Det du beskriver er akkurat slik det skal være for en girkasse uten synkro på revers, og det gjelder de aller fleste girkasser på produksjonsbiler. Kanskje noen er vanskeligere enn andre men slik er de aller fleste. Det er en aksling i girkassen som spinner fritt mens clutchen er koblet inn og denne akslingen må oppnå samme hastighet som giret den skal kobles inn med før girvekslingen skjer. Når clutchen er ute så er motor direkte koblet til denne akslingen slik at akslingens hastighet er den samme som motorens. Synkroringenes oppgave er å øve friksjon mot denne akslingen når du trekker girkassen i gir for å spinne akslingen opp eller bremse den ned slik at den får samme hastighet som giret. Nå, siden det ikke er synkroring på reversen så betyr det at giret ikke vil veksle inn (uten ulyd ihvertfall) med mindre hastighet på gir og aksling er den samme, siden bilen står stille når man prøver å legge inn giret vil det si at denne akslingen også må stå stille når man prøver på det. Om du akkurat har hatt clutchen ute med girspaken i nøytral så har derimot denne akslingen hastighet siden den var direkte koblet mot motoren, og da blir det bråk når du prøver å føre reversen inn på en spinnende aksling uten en synkroring som matcher hastighetene. Det du kan gjøre om bilen akkurat har stått på tomgang med clutch ute og gir i nøytral er å enten vente litt med clutchen inn til akslingen ikke spinner, eller du kan bremse ned hastigheten ved å ta girvelgeren inn i et annet gir først (alle gir står stille når bilen står stille, men i alle andre gir vil synkroringen bremse ned akslingen slik at den stopper).
Videre, grunnen til at spaken ofte er vanskelig å få i revers er at tannhjulene i gir og aksling ikke treffer hverandre korrekt og støter mot hverandre istedenfor å veksle inn i hverandre. Det kan du løse ved enten å trykke hardere, eller å sette spaken i nøytral og ta clutchen litt ut slik at du spinner litt på akslingen og denne får en ny stilling, eller aller sist så kan du holde et press med girspaken mot revers og deretter slippe clutchen sakte ut til dess clutchen griper og akslingen begynner å rotere og dermed smetter inn i tannhjulene på reversen. Den siste løsningen er vel den kjappeste men er du uforsiktig så blir det lyd der også om akslingens tannhjul ikke griper i giret før clutchen tvinger akslingen til å gå for fort rundt..
Så, det var vel en mer teknisk forklaring enn nødvendig men da forstår du vel at det er en logisk forklaring til at bilen oppfører seg slik, og at det faktisk er helt naturlig at den er slik.. Jeg har aldri kjørt en bil som ikke oppfører seg slik med reversen, men har hørt at det er noen biler som har synkroring på reversen og det vil jo fikse hele problemet.
At reversen detter ut idet jeg begynner å rygge opplever jeg de gangene den er litt motvillig men jeg bare trykker litt ekstra på girspaken for å tvinge den inn i revers, mens jeg tydeligvis ikke har trykket nok. Det kjennes ut som en to-stegs hendelse de gangene og jeg vet ikke helt hvorfor, men ofte kjenner jeg igjen hva som skjer og trykker enda en gang litt hardere og da smetter giret skikkelig inn.. Når den smetter ut av gir så kommer det en lett summende metall-mot-metall lyd pga at den akslingen i girkassen spinner mot det stillestående reversdrevet, men trykker du da inn clutchen og tar spaken ned med en gang så glir den lett inn med en kjekk skrapelyd
