TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Larsen sin mr2 mk2 turbo (Endelig start)

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

#251156  av Xlr8

lite response jah:P får vell si att de begynner og se bra ut dette her.. gleder meg til og se bilen din på rudskogen nå til uka=)
synd du har lagt vannkjøleren på is får øyeblikket.. mn alt kommer vell til sin tid..
likte gådt tårnstiverene, mye stress og lage?

#251160  av Larsen

Xlr8 skrev:lite response jah:P får vell si att de begynner og se bra ut dette her.. gleder meg til og se bilen din på rudskogen nå til uka=)
synd du har lagt vannkjøleren på is får øyeblikket.. mn alt kommer vell til sin tid..
likte gådt tårnstiverene, mye stress og lage?
Spørs om jeg får med meg bilen på gatebil. Posten har vært så treg med å sende motorstyringen at den antaglivis ikke kommer i tide. Hvis noen har en fuel rail og motorstyring til utlån så er jeg evig takknemlig. Men jeg kommer til å stille på andre treff i sommer da.

Tårnstagene var ikke så værst ille å lage. Måtte låne presse fordi rørene er bortimot umulig å presse flate. Greide å ødelegg skrustikka sånn halvveis og presse krevde rundt 10 tonn for å presse dem flate så tror de skal være stive nok... Ellers så var det da bare noe jobb med vinkelsliper og sveiseapparat.
Kom vel totalt på ca. 2000 kr i matriale så du kan sikkert kjøpe et sett med TRD stag, men det er altid mer morro å fabrikere selv! Er ganske sikker på at den er sterkere enn TRD sin også :D

#254953  av Larsen

Da har jeg endelig fått motorstyringen og fuel rail fra ATS så da var det ut å prøve idag. Motoren går fint, men litt ujevnt på tomgangen. Håper på at det er kun på grunn av nesten 12 månder med tom tank og de litt grovere kammene. Har også satt på et sett med 3sge kammer da.

Da står det bare småting igjen før bilen er kjørbar så håper det skjer innen tidlig neste uke.
Vedlegg
IMAGE_00379.jpg
IMAGE_00379.jpg (81.05 kiB) Vist 1793 ganger

#255095  av Xlr8

gratulerer med oppstarten.. er ikke lenge igjen til den er road ready nå?:P

#255437  av Larsen

Xlr8 skrev:gratulerer med oppstarten.. er ikke lenge igjen til den er road ready nå?:P
Nei satser på at det skjer de neste dagene.

#255977  av Larsen

Da er gliset endelig ute av garasjen. Gjenstår småting som må fikses i dashbordet samt eventuelle feil som dukker opp :? Imorgen blir det vask, fiksing av lakk, polering og fredag så er det firehjulskontroll :D
Vedlegg
IMG_0756 (Large).jpg
IMG_0756 (Large).jpg (103.09 kiB) Vist 1793 ganger
IMG_0755 (Large).jpg
IMG_0755 (Large).jpg (96.19 kiB) Vist 1806 ganger
Sist redigert av Larsen den 08 aug 2007 21:35, redigert 1 gang totalt.

#255993  av CelicaTurbo

bra bilen er ute da, men har du fått kjørt den litt og fått noe inntrykk av ecu osv da eller?

#256002  av Larsen

CelicaTurbo skrev:bra bilen er ute da, men har du fått kjørt den litt og fått noe inntrykk av ecu osv da eller?
Blitt lite kjøring enda, men fikk testet litt bortover veien. Tenkte å legge ut en god anmeldelse av de forskjelige tingene i helgen tenker jeg.
Det som er forksjellen til nå er mer aggresiv og høyere lyd fra eksosen(antaglivis på grunn av kammene) og turboen spooler opp enda tidligere (syns det var alt for tidlig fra før av).

#256004  av GhostRider88

utolig strøken den var blitt!! :shock: Kjempebra abreid Larsen og ser frem til tilbakemeling på hvor (u)sivilisert den er ;)

#256005  av Mr2Even

Kul bil du har klart å mekke fram nå larsen. Må si du er flink. Bra du gikk for mondena bakfangeren, den likte jeg 8) Og motor-rommet er jo helt konge. Hvorfor har du ny motorstyring? ble den gamle ødelagt? eller yter den mer power? Når turboen spoler opp før, får man tidligere boost da eller? Blir bilen mer nærvøs nå når du har vassere kammer og tidligere spool ?
Sist redigert av Mr2Even den 08 aug 2007 22:41, redigert 2 ganger totalt.

#256014  av Larsen

Takker!
Jeg byttet over til border bakfangeren, fordi jeg ombestemte meg litt, Modena fangeren var veldig fin bakfra, men passet ikke helt inn med sideskjørtene.

Har kjøpt chip/oppgradering av ECUen fra ats for å få litt bedre respons og for at den skal passe bedre til den Norske 98 oktanen.

Kammene er kun 3sge kammer og er egentlig ikke så veldig aggresive, men det var faktisk litt skremmende med den store forskjellen det var i lyden mellom orginale og de nye. Motoren virker som før på lave turtall bortsett fra at motoren ikke går helt rent på tomgangen (som like godt kan være dårlig bensin). Turboen starter nå spinne opp fra tomgang. Har vel overtrykk fra rundt 1500 RPM. :shock:

#256016  av Mr2Even

Ojsann :) Skal vel ikke selge mondena fangeren? sendte du bare inn ecu'en også ble den chippet? Hvorfor gikk du over til 3sge kammer?

#256033  av Larsen

Mr2Even skrev:Ojsann :) Skal vel ikke selge mondena fangeren? sendte du bare inn ecu'en også ble den chippet? Hvorfor gikk du over til 3sge kammer?
Har desverre solgt modena fangeren alerede. Var en annen lykklig eier som fikk den her på forumet.

Sendte inn ecu'en til ATSracing, der de monterte en tilleggschip og la inn et map passert på modifikasjonene. ATS er firma som jeg vet det er knyttet litt skepsis til her på forumet og antaglivis derfor celicaturbo spurte ovenfor. Det tokk en del lengre tid enn jeg hadde forespeilet meg for å få tilbake, men størsteparten av forsinkelsen skyldes posten som bruke mange uker på å sende ut pakken. ATS i seg seg selv returnerte ECUen etter 8 dager (maset masse på dem da).

Grunnen til at jeg gikk for 3sge kammer var vel flere som blandt annet at de er en del billigere, et kompromiss mellom 256 kammer og de orginale og at selv om de øker løftet så er motoren fremdeles "non interference"

#256071  av Larsen

Da var bilen testet ut litt bedre.

Først. Lyden har blitt høyere og mer aggresiv. Det høres best fra 3000 rpm og opp. Da høres den nesten ut som en na motor. Draget i bilen nå er bedre på 0.2 bar trykk enn det bilen hadde på full gass før og draget fortsetter greit opp till 7000 rpm! Responsen er flyttet slik at bilen drar merkbar etter 3000 rpm, men har fremdels godt bånndrag (litt forskjellig fra mitt førsteinntrykk). Så kan egentlig fra mitt synspunkt anbefale folk ATS motorstyringen og 3sge kammer.

Findanza svinghjulet hjalp litt men det er ingen pengen verdt hvis du bare er ute etter en mer turtallsvillig motor.

Girkassa har blitt helt frisk igjen etter at jeg helte på GM syncromesh oljen og må sies å være bedre enn redline oljen!

Ellers så virker det meste greit, må ha firehjulskontroll før jeg kan si noe mer om bilen generelt.

#256075  av CelicaTurbo

Høres bra ut det da, overraskende at det gjør så stor forskjell igrunn men tipper ATS-ecuen hadde mest å si?