Kan noen fortelle meg hvordan det er mulig å få flere hk bare ved å bytte stempler`?
En vakker dag så ..... 

Skylar skrev:Men der byttre du ikkje bare stempel?Neppe... Kansje raskere respons/mer turtall, men om stempelet er lettere så endrer ikke det mengden bensin/luft og forholde mellom dem.
Det var snakk om at hvis du f.eks byttet til lettere stempler at du da fikk mer hk ?
Larsen skrev:Hvis du kjører mindre klaring mellom stempel og sylindervegg så kan du få en effektøkning fordi det reduserer "blow by". Lettere stempler vil også føre til mindre masse som tilsvarer det samme som lettet svinghjul. Ved å lette den roterene massen i motoren vil du kunne få mer akselerasjon i lave gir fordi motoren ikke må dra så mye vekt rundt da turtallet øker.Vel, sånn i teorien så skal du vel ikkje ha blow by i det hele tatt.
Skylar skrev:Ingen blir det aldri med det prisippet tettningen er bygd på, men den er liten da bilene er nye. Kjører du stempler med liten klaring (høy slikon stempler) så vil blow by være liten selv da stempelringen blir slitene.Larsen skrev:Hvis du kjører mindre klaring mellom stempel og sylindervegg så kan du få en effektøkning fordi det reduserer "blow by". Lettere stempler vil også føre til mindre masse som tilsvarer det samme som lettet svinghjul. Ved å lette den roterene massen i motoren vil du kunne få mer akselerasjon i lave gir fordi motoren ikke må dra så mye vekt rundt da turtallet øker.Vel, sånn i teorien så skal du vel ikkje ha blow by i det hele tatt.
Og eg vil no tro at i f.eks en ny god motor har du svært lite eller ingen blow by ?
Skylar skrev:Ja ok.Ja, men økningen er veldig liten. Største fordelen er at motoren blir mer effektiv, men det går jo opp i opp med at høyere oktan er dyrere
Men så du kan få mer hk ved å bytte ut til lettere stempler pga det er mulighet for å få økt kompresjonen?