TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fikk tilbake bilen.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #25377  av tbergstad

Jeg fikk tilbake bilen på fredagen. Den har vært på oppretting og lakkering etter den smellen bak tidligere i sommer.
Men noe var rart... Bilen var så fryktelig slapp når jeg skulle prøve den.. klarte ikke å bygge opp noe særlig med turbotrykk?.. Så jeg tenkte at verkstedet kanskje hadde tukla med turbotrykket, men neida.. alt var som før jeg leverte den inn..
Men jeg tror jeg vet hva som er galt.. Eksosen fikk seg en knekk under kollisjonen og dette ble reparert nå. Jeg tror rett og slett at potta er så jævlig tett at turbotrykket ganske enkelt ikke klarer å bygge seg opp!.. Skal sjekke dette så fort som råd er. Mere info følger...

#25378  av Goose

Fint at du fikk bilen tilbake. Vet nøyaktig hvordan er følelsen.
Husker ikke hva som skjedde at bilen din ble tatt bak ,men kjør nå forsiktig. :D

Ta også sjekk dette med turbo trykk nøye. Jeg har vært utsatt en gang for et verksted som har gjort bilen "deffekt" med vilje. Det var ikke en Toyota verksted men det kan skje blant dem også. Nå vet jeg at jeg er for skeptisk til verksteder som jeg ikke kjenner til osv, men man vet aldri når dem lurer folk.

Heldigvis har Toyota de beste verkstedene med tanke på service osv, så jeg håper at dem fortsetter med det... :)

#25389  av CelicaTurbo

snodige greier.. tror du skal ha seriøst tett eksospotte for at den ikke skal klare å bygge noe trykk i det hele tatt, særlig trykk på lavere turtall burde du nå fått til på et hvis? Du får titte og se hvordan det ser ut, og gå gjennom de komponentene som kontrollerer trykket også.. ikke mulig at det er en slange som har hoppet av/løsnet i motorrommet slik at trykket ditt forsvinner da?

#25405  av tbergstad

Ja.. Men jeg tror jeg har seriøs tett potte.. Kommer jo nesten ikke eksos ut.. skal fyre opp skjerebrenneren ikveld og sjekke.. :wink:
Pussig om det hadde ramla av en slange.. Det eneste som ble gjort framme i panseret var at minus-polen til batteriet ble tatt av. Og jeg vet at eksosen har blitt fiksa.

#25407  av CelicaGT

Visst potta fikk seg ein knekk er sikkert innmaten i potta knust...
Men visst d er røret som var knek på og det skal vere fixa no, skal vel ikkje d gjøre til at du ikkje blir kvitt eksosen :?:

#25408  av tbergstad

Nei, det var en brist i en skøyt som førte til ganske mye frieksos rett før bakerste lyddemper. merka litt forskjell på lyden når jeg ga på. Når går bilen litt stillere og er veldig slappere. tror at bakerste lyddemper er så og si potte-tett..

#25425  av Christian

På en gammel ford jeg hadde en gang i tiden løsna alt dempematerialet i dek bakre potta. Alt var potte tett :)

#25428  av CelicaTurbo

ok, men da er vel konklusjonen klar.. plukk av potten og ta en titt, er den ødelagt skal vel forsikringen dekke det i samme grad som resten av reperasjonene :)

#25442  av 2fast4u

Christian skrev:På en gammel ford jeg hadde en gang i tiden løsna alt dempematerialet i dek bakre potta. Alt var potte tett :)
:? Ford - hadde og en gammel Ford for mange år siden, 2.3 V6 - og etter en tid med mye herjing begynte den å gå noe sinnsykt dårlig, toppfart 60 ! i nedoverbakke !! Det viste seg at all innmat i de fremre to pottene var løsnet og plugget den bakre potta.
En omgang med kosteskaftet inn i røret bak løste dette problemet. :lol:

#25673  av tbergstad

Etter en grundig gjennomgang av eksosen i verkstedet fant vi ut at potta var tett.. Men ikke SÅ tett. Ikke tettere enn før bilen dro på verkstedet. Så verkstedkaran har tydeligvis drevet å justert på turbotrykket... :shock: Forstår ikke hvorfor egentlig.. KAnskje det var en luring som sa: "Øøh.. Ka faen e henne ferr nå? Må jo bærre skru pån å sjå ka som skjer?"
Uansett så har vi justert opp trykket opp til der det var, og bilen ble morsom igjen.
Til helgen monterer jeg skikkelig turbotrykksmåler. Fikk tak i en VDO måler. Den er da grei nok den?

#25678  av sleeper

Har blitt fortalt at vdo målerene ikke er noe bra jeg..... men det er jo ikke noe jeg kan bekrefte 100% sikkert da......

#25680  av CelicaTurbo

hva bruker du til å justere trykket da? farlig farlig uten annen måler enn den orginale :shock: Ellers, jeg tror VDO er greie målere med en rykte midt på treet i utlandet.. om nålen ikke står nøyaktig på 0-merket når motoren er stoppet så vet du at noe er feil ihvertfall..

#25771  av henningl

VDO måleinstrumenter er da kjent brukt i en mengde profesjonelle sammenhenger, så tror ikke det nødvendigvis er noe dårlig merke.

#25772  av henningl

ehm, med det mente jeg i industrien, båter og lokomotiver..