TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • ........NITRO........

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #252910  av Stølen
 
Er det noen her som har erfaring med bruk av nitro/lystgass? Er det pålitelig? Er det et tålelig alternativ til konvensjonell trimming?
Hvem leverer de billigste systemene..?

 #252911  av 4A-GE
 
lystgass utvikler mye plutselig varme.

Tenk på det.

Edit :

Altså.... Lystgass... Jeg kan ikke fatte og forstå hvorfor folk på død og liv skal ha dette på bilene sine.

1. En så plutselig økning i hestekrefter utvikler hysterisk mye varme.
2. Motoren din er ikke beregnet for en så plutselig økning i hk og dette går utover drivverk, gjerne.
3. Det er fort brukt opp
4. Dyrt i innkjøp, dyrt med påfyll hele veien.
5. Det er så ulovlig som ulovlig kan bli.

 #252920  av Larsen
 
Det blir nok dyrt i lengden da du må begynne å plukke fra hverandre motoren

Fast, cheap, reliable Pick two...


Men noe intersant jeg har tenkt på lenge er å kjøre en blanding med Nitromethanol og methanol. Hvis de blir blandet i riktig forhold så kan den lages slik at den ikke trenger oksygen. Nitromethanol innholder nemelig oksygen. Du kunne du ha laget et enkelt innsprøytningsystem i tillegg til det orginale hvor du inne trenger å bekymre deg for at blanding skal bli for mager.

 #252929  av sindrejl
 
Faktisk er ikke lystgass noe spesielt ille om man går for et lite kit, feks 30hk. Dette er noe motoren tåler og DEFINITIVT drivverket tåler :) (vil påstå at en rivstart i 1.gir er en del værre, samt harde giringer)

NOS har jeg ikke store peiling på, men det virker vel på den måten at det SVÆRT hurtig kjøler ned lufta som skal forbrennes og gir plass til langt mer luft på samme "plass", dermed blir det liten turboeffekt i noen sekunder som igjen ja.. gir kraftig varmeøkning i selve motoren, men som sagt et 30hk kit skader neppe så mye. Da kan man også enkelt montere et tørrsprut-system på innsuget, kjapt billig og enkelt (inntill man skal fylle på flaska) :D

Søk, tror det står veldig utfyllende informasjon et sted her på forumet da jeg synes å huske det har vært diskusjonstema før.

 #252930  av sindrejl
 
Larsen skrev: Men noe intersant jeg har tenkt på lenge er å kjøre en blanding med Nitromethanol og methanol. Hvis de blir blandet i riktig forhold så kan den lages slik at den ikke trenger oksygen. Nitromethanol innholder nemelig oksygen. Du kunne du ha laget et enkelt innsprøytningsystem i tillegg til det orginale hvor du inne trenger å bekymre deg for at blanding skal bli for mager.
er det ikke noe slikt firewalk har da?

 #252937  av Christian
 
4A-GE skrev:lystgass utvikler mye plutselig varme.

Tenk på det.

Edit :

Altså.... Lystgass... Jeg kan ikke fatte og forstå hvorfor folk på død og liv skal ha dette på bilene sine.

1. En så plutselig økning i hestekrefter utvikler hysterisk mye varme.
2. Motoren din er ikke beregnet for en så plutselig økning i hk og dette går utover drivverk, gjerne.
3. Det er fort brukt opp
4. Dyrt i innkjøp, dyrt med påfyll hele veien.
5. Det er så ulovlig som ulovlig kan bli.
1. Varmen kommer ved vanlig trimming også, og da gjerne lengre av gangen. Ved f.eks mer aggresive kammer.
2. Motoren og drivverk bør tåle opp i mot 50hk ekstra uten å ta skade av det. En forutsettning er jo selfølgelig at motoren er i god stand. På mr2oc.com er det folk som påstår å ha kjørt 50hk doser jevnlig i 2år! :wink: (Både på 3s-fe, 3s-ge og 3s-gte.) Gti kassa på en mr2 tåler glatt 300hk ved fornuftig kjøring
3. Sant det, men det varer nok relativt lenge. Tviler på at folk trykker på knappen hele tiden.
4. Er vel den abselutt enkleste og mest effektive måten å trimme en sugemotor på.
5. Det er all annen trimming også.

Har lenge hatt lyst på lystgass selv, men jeg har kommet til at jeg har effekt nok. Sist jeg begynnte på trimmekarusellen kosta det alt for mye :roll:

Det er ganske mye info i nitrous forumet på mr2oc.com. Anbefaler at dere tar en leserunde der :)

 #252941  av Thomas S
 
Og skal man "kappe" med en annen bil er det bedre å slå an med skikkelige ponnyer en å leke steroid boler :roll: Så lystgass = steroid samme symptomer faktisk :lol:

 #252948  av Christian
 
Er mange som sier at gass er juks, men det henger ikke helt på greip synes jeg.

Man øker turbotrykk, bytter til større/bedre turbo, oppgraderer ic, monterer datasprut og en masse styr for å få bilen kjappere, også er liksom lystgass juks? :lol:

 #252962  av Morten
 
Syns denne hadde en ganske humor demonstrasjon av at nos funker jeg... (NB se hele filmen) :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=g_ib4p3sOyE

 #252975  av CelicaTurbo
 
Bare vær obs på at det å bare sprøyte NO2 i innsuget på den måten der eller uten å helt vite hva man gjør er litt utrygt for motoren. Gassen fungerer som nevnt ovenfor kjølende, men det er bare en bi-effekt. Hovedgrunnen til effekt er at gassen frigjør store mengder oksygen under forbrenningen og det må tilsettes nok ekstra bensin om man ikke skal få en farlig mager forbrenning med tilhørende smeltede stempler osv, men det er jo slikt "wet"-systemer tar hensyn til.

Jeg er en av dem som føler at den gassen er juks ved det at den bare kan brukes en gang iblant.. det er jo komplett ubrukelig på banekjøring f.eks. Men, så klart er det en ganske så billig modifikasjon i forhold til gevinsten da, og det er jo ingen tvil om at det funker :)

 #252989  av Ã¦len2
 
Jeg brukte NOS på en tidligere mk1 med 4age motor.
Da brukte jeg 36 størelse på dysene (Amrikansk mål) både på bensin og nos.
Denne dysingen tilsvarte ca 80hk ifølge NOS sitt datablad, gikk tilsynelatende helt fint med tanke på tenningsbank etc.

Men problemet var at med en gang du har brukt litt av gassen i flaska ebber trykket av. Å for å få opp trykket da må du varme flaska.
Litt tungvint!

Det er foresten lov å ha det montert i bil, så lenge du har en hovedstrømsbryter og slangen ikke er tilkoblet flaska.

 #252993  av Larsen
 
sindrejl skrev:
Larsen skrev: Men noe intersant jeg har tenkt på lenge er å kjøre en blanding med Nitromethanol og methanol. Hvis de blir blandet i riktig forhold så kan den lages slik at den ikke trenger oksygen. Nitromethanol innholder nemelig oksygen. Du kunne du ha laget et enkelt innsprøytningsystem i tillegg til det orginale hvor du inne trenger å bekymre deg for at blanding skal bli for mager.
er det ikke noe slikt firewalk har da?
Jo, men tror han bruker kun vann og metanol. Leste en svært utdypende diskusjon hvor de byttet ut vann mot nitromethol. De kom vel frem til at de kreved mer væske enn det de orginale vanninsprøytnings systeme greier.

Og hvis du skal kjøre med lystgass så skal du også kjøre med et "gass under trykk" merke på bakluken.

 #252998  av Christian
 
ælen2 skrev:Jeg brukte NOS på en tidligere mk1 med 4age motor.
Da brukte jeg 36 størelse på dysene (Amrikansk mål) både på bensin og nos.
Denne dysingen tilsvarte ca 80hk ifølge NOS sitt datablad, gikk tilsynelatende helt fint med tanke på tenningsbank etc.

Men problemet var at med en gang du har brukt litt av gassen i flaska ebber trykket av. Å for å få opp trykket da må du varme flaska.
Litt tungvint!

Det er foresten lov å ha det montert i bil, så lenge du har en hovedstrømsbryter og slangen ikke er tilkoblet flaska.
Brukte du en flaskevarmer for å holde trykket oppe?
Hvor lenge kjørte du med dette oppsettet? 80hk på en 1,6liter er veldig mye...greide den seg? En 4a-ge skal jo egentlig bare trenge ett dry kit, men med 80hk regenr jeg med at du brukte ett wet kit....?

Har lyst på noe slikt selv, da skulle jeg ødelagt nattesøvnen til ganske mange etter en dag med drag :twisted:

 #253012  av Ã¦len2
 
Ifølge NOS så skulle det tilsvare 80 hk ja, det overasket meg også at det gikk så bra! Jeg hade 4agze motor på vei fra japan, så det var litt derfor jeg presset motoren så mye.
"Vet" anlegg ja, med en NOS og en tilskuddsbensin dyse.
Jeg hadde ikke NOS flaskevarmer så jeg brukte 4stk speilvarmere til trailer, som jeg klistret runt flaska. dereter festet jeg rør isolasjon utenpå det. :) Billigvarianten det!

Etter å ha brukt settet ca 14 dager, og en uke før 4agze motoren kom fra TRD, så vraket jeg selfølgelig bilen!
Så i mangel på bil å førerkort ble settet prøvd på en kamerat sin Ford Escort 1,6, denne gangen i full verson med en NOS og en bensin dyse per sylinder!!
Samme dyseoppsett som de bruker på smallblock jenkare! (+4 såklart) Etter tømt 3 gir og litt i 4gir ville ikke Escorten mere!! Men det funket veeeldig i de skarve sekundene det gikk! Dysingen tilsvarte noe slikt som 200-250hk+ Ca.
Med lommelykt kunne en faktisk se råde og veiv gjennom hullene i 2 av stemplene!! Etter at vi plukket av toppen! :D
Har hatt det morro med det NOS settet!

 #253015  av Christian
 
Hehe, det er ikke noe problem å kjøre i stykker om man går inn for det :lol: