler MYE.
Wiseco og je blir produsert på samme fabrikk, og de er 100% like, er bare en tilfeldighet hvilke av stempelene de merker med wiseco og hvike de merker med je.

f.eks, 4 stempler blir laget 2 av disse blir kalt wiseco og 2 av disse blir kalt je, så de som sier sikt på mr2oc pisser på leggen, sorry uttrykket. og jeg skal ikke gå mere off topick.

#226464  av Helmer

Andy_Celica skrev:Wiseco og je blir produsert på samme fabrikk, og de er 100% like, er bare en tilfeldighet hvilke av stempelene de merker med wiseco og hvike de merker med je.

f.eks, 4 stempler blir laget 2 av disse blir kalt wiseco og 2 av disse blir kalt je.
Ehh...hvor har du dette fra? Høres meget rart ut syns jeg...

#226473  av Andy_Celica

Helmer skrev:
Andy_Celica skrev:Wiseco og je blir produsert på samme fabrikk, og de er 100% like, er bare en tilfeldighet hvilke av stempelene de merker med wiseco og hvike de merker med je.

f.eks, 4 stempler blir laget 2 av disse blir kalt wiseco og 2 av disse blir kalt je.
Det snakka jeg med vidar strand om (http://www.vsmotor.no) skulle tro han viste det ganske bra, han kan jo tross alt litt om bil og bruker disse stempal i motorene sine, (siste bilen han bremsa var vel på 1400hk)

#226482  av Larsen

Andy_Celica skrev:
Helmer skrev:

Det snakka jeg med vidar strand om (http://www.vsmotor.no) skulle tro han viste det ganske bra, han kan jo tross alt litt om bil og bruker disse stempal i motorene sine, (siste bilen han bremsa var vel på 1400hk)
Det kan sikkert hende at de blir laget på samme farbrikk, men de er ikke like. Wiesco stemplene har "pin offset" Altså at spempelet ikke har råden festet midt på, men litt til siden. Etter hva jeg har lest så har ikk JE stemplene dette og de lager da en del mere støy.

#226503  av larsst185

etter å ha sett jobben vs motor har gjord med datasprut og "bygging" av eksos på broderns corolla så setter jeg heller sønnen min på ett år til å gjøre noe som helst på min bil enn dem,men men.arti å se at flere gjør jobben med å bygge "ny" gs-gte :) Har gjord det aller meste som du gjør med din.ligger prosjekt tråd om det her.kjører også med je stempler,funker som fy!!originale råder tror jeg holder leeenge så det tror jeg ikke du trenger tenke på.forsterka lagre tror jeg også er endel oppskrytt så lenge det ikke er snakk om ekstreme hk antall.bruk heller penger på ny oljepumpe.synes vertfall jeg er en god invetering når du likevel gjør så mye med motoren.å et lite tips,jeg tok motoren min ned istedet for opp.synes gjør ting mye enklere ved ut og isetting.

#226609  av Daniel_hoy

Da var iallefall blokka levert til borring. Men pga av at jeg skal på jobb og blir vekke i 2 uker og blir hjemme i 4 dager før jeg skal vekk på jobb i 10 dager til så er det vel ikke så mye som kommer til å skje med det første.

Grunnen til at jeg tok motoren opp denne gangen var at jeg ikke hadde tilgang på løftebukk, men lurer på om jeg skal prøve å løfte bilen når den skal inn igjenn så jeg kan ta den inn nedenfra. Er en god del enklere det ja.
Har ikke kjøp inn ny oljepumpe, men er det vanlig at den svikter? Har brukt en del mer penger på bilen enn hva som var planen :? Vet at det beste er å skifte "alt", men er ikke akkurat billige deler til bilen. :x

#237435  av Daniel_hoy

Da er motoren montert sammen igjenn. Skulle i grunn montere kassa idag, men så har jeg fått feil utløserlager.
Det som jeg har gjort til nå er:

Nye råde/veiv lager
Oljepumpe
Vannpumpe
TTE toppakning
ARP head studs
Borra blokk
JE 86,5mm stempel
Skiftet ventiltetninger
Skiftet regreim/løpehjul
Skiftet fordelerlokk, rotor og pluggledninger/plugger
Diverse tetninger og pakninger her og der
CT27 turbo
Bensinfilter
Styrekule
TRD girkule :D
Lakka blokk/toppdeksel
Fjernet kullfilter

Slenger vel ut et par bilder en annen dag

#250936  av Daniel_hoy

Bilen har fungert helt fint til nå. Men 13 dager etter oppstart skjedde dette her. (hjort) Forhjulsstillinga fikk seg en kakk så har ikke kjørt så mye etter det.
Vedlegg
Bilde027.jpg
Bilde027.jpg (95.91 kiB) Vist 1159 ganger
Bilde026.jpg
Bilde026.jpg (86.34 kiB) Vist 1164 ganger

#250937  av Daniel_hoy

I dag har det skjedd litt med bilen. Den er levert inn for fiksing og det er SW20 som tar seg av det. Han har tatt firhjulskontroll på bilen så nå er alt bra med hjulstillinga og i dag dukket døra opp så nå får han starte på resten. Fikk et par bilder med han tidligere i dag så jeg fikk se framgangen :D
Satser på at alt er ferdig til jeg kommer hjem fra jobb, vil kjøre BIL :lol:

Er det forresten noen som har funnet ut hvor jeg kan få tak i Carlos Sainz klistermerket til skjermen?
Vedlegg
Centrum3.jpg
Centrum3.jpg (34.33 kiB) Vist 1385 ganger
Centrum2.jpg
Centrum2.jpg (39.8 kiB) Vist 1384 ganger
Centrum.jpg
Centrum.jpg (35.3 kiB) Vist 1384 ganger