TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ã… gjøre en bil klar for vinteren....

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #254502  av Geir

Ja, hva bør man tenke på når man gjør en bil "klar for vinteren"?

IS'en ønsker jeg ikke å kjøre på vinteren. De bruker jo ikke salt i Sveits, og jeg vil helst holde den unna veien når det er på sitt verste her til lands. Som et resultat av dette skal jeg derfor klargjøre Corollaen for vinteren, siden den har stått stille så altfor lenge nå. Hva bør man tenke på i tilfeller som dette?

Jeg har handlet inn/har følgende;

- Olje (5W-50)
- Oljefilter
- Luftfilter
- Plugger
- Fett og 5-56 til å smøre bevegelige deler
- Måleutstyr for frostvæske
- Destillert vann til batteri

Jeg kommer også til å sjekke om det er på tide med bytte av reg.reim.

Hva har jeg glemt? Hva annet er det kjekt å sjekke\smøre\bytte?

Flere hjerner tenker bedre enn en, og når det finnes så mange smarte mennesker her inne blir det jo nesten for dumt å ikke lage en tråd som dette. Man glemmer jo alltid noe :)

- Geir
Sist redigert av Geir den 30 jul 2007 10:01, redigert 1 gang totalt.

#254507  av rx300

Rent bortsett fra at IS'en _tåler_ å kjøre i saltlaken, Corollaen tåler det definitivt ikke og vil forsvinne litt dag for dag 8), så bør du jo sjekke dekkene også, for sprekker og om gummien har blitt hard, og selvsagt mønsterdybde, og bremser bør sikkert også moes litt opp hvis den har stått veldig lenge, og bremsevæsken bør kontrolleres/skiftes.

#254512  av Geir

rx300 skrev:Rent bortsett fra at IS'en _tåler_ å kjøre i saltlaken, Corollaen tåler det definitivt ikke og vil forsvinne litt dag for dag 8), så bør du jo sjekke dekkene også, for sprekker og om gummien har blitt hard, og selvsagt mønsterdybde, og bremser bør sikkert også moes litt opp hvis den har stått veldig lenge, og bremsevæsken bør kontrolleres/skiftes.
Skjønner hva du mener, for den stakkars Corollaen har dessverre en del rust (bombe). Etter denne vinteren skal jeg sandblåse og ta det jeg klarer, og deretter forebygge så mye som mulig. Rust og voldtekt er jo det eneste som dreper disse bilene.

Når det gjelder IS'en har jeg skjønt at den er understellsbehandlet fra fabrikk, og i tillegg ble den tectylert skikkelig i desember, så sånn sett er den klar for vinteren. Men når jeg tenker på saltet som kommer oppi disse sårene som finnes på bilen pga steinsprut o.l. vrenger nesten hjertet seg. Da jeg fikk den var panseret fint, men allerede nå, syv og ei halv måned etter ankomst Norge, er panseret ikke veldig pent. Veiene her hjemme burde børstes oftere, for det gjøres tydeligvis i landet den kom fra :shock:

Takk for innspillet, forresten. Godt å få med!