TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Nedovervendt sub i mr2, Bilder lagt til

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #249946  av angrykid

Er det noen som har testet dette i en MR2 MK2? Jeg driver å skal lage meg nye kasser i bilen, å er ferdig med den ene på førersiden, der elementet er vendt inn mot seteryggen. Greit nok, det spiller bra, men det begynner å bli passelig slitsomt etterhvert som man kjører lengre å ha den sinnsyke dunkingen rett i ryggen, så jeg tenkte for å få lyden bedre så må det være muligheter for å enten vendte elementet opp eller ned. Opp er i utgangspunktet ikke ett så veldig bra alternativ for min del, siden jeg er mest opptatt av 1: lyd og 2: plass for å få setet helt bak. :)

Så, noen som har noen formeninger om dette så kom med dem så snart som mulig. Tenkte jeg skulle bruke dagen på å bygge kassa for å høre hvordan det ble. :)
Vedlegg
Kasse #1 slik ser den ut i bunn, uferdig finish foreløpig
Kasse #1 slik ser den ut i bunn, uferdig finish foreløpig
DSC00130.JPG (219.61 kiB) Vist 3579 ganger
Kasse #1 innstallert i bilen, uferdig finish foreløpig
Kasse #1 innstallert i bilen, uferdig finish foreløpig
DSC00129.JPG (101.46 kiB) Vist 3580 ganger
Kasse #2 forfra
Kasse #2 forfra
DSC00128.JPG (208.61 kiB) Vist 3556 ganger
Kasse #2 er i gang
Kasse #2 er i gang
DSC00127.JPG (180.26 kiB) Vist 3557 ganger
Sist redigert av angrykid den 07 jul 2007 15:26, redigert 1 gang totalt.

#250559  av angrykid

Faktisk ingen som har en formening om dette.. Oh well, jeg gikk i gang med å bygge kassen, og det ser foreløpig ganske bra ut. Har enda noen lag med glassfiber igjen å legge, men det jeg har gjort, er at jeg har laget ei plate som passer bunnen i bilen bak setene, og forhøyet denne 6cm, slik at subben går klar av alt som ligger under der. Så får vi se hvordan lyden blir når jeg får ferdig kassa, forhåpentligvis i dag eller i morgen. Gir dere tilbakemelding på det. Den skal også fylles med watt, for å unngå plunkplunk lyder fra kassa. Er drittkjip egenressonans fra glassfiber. :| :)

#250737  av angrykid

Vil bare si at dette var en stoooor overraskelse for min del, ja. :) Lyden ble helt annerledes, trykket er ikke ubehagelig mot ryggen og det spiller høyt.. veldig høyt. :) Så dette er å anbefale for folk som ønsker å bygge anlegg i bilen men som ikke ønsker å slå ut ryggsøyla si i forsøket. :D

Det jeg har gjort, for å forklare litt.. (har ikke bilder og orker ikke ta noen nå heller) er at jeg har skåret ut boksene som er bak seteryggen og har dermed tilgang til plass helt ned til gulvet. Jeg har laget ei plate som passer med formen der, men den er forhøyet i ene siden med ca 60mm slik at den ligger i vater. (inn mot midten, så er bunnen bygget opp ca 60mm med stålprofil, og det ligger en skrue på toppen der som gjør at man får den ikke til å ligge i plan med gulvet om man ikke forhøyer på ene siden eller forsenker på andre.)

Dermed har jeg nå ca 60mm under bunn der elementet står å slår rett mot gulvet. Det er jo ikke borti på noen måte, så det er ikke noe problem med det. Utover det, så har jeg brukt rundstav for å merke av hjørnene på kassa, disse satt jeg i 90 grader på bakveggen, og tiltet fronten bakover, slik at den fluktet med seteryggen når den er helt tilbakelent. det blir ca 35-40cm på bakryggen i høyde. Noe som utgjør rundt omkring 18-19 liter i volum. Deretter støpte jeg med glassfiber i 5-7 lag (husker ikke helt nøyaktig gitt) og dette er godt å stivt. Det vibrerer litt i kassa, så jeg kan forestille meg at den ikke er heeelt optimal med tanke på stivhet. Kunne nok med fordel vært avstivet innvendig eller lagt på noen lag til med fiber. Dette er bagateller for min del. :)

Videre framover, så skal jeg lage en bunn under kassa, som er like lang og bred som bunnen i kassa er, for å få alt av å trykk fram under setet. Blir på en måte en bassport, dette er bare ett prosjekt jeg skal prøve å få til for å se om lydkarakteristikken endrer seg nevneverdig. Dette blir å skje i løpet av neste uke eller noe slikt, da jeg ikke har tid denne uken til å sette i gang.

#252618  av angrykid

Da skrota jeg begge glassfiberkassene og bygget meg nye i 22mm spon i stedet. De ble ikke stive nok for 10", mest sannsynligvis grunnet for dårlig kunnskaper om glassfiber hos meg. Så jeg endte opp meg å gjøre noe jeg kan, nemlig å bruke trevirke til å lage ting i. Lyden ble enda råere enn med glassfiber, men kassa ble en smule mindre, rundt 15-17 liter en plass. Men dette var ikke noe stort problem. Jeg kan ta mål av kassen til dere som ønsker å bygge det samme etter meg, men det er veldig (!!!) mye pussejobb med dette, siden det kun er 1 ret vinkel på kassa, og det er den som er fra bunn til rygg. Der er det 90 grader. Resten er ett makkverk av vinkler og slikt. Brukte ca 5 timer på ei kasse. Jeg kunne sikkert vært kjappere hadde jeg hatt endel mere verktøy, f.eks ei sag som jeg kan kappe lengre biter med enn 20 cm. Så jeg har kappet alt for hand, stort sett. Det er vel det som tar tid, tenker jeg. Og tilpasningen, så klart. :)

Skal i dag i gang med å montere ny forsterker i bilen, har startet sånn smått med ei prøvemåling, så her kan dere se litt bilder som jeg har tatt i løpet av dagen. Den er skjevmontert pr nå, men dette er bare ei prøvemontering. Skal ordne det slik at ting blir bent ved neste forsøk :D

Editerte bort noen bilder med visakortet mitt på. :D
Vedlegg
Litt bedre bilde tatt utenfra.
Litt bedre bilde tatt utenfra.
DSC00143C.JPG (18.18 kiB) Vist 4457 ganger
Forsterker prøvemontert i bilen mellom setene. Fungerer greit det.
Forsterker prøvemontert i bilen mellom setene. Fungerer greit det.
DSC00142C.JPG (20.98 kiB) Vist 4457 ganger
Sist redigert av angrykid den 11 aug 2007 13:11, redigert 1 gang totalt.

#252878  av marlboro1310

da tar jeg turen til innlandet så kan du hjelpe meg med det samme til min bil? :D
har en værsting-pioneerforsterker liggende og noen ledninger hehe,mangler et basselement og noen som fatter litt mere om bilstereo enn meg hehe 8)

ser bra ut det der :D forsterkeren ville jeg plassert annerledes er det eneste,men funker sikkert bra for deg det der.. :lol:

#252919  av angrykid

Ja jøss.. Jeg har to glassfiberkasser liggende i skjulet å slenge, du får de billig.. hehe :P

Men ja, jeg har desverre ikke lyst til å plassere forsterkeren under noen av pansrene mine. Er alt for redd for fukt. Jeg skal bygge litt glassfiber rundt forsterkeren også, sånn at det ikke blir så skyyyyhøy blingbling faktor på det hele.. :) Og så skal jeg få trukket opp ett toyota devil logo i rød vinyl som jeg skal ha utenpå toppen på forsterkeren... :D Håper jeg da. dette gjenstår dog å se om jeg får til. Hehe :)

Mye planer..

Åssn element er det du har tenkt å ha i? Kjører du på ett rimelig gromt 10" element bak hvert sete, så får du rimelig grei lyd. Å bygge kasse tar litt tid, så det kan hende at jeg kan hjelpe med det, men det må vi i tilfelle snakkes nærmere om :)

Nå er det jobbtid for meg, vi får snakkes etterhvert.. Skal se om jeg får rota meg fram til å tegne litt i paint til dere videre planer for hvordan jeg skal gjøre det med forsterkeren.. :D Den blir bare helfet etterhvert.. hehe.. :D:D

#255403  av angrykid

Da har jeg kommet meg litt lengre i byggingen min.. Lyden i bilen er.... mer enn fortreffelig for tiden. Diskantene står litt feilplassert, men får ikke gjort noe med det før etter ferien desverre. Det er ingenting som er ferdig, men jeg jobber for å få det meste unnagjort før jeg skal på ferie sørover til Trondheim og Gol.. Det blir en fin tur, tror jeg... :)

Bilder har jeg også ett par av.. ;) Som sagt, work in progress, så om dere ønsker å kritisere finishen, så er det greit nok. :D

Planen videre er dog å lage to nye dørpaneler slik at det blir nice å clean på dørene, jeg skal lage noe form for deksel over subbene og delefiltrene på hver side, slik at disse ikke blir synlige. Jeg skal også lage ett deksel som jeg skal støpe slik at det flukter med midtkonsollen og dekker kablene til forsterkeren. Og så skal jeg til slutt lage ett deksel som dekker RCA kablene på toppen av forsterkeren også.

Er det forresten noen som kan skjære ut devil logoen i 1mm metall plate til meg? Trenger den i størrelse 24cm bred å 13cm høy. (fra bunn til toppen av hornene) Det hadde vært gull i tilfelle noen ville ta på seg den jobben. PM Meg om du har mulighet til det.
Vedlegg
Forsterker slik den står montert mellom setene. Må finne en løsning på å lage noe fancy greier i glassfiber.
Forsterker slik den står montert mellom setene. Må finne en løsning på å lage noe fancy greier i glassfiber.
DSC00156.JPG (74.08 kiB) Vist 3557 ganger
Uferdig sub og delefilter slik det er pr i dag. Delefilteret blir stående, men skal lage ett deksel over det hele etterhvert. Må bare finne en løsning på hendel til motorrom.
Uferdig sub og delefilter slik det er pr i dag. Delefilteret blir stående, men skal lage ett deksel over det hele etterhvert. Må bare finne en løsning på hendel til motorrom.
DSC00155.JPG (67.72 kiB) Vist 3551 ganger
Uferdige dørsider. Funderer litt på hvordan jeg skal løse dette, men jeg finner nok på noe etterhvert. :)
Uferdige dørsider. Funderer litt på hvordan jeg skal løse dette, men jeg finner nok på noe etterhvert. :)
DSC00152.JPG (104.04 kiB) Vist 3561 ganger

#256265  av OrIoN89

Dette er veldig bra, veldig bra ;)

Skal sette inn ny sterio, og har planer om å sette inn ny sub. har en 12 " her, men får neppe plass.. ;/ Den er av samme serie som din btw ;) bare 1600W =)

#256267  av angrykid

Hvis du er litt kort i beina, så får du plass til en 12" den veien som jeg har montert dem. :) Jeg får setet mitt på nest siste hakket bakover, og det er ikke noe problem for min del. Da ligger subben ca 1cm innenfor kantene framme og bake. Burde ikke være noe problem med en 12", da disse som oftest er rundt 30-32cm i ytterdiameter. :)

Ellers, så fungerer det å sette elementet rett mot ryggen, men vær obs på at det blir mer massasje for ryggsøyla enn det blir bra lyd ved å gjøre det på den måten :)

#256449  av chris

Bare litt nysgjerrig: Hvorfor monterte du høyttalerne i dørene slik, og ikke på "vanlig" måte, altså "ta av dørtrekk - sett på trering, skru fast høyttaler, sett på dørtrekk - og la det se originalt ut" type ?

:)

#256460  av b3ndr

kan bli litt trangt om plassen vet du.
vet jeg måtte bygge ut så mye at dekselet foran nesten ikke passet med infinity kappa perfect 6.1 settet. spolen gikk for langt inn i døra.
med litt triks og lureri gikk det til slutt, finfin lyd:D

#256565  av angrykid

Men ja, jeg må ha 22mm spacer for at magneten ikke skal ta i vindusheisen/ramma inni døra. Og da passa plutselig ikke døra, selv om jeg skjærte av det som var inni av plastikk. Så jeg måtte ha den midlertidig slik som dette, og skal støpe meg ei sånn lomme som er der fra før av. Har ikke helt planlagt dette enda, da det er 3 uker til jeg skal sette i gang med det. :)