TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • RHD til LHD?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #251317  av Steinawarjar
 
Noen som har erfaring med å gjøre en høyrerattet bil til en venstrerattet? I så fall, hva koster noe slikt og hvilke muligheter har man da for å få registrert en slik bil her i norge?

 #251349  av Andreazz
 
Dette er en noe over middels stor jobb.. mildt sagt!
Hvis det er snakk om en gammel Morris Mini, der det stort sett dreier seg om å flytte over rattstammen, er det en grei jobb.
Men regner med her at du tenker på en moderne jappse-bil..

Nevner i grove trekk alt som må byttes for å gjøre en RHD (tilnærmet) lik en LHD:

-Torpedo vegg
-Dashbord, og ofte dørtrekk
-EL-nett, både til bil og motor
-Bremserør, bremsekraft forsterker, ABS
-Clutch rør, slanger
-Vindusvisker system med dekksler og armer
-Tannstang og muligens motor travers

+++ sikkert mye småtteri og detaljer som man sikkert aldri en gang har tenkt på!

Men alt er mulig, om du får det godkjennt kan ikke jeg svare på.. meeen, tviler sterkt :o

Her er prosjekt tråden til en svenske som så å si er ferdig med å bygge om en Supra MKIV fra RHD til LHD:

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=246460

 #251373  av TurboKnut
 
Så lenge bilen har kort (japansk ch.nr) får man ikke den registrert samme hvilken side rattet står på.

Har en høyrerattet ----ombygget---> til venstreratt Nissan Pulsar GTI-R stående her med japansk chassisnummer som ikke lar seg registrere enda det er brukt alle deler (unntatt ch.nr) fra tysk bil til ombyggingen.
Ombyggingen er gjort på godkjent karrosseriverksted og er godkjent av TüV i Tyskland og bilen har også tysk vognkort (dvs reg i Tyskland etter ombyggingen), men i Norge er det ikke mulig å få skilt på den....

Så lenge bilen ikke har europeisk ch.nr er det bare å glemme.