TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fartssperre

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #253690  av roste1

Hei. jeg var på en liten ferie tur med min MR2 1991 modell. Så når jeg lå på fin vei nedover sverige så lå jeg på fartssperra. er det lett å fjere denne? hvordan? for de som ikke har testet dette så er den på 221 km se bilde. men turallet er bare på 5500 så er jo den del mere å gå på der. hehe.
Men noen forslag på å fjerne denne lett?
Vedlegg
toppfart, ligger på sperra.jpg
toppfart, ligger på sperra.jpg (18.4 kiB) Vist 1562 ganger

#253699  av Larsen

Fartsperre ligger vanligvis på 180 kmt. Tror heller du har makset ut toppfarten.

#253703  av CelicaTurbo

Det er jo litt lav indikering for å være toppfart også da.. det er jo mulig at speedo faktisk viser korrekt fart om det er litt større dekk på bilen, men normalt skal det vel være nærmere 20-25km/t misvisning i den farten så nålen skulle ha stått litt høyere (med tanke på at oppgitt toppfart er 220 om jeg husker rett). Skal ikke mye effekttap til heller før toppfarten synker en del så kanskje motoren ikke går helt som den skal? ;)

Som Larsen skriver er fartssperren 180km/t på Japanske modeller, og ingen modeller for andre marked ble ustyrt med en slik sperre så langt jeg vet.

#253705  av marlboro1310

hmmm...det der var litt rart,mitt speedometer viste 230kmt på en laang strekke med tilfart,da jeg hadde 3SGE-motoren...
Skal ikke dette være likt?? r :shock:

#253835  av inzane2012

hadde vert ett fint bilde og vist til onkel;) hehe... men speedoen min viste nesten 240 når jeg testa toppfarten her en gang tilbake, men rekner med at det er en god del missvising inni bildet her og...og skyt meg vist jeg tar feil her, men er det ikke sånn at når du bytter fra 15" til 18" dekk så vil speedoen vise mer enn med orginal dekk? og denne missvisingen vil vel da bli større til høyere fart en har...bilen min ble målt til 63-65 i en sånn den automatisk fartsmåler og da stod nåla på 70... men det har kanskje ikke så mye med det trådstartet spurte om, men hvertfall, har klart turtelleren min på mellom 6-6500rpm på 5.giret, så tror nok at motoren din(trådstarter) skal klare vertfall litt til;)

#253846  av roste1

takk. hehe men jeg kjente en tydlig brems når jeg kom dit. også kjente jeg at den begynte å dra bra igjen så fort jeg kom under 220. så er tydelg en sperre på 220 på min. jagge bra den ikke er på 180 km det syntes jeg hørtes rart ut. syntes det er rart det er fartssperre i det hele tatt jeg. at den ikke bare går på turtallsperren som er på rundt 6500 eller 7 eller hva den er igjen...
ikke ofte jeg kjører fort bare så det er sakt, men liker å teste litt når det er forhold til det. dette varr seff i en meget fin slette med 3 felt og god oversikt med ikke noen ande biler. Og var ikke i Norge.

#253854  av CelicaTurbo

Det du beskriver høres ut som en fartssperre ja, men jeg har ikke hørt noe om at noen europeiske eller amerikanske modeller skal være utstyrt med det..

#253882  av inzane2012

i japan er det vel ganske vanling med fartssperre på 180km/t, de har vel og sånn sperre på bilene sine på 280hk og...så det er vel en grunn til og vere glade for at vi ikke bor i japan vertfall;) hehe

#253892  av Larsen

180 kmt er mer en fort nok for min del.

#253942  av A_hjelme

PÃ¥ ferie jeg og.
Fikk akkurat samme problemet!
Var utrolig moro å kjøre fra ferrari og jage motorsykler, MEN inntil fartsperra slo til på 210.
Jeg har japanske turbo-motoren, men trodde siden jeg skiftet til mekanisk speedometer, at jeg skulle slippe fartsperra:(
Vil ha den bort NÃ…Ã…Ã…Ã…!!
Helt sinnsykt så den drar opp til 210, så den har myyye mer å gi :twisted:

#254125  av jumbo

CelicaTurbo skrev:Som Larsen skriver er fartssperren 180km/t på Japanske modeller, og ingen modeller for andre marked ble ustyrt med en slik sperre så langt jeg vet.
Testa fartsperra på min 3.gen turbo med GPS, med 235x40x17 til ganske akkurat 195 km/t

#254126  av jumbo

roste1 skrev:syntes det er rart det er fartssperre i det hele tatt jeg. at den ikke bare går på turtallsperren som er på rundt 6500 eller 7 eller hva den er igjen...
Det har utelukkende med Japanske regler og avgifter å gjøre.

#254133  av CelicaTurbo

jumbo skrev:
CelicaTurbo skrev:Som Larsen skriver er fartssperren 180km/t på Japanske modeller, og ingen modeller for andre marked ble ustyrt med en slik sperre så langt jeg vet.
Testa fartsperra på min 3.gen turbo med GPS, med 235x40x17 til ganske akkurat 195 km/t
Det burde jo indikeres som ca 220km/t på speedo, så kan du huske hva speedo indikerte når du testet? I så tilfellet kan jo dekk med litt større rulleomkrets være forklaringen på at indikert fart er såpass mye høyere enn forventet for fartssperren.

Men, bilen som denne diskusjonen omhandler, er det i det hele tatt en bil importert fra japan da?

#254153  av marlboro1310

Er overbevist om at hvis jeg har egnet strekke skal jeg kjøre ut speedoen på min turbomaskin...

#254161  av kvassheim

mener jeg så europeisk turbo oppgitt til 260 i en brosjyre en gang.. kan dette stemme?
Er det ikke da mulig å fjerne denne fartsperra på noen måte? ikke det at jeg noen gang har tenkt å kjøre så fort da :wink: