TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Prisforvirring

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#255027  av oleb

Det som forvirrer meg med prisene er UK-spec bilene.
Stiansen fant en billig '93 TT auto UK-spec som hadde noen km på baken, den regnet jeg meg fram til (med importkalkulator) at kom til å komme på ca. 230k ferdig registrert. Skjønner ikke hvor den store prisforskjellen kommer inn? Har jeg regnet feil?

#255028  av arctic_celi

sindrejl skrev:vel.. prisen en JDM lå på før alt tullet med at det ikke var mulig å regge, samt FØR engangsavgiften steg, var ca 200 for en Supra n/a i ok stand, og 255 for en tt i ikke så godt stand, ca 270 for tt i ok stand.

Da er ikke 300 så utenkelig med tanke på hva engangsavgiften ligger på idag (ca 170-180k). Og de som importerer sin egen LHD manu idag får dem for rundt 400-500k.
Husker når jeg tenkte seriøst på å kjøpe supra (var vel et år siden eller 2?)
Hverfall så fant jeg ut at jeg måtte punge ut 245 000kr for en kjempe eksemplar..... så bedre ut en min 2003mod.

Så det er vel rundt der prisen lå for noen år siden. Helt ifra en annen verden å selge den til 350 000kr nå... men men... hvis folk er villige til å kjøpe... stå på.. jeg kjøper senere...

#255039  av 300zx-tt

Når jeg sier noen år siden så mener jeg rundt år 2002 fikk du Supra LHD billigere enn nå.Det er jo mot normalt kan man si......Det er jo en bil,ikke ett hus.. :lol:

#255057  av tvaksvik

arctic_celi skrev:
tommis skrev:hmf :? det blir jo det samme som å si at å kjøpe feks. eigendom er sikkelig gamling, tenk om renta blir 20%, tenk om jeg blir arbeidsløs, tenk om jeg blir ufør.. Mye kan skje i framtiden som du sier, men ingenting tyder på en masse registering av JDM biler. En plass å bo må du ha, og det koster. Har du lyst på registrert Supra TT så koster faktisk det også litt.
Mulig noen kanskje er stivt priset. Men jeg vil ikke si overpriset.
Den regelen som er nå at JDM biler ikke er mulig å registere i Norge tror jeg er kun en midlertidig løsning pga at disse bilene har blitt registert på feil grunnlag.
Så når noen får ordnet opp i papirene så vil det jo bli fritt frem å registere disse bilene.
Noe som igjen vil si at de tullingene som har betalt 350 000kr for bilen må selge bilen til godt under 250 000kr
(siden det er under det bilene vil ligge på da.. hvis ikke avgiftene blir endret igjen da)
Så hvis man har lyst til å gamble med 100 000kr uten noen særlig gevinst... så: go for it!!

Saken med eiendom er at det faktisk er mer normalt med verdi stigning.
Ikke bare verditap der liksom. Men fullstendig mulig å tape penger der også.
Igjen hvis man kjøper bolig når prisen er på topp
(noe som jeg mener disse JDM Supraene er nå.... tvilsomt at de kan bli mer attraktive siden det er totalstopp på regging av nye)
så er det stor sjangs for at boligen vil gå ned i pris. Kan jo fks sammenligne boligsitvasjonen med at staten har sagt nei til all ny utbygging av boliger og leiligheter... klart det har ville blitt kunstig høy pris på de eksisterende boligene.

Men men som sagt... tilbud og etterspørsell... det går begge veier..
Spørsmålet er vel om man er lur nok til å kjøpe når det er tilbud ;)
De som selger nå er hvertfall lure nok til å selge siden det er etterspørsell :)

For å si det sånn, noen Supraer er overpriset, men igjen det er ikke en hvilken som helst personbil det er snakk om, det er så og si et samlerobjekt og når bare selve reggingen av en 94 Mod JDM koster ca 170 000 inc. moms så er det ikke så rart at folk selger bilene sine for over det doble og hvorfor skulle de ikke det? En JDM Supra er vel verdt over 150 000 når man ser på hva det er man får nesten uansett hvor gammel den er så lenge den er i god stand?? Lets face it, vi snakker om en sportsbil i genial ingeniørkunst. Vi snakker ikke om en masseprodusert VW Golf gjør vi vel?

Det er heller LHD bilene som er veldig overpriset, disse er i seg selv er ikke mye mere verdt enn JDM bilene når man ser på de små tekniske forkjellene. Det som gjør at disse bilene er veldig dyrere er at de er værre å få tak gode eksemplarer i lav KM stand, og ikke ihjeltrimmet, og derav justerer prisene seg såpass høyt på disse i forhold til JDM bilene.

Min konklusjon:
Jeg tror ikke JDM bilene vil falle som en stein i pris, jeg mener, hvorfor skulle de det når avgiftene er så høye som de er i dag? Skal man liksom selge sin regga Supra TT for 200 eller 240 000? Det vil jo si at man selger selve bilen for 30 000 eller 70 000 det, hvem selger en slik konge sportsbil/samlerobjekt så billig? Bare motoren i seg selv er jo værdt minst 50 000 dersom den ikke har gått mere enn 40 000 km. Hadde ikke solgt Supraen min for under 150 000 selv om det hadde kosta 1000 kr i engangsavgift.

Nei, selv en regga JDM bør koste over 350 000 med tanke på de avgiftene vi har her i landet.

Dette simpelten bare i respekt for bilen i seg selv :)

#255077  av bjornalf

hhehe helt rett! noen her vet ikke så mye om regginga på en jdm så da blir d mye bull.... d er jo ikke bare avgiftene som skal betales, det er godkjenning nye lykter diversa andre ting som fort kommer opp i 10-15 kroner.. osv hehhe solgte min for 300 nettop hentes nå på lørdag ;)

#255089  av 300zx-tt

Det jeg har skrevet gjelder seff LHD....høyrestyrte får andre diskutere pris på.
Har fulgt med en del år for og si det slik,og det noen av de første eierne
av supra her på forumet ga for bilen sin er i dag gibortpris.Mange år senere og mange kilometer senere.....da er det overprising de luxe...p.g.a
fast and the furious.....men slik er det bare.Nå mener jeg selv om bilen ikke er påkostet mye,bare kjørt med og vedlikeholdt.
Vet om en bl.annet som kjøpte sin supra for mellom 250-300000kr,lav km stand,rundt 2002....strøken bil,original den gang...
i dag måtte han gitt 500000,-
Forstå det den som kan....

#255138  av WRC

Veldig bra diskusjon :D er vel mange her som ikke har undersøkt helt hva ting koster.
Jeg tok inn noen Jspec supraer for 1-2 år siden. Disse bilene ble kjøpt i UK hos et firma der. Dette pga at når jeg kjøpte min første, ikke fantes tuv papirer, eller noen måte å registrere biler direkte fra japan.
Hentet derfor biler fra UK og måtte da selvfølgelig betale en noe høyere pris for bilen, men fikk da registert de. Noe som var viktig.
De bilene som jeg skaffet havnet på ca 270-280 000kr ferdig på vei. Dette var da i 2005/06.
Slik som ting er nå, er gode TT manuelle biler dyrere i UK nå, en da. Importavgiftene har gått vel også gått opp her i landet.
SÃ¥ etter min mening og sansynlighetstro vil en 93-94 RHD Supra TT 6speed ferdig registrert( om det var mulig) koste 300- 320 000 Nkr.
Dette ville da være en bil med 80-120 000km, senket, 18"hjul, eksos, 380-400hk.

Og som det sikkert siktes til tidligere i denne posten, så ligger vel min bil en del høyere en dette. men for et lite eksempel på kost kan jeg liste opp dette, som da er ekstra på min.
-T88 turbo og manifold (40 000 i usa for en ny +frakt og moms)
-downpipe,wgate,screamer pipe
-Greddy IC
-HKS fuelrail incl 6stk 720 dyser( min 10 000kr)
-ecu (10-25000kr)
-2-skivet HKS clutch (dyrt)
-carbon panser, front leppe, bakvinge (20 000kr)
-Stoler (10000kr)
-TRD instrumenter
-coilover kit Tein.

Dette er bare noe av det som er påkostet min bil, prisene er bare ca priser på det jeg vet. Jeg skjønner og håper at dere skjønner at min bil er noe spes iforhold til en helt vanlig orginal bil.
Men i forhold til denne diskusjonen så vil jeg bare lage et lite regnestykke.
Om dere kjøper en jspec manuell tt supra fra feks Japanauto.
disse bilene ligger vel på ca 140-150 000 for et bra eksempel.
nå har ikke jeg undersøkt engangsavgiftprisene, men har hørt ca 150 000kr for 93/94 , også om det var noen som hadde fått dette til, så måtte man vel også få tak i et typegodkjenningpapir, som jeg tipper vil koste min 10 000kr. da har dere dessverre passert 300 000kr. Og det for en bil som da er 90-100% standard.

Gleder med til å høre tilbake meldiger på dette :wink:

#255173  av mr.ourom

Engangsavgiften på en jdm tt 1994 mod. er 117000kr. Jdm bilene ligger fra 110000kr her i Norge. Div reg. omkostninger 20000kr .
Dette blir jo da 247000kr som hadde vært en reell pris hvis det hadde vært mulig å registrere dem. En bra bil ligger ofte på 150000kr derfor er det ingen upris å forlange 300000kr for en bra bil med skilter. For å bygge en grei singel turbobil blir det fort 100000kr i deler pluss en god del arbeide.Derfor er det ikke så galt å punge ut 350000-400000kr for en bil sånn som f.eks WRC sin.

#255178  av arctic_celi

mr.ourom skrev:Engangsavgiften på en jdm tt 1994 mod. er 117000kr. Jdm bilene ligger fra 110000kr her i Norge. Div reg. omkostninger 20000kr .
Dette blir jo da 247000kr som hadde vært en reell pris hvis det hadde vært mulig å registrere dem. En bra bil ligger ofte på 150000kr derfor er det ingen upris å forlange 300000kr for en bra bil med skilter. For å bygge en grei singel turbobil blir det fort 100000kr i deler pluss en god del arbeide.Derfor er det ikke så galt å punge ut 350000-400000kr for en bil sånn som f.eks WRC sin.
Altså er bilen med kostbare oppgraderinger så gir det selvfølgelig utslag i den totale prisen.
Når jeg sier at noen supraer her er overpriset så tenker jeg ikke på WRC sin!!
Men som du sier... engangsavgift på 120 000kr også får du supra fra kroner 120 000... så totalt sett så blir det rundt 250 000kr å regge en ny en.
Det å ta 350 000kr for en slik bil kan man gjøre nå fordi det er få av de i Norge, endrer reglene seg.... ja da er det kiiiipt å ha kjøpt en til overpris.