TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Testvei

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #253501  av defred

Hei, er det noen her på forumet som har en privat grus vei på noen km. som kunne tenkt seg og la meg få kjøre test av rallybilen? Er hele tiden på jakt etter en vei der det kan være mulig og få jobbet litt med oppsett av bilen. Veien må være privat og mulig og stenge for annen trafikk :D .
Kan betale litt for og bruke veien, vis det er det det står på, og selfølgelig blir det en tur i kartleser stolen på den som tilbyr seg. Jeg bor i Asker så tanken er på Østlandet et sted. Har et par veier jeg kan leie men er som sagt på jakt etter nye veier og teste/trene på. Håper virkelig at noen har en slik vei, må få testet den nye Cusco diff`n og sjekket at alt er ok før Trøgstad rally i september.
Vedlegg
tn__DSC4767%20-%20mekka2.jpg
tn__DSC4767%20-%20mekka2.jpg (43.48 kiB) Vist 5073 ganger

#253873  av defred

Virkelig ingen som har vei ,eller kjenner noen som kan hjelpe? :cry:

#254199  av defred

Spørs hva tollvesenet sier da, og jeg tror ikke det er best og trene der! :D

#254248  av CelicaTurbo

hørte med to folk på jobben som har gårdsbruk inne ved Aremark men de hadde ikke noen egnet vei på sine eiendommer, og den ene var vel heller ikke spesiellt positiv til slik kjøring :lol:

#254254  av defred

CelicaTurbo skrev:hørte med to folk på jobben som har gårdsbruk inne ved Aremark men de hadde ikke noen egnet vei på sine eiendommer, og den ene var vel heller ikke spesiellt positiv til slik kjøring :lol:
Takk for forsøket :D
 #254308  av defred

Da var test vei ordnet, snakket med en kar i Østfold som kunne la oss teste der 18.08. Veien er en 5 km. lang grusvei, så lengden er det ikke noe og si på. Passer bra at veien er i Østfold siden vi skal kjøre Rally Trøgstad som neste løp.
Skal jobbe med og prøve litt forskjellige oppsett på støtdempere, slik at jeg kan kjenne hvordan bilen forandrer karakter. Vi har vært veldig forsiktige med og prøve og justere støtdempere, det er veldig lett og justere deg helt bort så alt må loggføres, tilsammen sitter det 4 forskjellige justeringer på en demper.
Vi skal også få trent på notekjøring siden Magne og jeg bare har kjørt et løp sammen og ikke minst få hode mitt til og henge med på notene siden dette er definitivt den raskeste rallybilen jeg har kjørt.

#254318  av Larsen

Er vel kun to justeringen av dem som er vansklig å få riktig da?

#254338  av defred

Ok? Da må du forklare de to. For det er faktisk slik at det blir fire.

#254349  av Larsen

Vet jo ikke hva type dempere du har da, men det pleier å være litt vansklig å få justert inn bound og rebound. Eller har du også justert for "fast" og "slow", rebound og bound?

Fjæringshøyde og preload pleier jo å være greit å få riktig.

#254350  av defred

Har 3 veis Proflex Jumbo EVO2 foran og bak. De justeringer som fins på disse er: Hi og Low speed kompresjon, rebound og fjæringshøyde alltså 4. Det som er vanskeligst er fjærhøyde, spesielt hvor høy den skal være bak, det er vist det som påvirker hvor understyrt bilen blir+ rebound bak. Siden den nye bakdiffen har 2 veis sperre kommer dette til og påvirke bilen mot overstyrt inn i svingene og derfor må høyst sansynlig dempere og fjærhøyde justeres bak.
Men vis dette med oppsett av dempere er noe du har greie på, er du hjertlig velkommen til og bli med når vi kjører test, for og sette de opp.

#254357  av Larsen

Sitter for det meste på noe teoretisk kunnskap, samt litt erfaring fra MC.

Fjærhøyden påvirker jo hvordan vektfordeling blir så justering foran har også litt å si for over/understyringegenskapene. Alle innstillingen på demperen påvirker grepet. Ganske typisk er det jo at folk kjøper koni dempere, setter de på maks og tror de har mer grep fordi bilen er så stiv.

Kan desverre ikke møte da jeg går på skolen rundt de tider. Eller skulle jeg gjerne vært med :)

Her er noen linker som kan være nyttige
http://whiteline.com.au/articles/SCC_07 ... ing_01.htm
http://www.bmsc.com.au/forums/rallying- ... 101-a.html
http://www.rallylights.com/other/stuning.htm

Litt "tyngre" stoff om bilfysikk
http://phors.locost7.info/contents.htm

#254359  av defred

takker for gode nyttige linker! :D