TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 4hjuls kontroll mk2.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #254634  av injee

Heisann,

Jeg ringte en lokal verksted her idag og bestillte 4hjuls-kontroll. Fikk time neste tirsdag.

Føler bilen drar litt. At den er litt "vinglete" (jeg sliter med å sette rett ord på det..... :P )

Jeg kan kjøre på beine veien, så drar den litt venstre, så litt høgre.. og så kanskje beint frem. (Men tror ikke det bare går på sporing. Har prøvd all-verdens lufttrykk, og dekka er fine.)
Merker det aller best på våt veg. Da kan det noen ganger følest som om jeg sklir også, til siden..

Tenker bare.. hva kan dette være da? Tror dere det løser seg med en 4hjulskontroll... ?

Har jo hatt 2 andre mk2'er tidligere.. og kan ikke huske at dem var sånn.
Kan jo ikke ha det sånn at jeg er "redd" for å gi på litt på sletta, fordi den følest som om bilen drar høgre/venstre hele tiden. Dama kjørte den også idag, og hu følte hun måtte jobbe veldig mye med rattet. Som hun sa.. "Den lever sitt eget liv..." ...
Forrige eier har satt på ett nytt sportsratt.. isotto.. dette står piiiittelitt skeivt når en kjører rett frem også. Tror det var at det ikke passet 100%på hakkene.. kan dette justerest inn på forstilling?

Og så da.. om det er alle spissinger osv som er feil her.. er det noe spesielt oppsett rundtom å få dem til å sette opp for meg.. ?

Takk for alle svar. :)

#254639  av injee

Sikkert ett dumt spm :-)
Men kan legge til at bilen er blitt senket, nye dempere.. uten å ha kontrollert det tidligere. Og noe TRD uppermounts (?)
dekk: 215-40-17 fremme og 235-40 bak.

#254640  av Mr2Even

Jeg også har litt vandring. Rattet kan du justere ja, bare ta av dekselet til hornet så ser du hva du må skru på :wink:

#254643  av injee

jammen.. vil ikke ha noe vandring kan du si! vil ha bil jeg føler sitter på veien :)

#254645  av Mr2Even

injee skrev:jammen.. vil ikke ha noe vandring kan du si! vil ha bil jeg føler sitter på veien :)
Ja enig med deg 100% :wink: Har litt risting som kommer og går også jeg da. Dette må vi komme til bunns i! Forresten 4 hjuls kontroll har jeg hørt man må ha etter senking..

#254646  av injee

ja, håper bunnen er denne kontrollen så jeg slipper å lure mer :)

#254649  av Mr2Even

Gi tilbakemelding om det blir bedre da!

#254662  av Larsen

Typiske symptomer på slitte styreledd.

#254687  av injee

Aha! Kjempe greier. Så lenge da kan la seg ordna... :) Litt ekkelt å kjøre bilen til tider.. + at dama ikke får lånt den før det er fikset..

#254705  av kvassheim

eller at hjulstillinga er heeelt på tur.. be de sjekke styreledd åog bærekuler mens du er i gang.. når min var vinglete, var det nedre bærekuler bak som var kaputtski.. rattet er skjevt, kan godt være spissing/øvrig hjulstilling.. sjekk dødgangen på rattet..

#254714  av CelicaTurbo

at rattet står skjevt retter de som regel på ved hjulstillingskontrollen, kanskje du kan gjøre dem oppmerksom på det men det burde ikke være nødvendig. Så lenge mekaniker låser rattet i rett-frem-posisjon før han justerer spissingen så skal det bli korrekt.

#254716  av injee

Var nettopp nedom verkstedet og sjekket om dem i det heletatt kunne ta kontrollen der. Viste seg at bilen min var for lav....
Så får ta en ringe runde her..

Tein SS fjærer på KYB demperer... trodde ikke det sku være så spesielt lavt.. hehe

#254780  av FireWalk

ehm.. må bare få poengtere at min bil også er for "lav" for alt som er av løftebukker rundt om. Ta med deg noen planker og kjør bilen opp på, da får de labbene under bilen og får heist den opp. Værre er det ikke. Langt bedre enn å begynne og sette klosser mellom labbene og kanalene, da står den ikke stødig. Men planker under hjula funker fett :-)

#254785  av CelicaTurbo

Siden det er firehjulskontroll så skal vel bilen kjøres opp på en rampe som er litt tykkere enn vanlig, og ikke de vanlige labbene som plasseres på kanalen (bilen må jo stå på hjulene for å justeres). Men, som Firewalk skriver det er ikke værre enn å plassere opp noe plank så høydeforskjellen opp på rampen blir mindre..

#254786  av predator

Hadde den samme vinglingen som du beskriver her tidligere på min jeg også.
Sjekket alt som var og sjekke av opphengskuler osv. Og til slutt satt jeg på viterdekka, før og sjekke om problemet var der også, og da var det borte...
Ergo, sjekk om det er kasst i felgene dine. Det var det til meg... :roll: