FireWalk skrev:Det er jo fordeler og ulemper med begge deler. MAP er mer feilsikkert på den måten at vakum lekasjer ikke vil ha samme negative innvirkning på motoren som om om man hadde hatt luftmengdemåler. MAP måler absolutt trykk i innsugsmanefolden og om man da får en lekasje et sted etter luftfilteret vil som regel ikke dette ha noen negativ invirkning på motoren fordi ecu får oppgitt riktig mengde luft uansett. Skjer det samme med luftmengdemåler vil mengde luft i manefolden ikke stemme med de verdier ecu blir fortalt fra luftmengdemåleren.Takk for info
Det Er jo f.eks derfor det ryker svart bak alle 2. gen MR2 turbo med BOV som går til friluft også. Samme fenomenet: ECU får opplyst verdien målt luft fra AFM, men så skjer det ting etter AFM som påvirker manefold trykket i en eller annen retning ( i dette tilfellet en BOV som slipper ut luft som ECU tror fremdeles er i systemet), også blir ikke det tatt med i beregningen når ecu skal styre måten motoren kjøres på. Resultat: feil A/F ratio.
Personlig Hadde jeg ikke villet bytte fra MAP tiL AFM iallefall.. Men hver sin smak. Det er som sagt ulemper og fordeler med begge deler.. Spørs bare hva man prioriterer

Jeg sjekket litt vakumslanger på bilen igår siden bilen/motoren rykket og jagde litt når jeg kjørte sakte, jeg fant en løs vakumslange og problemet var vekk. Men så kommer det jeg lurer på; rett under den map sensoren på vakumslangen så er det en rund liten ventil, når jeg tok den av og blåste inn i den så var det ganske mye motstand, skal det være det?
Har ikke lengre Mr2 men en Renault Megane.
_____________________
Renault Meagane 98, Hyunday Accent, Yaris Verso, Daihatsu Applause, Rød Mr2 90mod, 95Nissan Sunny, Hvit Mr2 GTI, 73Mini Morris 1300cc m webber forg, Lada Samara, 75Mini Morris .
_____________________
Renault Meagane 98, Hyunday Accent, Yaris Verso, Daihatsu Applause, Rød Mr2 90mod, 95Nissan Sunny, Hvit Mr2 GTI, 73Mini Morris 1300cc m webber forg, Lada Samara, 75Mini Morris .