Toppaknings utfordringer:
Toppakning 1 (år 2000): Hadde NA motor og plutselig sluttet varmeaperatet å virke. Samt at jeg hørte boblelyder i det. Det ble fikset på Toyota Drammen i år 2000 med ett års garanti. (Men motor fikk rådebank etter guttetur i 2005)
Toppakning 2 (år 2006): Fikk ny 1,6 mm stålpakning (m/APR studs og 102 N moment) med turbomotor. Var på ACR og kjørte den varm. Toppakning gikk. Men den kunne jo ikke gå i stykker.... Så toppen ble byttet, men det lakk fremdeles. Løsningen ble å sette inn vanlig pakning. (I ettertid har jeg en teori om at toppen ble skjev pga varme (dårlig radiator og slurevifte). Den nye toppen ble ikke slipt og derfor gikk det ikke med stålpakning)
Toppakning 3 (år 2007): Det holdt ett år. Vår ute og skrudde opp trykket i 1,2 bar. Plutselig var det mye i kjøleveskebeholder. Fikk en dårlig følelse, slangen til radiator var knallhard og det boblet litt. Hmm, dette var kjente ting.. Bestemte meg for å bytte selv. Skrudde fra hverandre og ganske riktig fant bruddet ( se bilde)
Slipte topp og blokk for hånd med Rettholdt og fint sandpapir. Hold på flere kvelder (lite viste jeg at det var nytteløst) Tok å brukte tusj for å se hvor det ble slipt vekk først.
Toppakning 4 (år 2007): En god sjel på forumet (Berba) sendte meg to vanlige pakniger og en brukt 1,6 Stålpakning. Jeg har lest at på brukte stålpakninger er Kobberspray tingen. Jeg Sprayet mellom alle lag. Men ikke med kobberspray for stålpakning. Det var ikke å få tak i. Men noen sa at Kobber(fett)spay var like bra. Sprayet mellom alle lag. Men det lakk som bare det. Hadde kanskje holdt om jeg ikke hadde brukt det....
Men en feil gjorde jeg. Jeg sugde ikke ut olje under Studs. Derfor ble de skrudd fast på en olje pute. Da jeg skrudde løs etterpå var nesten alle løse.
Lakk som en sil mellom alle sylindre (sotete) og vann alle veier
Toppakning 5 (År 2007): Satte inn en vanlig pakning. Nå skal det holde. Jeg stiller trykket på maks 1 bar. Da bør det være greit. Det holdt ikke lenge. Har en kamerat som kjørte en 1000 kubik Yamaha Motorsykkel med 100 hk. Vi kappet. Han klart ikke kjøre fra meg. Jeg var kanonfornøyd, men hadde kjøleveske over hele motorrommet. Den pakningen var sprengt 3 steder. På alle 3 inderste sylindre.... Studsene var løse og det var ikke noe moment pga Olje puter under studs (tror jeg)
Toppaknig 6 (år 2007) Nå skulle det fikses. Leverte topp for sliping. Den ble slipt og var 0,25mm skjev. Og selvfølgelig var den skjev mot torpedovegg.. Fikk tak i 2mm
Greddy stålpakning fra TOJO. Dette måtte jo bli bra. Jeg sugde ut olje under Studs. Rengjorde studs og stammet i rett rekkefølge til 102 Newton.
Og bra har det blitt (bank i Dashbodet). Nå er Radiatorslangen aldri veldig stiv, selv etter hardkjør. Kjølevannstanden er den sammen når motor er kald. Den stiger til omtrent det samme når er varm. Men en ting har jeg lært : KJØR aldri Motor varm. DET TÅLER DEN IKKE. Så jeg har bedre radiator nå og kobler inn kjøleviftene til klima når jeg kjører hardt. Blir det varmt ja da er det bare å roe ned
Ettterstramming: Jeg etterstrammet en uke etter jeg monterte, da var motor litt varm. Så litt etterstramming ble det. Deretter kjørte jeg et par mnd. Nå var det bra, nesten ingen etterstramming var nødvendig. Jeg har tro på at det holder nå så lenge jeg ikke krøller toppen ved å koke den

1986 Toyota Supra Turbo
2008 Toyota Landcruiser 8 seter ( link til prosjekt:
http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=37&t=11883&start=0 )=