TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Fusk pÃ¥ høyt turtall

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #250867  av Gt-4-Ever
 
Bilen min fusker når turboen har ladet nesten fullt. Er akkurat som den slipper draget også tar den igjen og slipper osv... Finner ikke ut hva som er problemet. Noen forslag?

 #250880  av sleeper
 
dårlige tenningsdeler? ( rotor, fordelerlokk, plugger eller pluggledninger)
eller bankesensoren som bakker av på tenninga? ( sjekk at tenninga er riktig og kjør på 98\99 octan)

 #250996  av Gt-4-Ever
 
Andre forslag? Har nettopp sjekket tenningsdelene.

 #250999  av Larsen
 
Typiske tegn på at motorstyringen retarderer tenningen så gå over alt som kan gi banking (Bensin, varm ic, tenningsdeler osv).

 #251508  av Gt-4-Ever
 
Bruker 98 octan og har kaldere plugger. har nettopp justert tenningen...

Har også målt pluggledningene og alt skal være iorden. Forslag mottas med takk.

 #251516  av Gt-4-Ever
 
VAr en feilkoblet vakumslange. :)

 #251624  av Gt-4-Ever
 
Gt-4-Ever skrev:VAr en feilkoblet vakumslange. :)
Not............ :? Hjelp meg.

 #251629  av CelicaTurbo
 
kanskje det er noen i ditt område som du kan låne tennpluggkabler for å teste dem? Det er ganske vanlig at tennpluggledninger måler ok på motstand men allikevel gir dårlig tenning på høyt turbotrykk pga at gnisten blåses ut. Har du kobberplugger kan du prøve å redusere gapet noe.

Du kan også søke på "t-vsv led" og "tvis på google eller mr2oc.com og finne oppskrift for hvordan du kobler en diode til t-vsv-pinnen på ecu, slik at du kan få en indikasjon på om ecu registrerer tenningsbank når dette skjer. Jeg kan ikke huske om oppskriften på dette er gjengitt her på forumet.. Det er litt begrenset hva en slik mod kan fortelle deg og det er flere grunner enn tenningsbank som kan påvirke den diodens oppførsel men kanskje det kan hjelpe deg på vei.

Fant en link når jeg søkte på "t-vis led" som er en tilsvarende mod:

http://www.lovehorsepower.com/MR2_Docs/TVIS_VSV.htm

 #251632  av Larsen
 
Sjekket rotor og fordeler da. Ser du antydning til ir på fordelerlokket så er det lurt å bytee. Motoren er veldig følsom for slikt og det er deler som bør byttes ofte.

 #251925  av Gt-4-Ever
 
Har kjøpt nye pluggledninger det er en liten mulighet for at det er de..

 #251927  av J. Paulsen
 
skulle bytte rotor og fordelerlokk på min men fant ut at det jeg fikk på mekonomen (til min 91 modell) ikke en gang så ut som det som satt der fra før.

Delene så helt jævlige ut så får nytt fra toyota i dag, men har ikke merket noe fusk. eneste problemet jeg har er at turbotrykket faller av på høyt turtall, dette ser ut til å være instillingene (set gain?) på BC

blir spennende å se om det går noe bedre.

 #251946  av Larsen
 
J. Paulsen skrev:skulle bytte rotor og fordelerlokk på min men fant ut at det jeg fikk på mekonomen (til min 91 modell) ikke en gang så ut som det som satt der fra før.

Delene så helt jævlige ut så får nytt fra toyota i dag, men har ikke merket noe fusk. eneste problemet jeg har er at turbotrykket faller av på høyt turtall, dette ser ut til å være instillingene (set gain?) på BC

blir spennende å se om det går noe bedre.
At trykket faller på høyt turtall er kun fordi turboen er for liten til å suplere nok luft på høye turtall.

Sett med rotor, fordeler og tennpluger får du hos http://www.twosrus.com Det gjorde stor forskjell på min og den hadde samme symptomene som gt-4-ever

 #252118  av J. Paulsen
 
ok, takker. Har delene men har ikke fått byttet rotor og fordelerlokk ennå, blir artig å se hvor mye bedre det går.

edit: Drar bedre på 3. men merker ikke store endringer ellers

 #253243  av Gt-4-Ever
 
Da ble det endelig bra. :) Byttet pluggledninger.