TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2 pÃ¥ Nürburgring..!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #256096  av Stølen

Da har jeg nettopp vært på Nürburgring Nordschleife med min N/A MR2. Det er sikkert mange her på forumet som har tatt turen, men jeg har problemer med å finne tråder om banen eller turer dit. Derfor tillater jeg meg å åpne denne tråden. :D

Jeg har alltid vært utrolig fascinert av denne banen, og har besøkt den og kjørt der tidligere med andre biler. Noe av grunnen til at mitt valg falt på MR2 da jeg sist skulle bytte bil, var på grunn av den midstilte motoren og derav det syke veigrepet til en så billig bil å være. Tanken var fra dag en å ta denne bilen ut på Nordsløyfa og tyne den til maks... :twisted:

Jeg dro ned som en del av en lengre bilferie for over to uker siden, og hadde først litt uflaks da det var veldig dårlig vær første dagen. Ble mye under-og overstyring, og lite g-krefter. Beste rundetid ble rundt 9:45, noe jeg forsåvidt var fornøyd med etter forholdene. Dessverre måtte jeg videre til Frankrike dagen etter, og kom ikke tilbake før etter ti dager (forsåvidt ti dager godt brukt, med cruising til Paris og rundt i Champagne-området- ANBEFALES!). Men da jeg var tilbake her i forrige uke var det som om elementene jobbet sammen med meg for å kapre gode rundetider og ekstreme opplevelser; sola skinte og temperaturen lå på milde 23-24 grader. Perfekt...!! Og med mye Falken-gummi igjen rundt felgene og nye bremseklosser burde dette bli den store dagen. Etter en runde konstaterte min ellers så fartsglade og tøffe samboer at dette holdt for hennes mage, og steig av. Mindre vekt tenkte jeg og dro ut på enda flere runder, og blei virkelig varm i trøya. Må forresten anbefale kombinasjonen 205-dekk foran og 245-dekk bak..! Understyrte ikke et øyeblikk på tørr asfalt, og hadde kun kontrollerte overstyringer. Jeg gjorde ei runde på 9:28, og var steike fornøyd med denne, siden det er to sekunder kjappere enn Auto Motor und Sport greide med en standard MR2 da den kom i 1990...! Bortsett fra senkning, gummi og effektanlegg/filter er doningen min pukke standard også. Men jeg fant ut at jeg måtte prøve en siste gang, da jeg fortsatt mente at trafikken hadde hindra meg litt (måtte faktisk kjøre forbi en dansk CAMPINGVOGN!). Jeg satte igang, og tok kjapt igjen en rimelig habil Porsche Cayman S, som tydelig syntes det var lite stas å ha en Toyota i speilet. Han ga jernet, og jeg hengte meg på. Som resultat av dette fikk jeg dragsuget hans i tillegg til at han brøyta unna treigere trafikk uten at jeg mista fart av dette. Til tross for at dreneringsbetongen i Caracciola-Karussell var sperret for arbeid, klinka jeg inn tiden 9:15 på denne runda. Da var jeg fornøyd og parkerte bilen for kvelden. 8)

Jeg må bare understreke at det ikke finnes et mer magisk sted for en autofil å dra til, så dette anbefales ALLE med bensin i årene... Jeg legger ut noen bilder fra turen etter hvert. :wink:

Er der forresten noen interesse for å dele erfaringer og bilder hvis dere har vært på Ringen..? Hadde vært vanvittig morsomt å arrangere en MR2-tur, eller kanskje en TS-OGN tur til Ringen en gang...!
Er det noen interesse for det...? :D

#256098  av jumbo

Har alltid sittet med inntrykk av at det rett og slett er litt for store forhold etter min smak, men det er jo uten å ha vært der selv og bare basert på bilder og videos.

Må vel absolutt ta turen en gang, black limited her på forumet har jo også kjørt der mange år nå og er jo tydeligvis storfonøyd med det, så er jo helt tydelig at det er moro når man først har tatt turen og prøvd seg utpå.

#256138  av sindrejl

Hadde 215 foran og 245 bak og det understyrte voldsomt :)

#256150  av GhostRider88

hørtes som en opplevelsesrik tur det der :D

Hvordan vil du beskrive mr2'en på bane med hensyn til sportslighet osv. Er nysgjerrig på dette da jeg aldri har tatt min på bane. Bare kjørt på litt svingete veier og aldri vært i nærheten å testet ut bilen...

#256158  av mk1 black limited

Ringen er en opplevelse, uten tvil. Men den er også farlig...

Har bøttevis av videoer og bilder på hhv. http://linjin.mine.nu/videos.htm og http://linjin.mine.nu/gallery/Ringen

Har kjørt både MR2 mk1, Celica mk6 og Lotus Elise på Ringen, og alle har hver sin sjarm - morsomst har kanskje MR2'en vært. :-)

Har vært der nede hvert år siden 1999, og blir nok å finne der i årene fremover også...:-)

#256163  av GhostRider88

mk1 black limited skrev:Ringen er en opplevelse, uten tvil. Men den er også farlig...

Har bøttevis av videoer og bilder på hhv. http://linjin.mine.nu/videos.htm og http://linjin.mine.nu/gallery/Ringen

Har kjørt både MR2 mk1, Celica mk6 og Lotus Elise på Ringen, og alle har hver sin sjarm - morsomst har kanskje MR2'en vært. :-)

Har vært der nede hvert år siden 1999, og blir nok å finne der i årene fremover også...:-)
mr2 morsomere enn en Lotus Elise.. :D det liker vi mr2 eiere å høre (jeg liker det i allefall) Alltid vært fasinert av Lotus og det at man kan sammenligne en elise med en mr2 er morro ;) Kanksje det bare er meg, men :roll:

#256184  av kake

sindrejl skrev:Hadde 215 foran og 245 bak og det understyrte voldsomt :)
Da var garantert hjulvinklene dine helt på trynet :wink:

Ang. Ringen så hadde det vært artig og delta på ett av kjørekursene de har der nede. Har muligens planer om å delta på et slikt et neste år.

#256185  av Mr2Even

Den historien din gjorde meg engasjert til å dra ned til Nürburgring gitt. Morsom å høre at du var der og hadde det så morsomt i en Mr2 Na :)

#256215  av Anders gullstein

Jeg har tenkt meg dit nå i september, så det skal bli spennende for å si det mildt. Jeg kommer nok ikke til å gå for rundetider, men er heller etter å skaffe erfaring fra banen og suge opp den magiske stemningen samtidig som man kan være sammen med likesinnede.

Norsk Sportsvogn klubb arrangerer treff der hver vår og høst, så det er en mulighet å melde seg inn der og dra sammen med et følge der. Det begynner å bli noen "ring rever" i klubben, så der kan man høre og få tips av erfarene førere. Verdens grommeste bane er det uten tvil, men som black limited skriver her, så er det ikke uten risiko, ikke mange grusfeller som fanger deg om du skulle være på feil side av grensen.

Du har god grunn til å være fornøyd med de rundetidene Stølen, de var ikke dårlig :)
 #256247  av Stølen

Jeg var der første gang med en 1986-mod Mercedes 190 Diesel (!!), og har vært bitt av basillen siden da... Selv om jeg på den tiden gjorde 14-minutters runder har jeg alltid skjønt at det er mulig å gjøre voldsomt bra tider hvis bare grepet er der. Jeg ble VIRKELIG bitt da jeg satt på med en britisk kamerats 300 hk Nissan 350Z...

Jeg velger å si det slik om risikoen: Denne banen er verdens eneste der du kan fly utpå uten hjelm i hvilken som helst bil. Derfor har mange problemer med å sette grenser. Det er akkurat som Autobahn; selv om du kan kjøre så fort du vil så er det de færreste som gjør det..! Og det er stort sett skandinaver som havner i grøfta... Rart det der :roll:

Har snurra et par ganger, men ikke noe alvorlig. Men sist jeg var nede var det en RH-registrert norsk Omega med (påståelig) over 1.000 hk som gikk i rekkverket etter Wehrseifen-hårnålen så det sang... Samboeren stod rett ved og var vitne til hele greia. Det verste av alt var at idioten hadde med seg sønn og datter på 4 og 6 år..........

Men å fly utpå den bana med MOTORSYKKEL, da er du bra gæærn. Det forstår jeg faktisk ikke. Det sies at i turistsesongen dør det to motorsyklister i uka der... Jeg har selv sett en håndfull stygge utforkjøringer. Ville ALDRI turt det... Men folk er forskjellige! :wink:

Som sagt, man må selv sette begrensningene. Det er banens største utfordring.

Men når du først er der med MR2: Har du gode dekk så kjører du faktisk i ring rundt både Standard-Eliser og Cooper S'er..! I shit you not!

Og det skal ikke understyre med 215-dekk foran, da er det noe gæærnt. Var det tørt da du kjørte?

Har vurdert kjørekurs ja, stod ved Ex-Mühle og så på da de dundra rundt her i Juli. Det er helt sykt... Først kommer seks(!) M-Roadsters tette som HAGL, og da mener jeg ca 3 meter mellom hver bil- i et tempo jeg bare kan drømme om. Så, 15 sek senere kommer et nytt parti med BMW 330i, like tette som det første. Og så kommer en individuell M6 som bare dundrer gjennom landskapet... Fantastisk...! Men ser dyrt ut......

Synes det er morsommere å befinne seg på banen i egen bil, for så å bli forbikjørt av Zakspeed-Viperne... Da får du VIRKELIG perspektiv..!!
De doningene gjør 7.30-runder hver dag....

#256273  av Anders gullstein

Det er sant....mc har en ganske stygg statistikk der. Såklart når man skal kjøre på bane, kjører man med hjelm, selv om det ikke er påbudt.

#256319  av supratt

Kult å lese litt ordentlig feriehistorie :D

Var nedover med 4 kompiser selv iår og matchet turen med å få med oss Formel 1 på Nurburgring F1 banen. :D

Min første tur var ifjor med Porschen, det var en impulstur og ga selvsagt mersmak :wink:

Så nå har jeg hele 9 runder på samvittigheten på Det grønne Helvete som banen blir kalt :D

Er man bilinteressert og digger å tyne grensene på bane så kan ikke NOE måle seg med RINGEN!!

Har kjørt FrisørSLK,NSX,Porsche og Accord Type-R der til nå og jeg skal nedover igjen til neste år.. Bedre guttetur med bil finnes ikke om man er totalt AUTOFIL :twisted:

Det mest PSYKO iår var nok at jeg kjørte fra NSX og Accord Type-R med 163 hk original SLK..Det var KULT å TYNE leiebil gitt :wink: :twisted:

Når vi har redigert ferdig videoen så skal jeg prøve å få lagt ut en link her :roll:
 #256345  av Stølen

Det hadde vært jævlig kult!! Har dessverre ikke tilgang til videokamera selv, men videoer fra Ringen er utrolig fett...

De satte jo opp forbud mot bilder og videoer innenfra banen etter 2002, men da YouTube kom ga de opp hele forbudet :lol:
 #256589  av Stølen

Her er noen bilder av årets tur på ringen...!
Vedlegg
Her er undertegnede med dagens første åtterunderskort, måtte ha et til før dagen var omme....
Her er undertegnede med dagens første åtterunderskort, måtte ha et til før dagen var omme....
Gladgutt.JPG (122.63 kiB) Vist 301 ganger
Inn i pit'en etter endt kvalitetstid... Bittersøt følelse...
Inn i pit'en etter endt kvalitetstid... Bittersøt følelse...
LapOne.JPG (95.24 kiB) Vist 321 ganger
Sånn går det når overmodige østfoldinger tar med sin garasjetrimma Omega på verdens farligste bane... Skitskallen hadde to unger i baksetet idet han dundra inn i rekkverket etter Wehrseifen...
Sånn går det når overmodige østfoldinger tar med sin garasjetrimma Omega på verdens farligste bane... Skitskallen hadde to unger i baksetet idet han dundra inn i rekkverket etter Wehrseifen...
Dust.JPG (80.66 kiB) Vist 309 ganger
Dette ble tatt av samboeren "ringside", ved Breidscheid-broa.
Dette ble tatt av samboeren "ringside", ved Breidscheid-broa.
Zoom.JPG (74.2 kiB) Vist 301 ganger
Litt utpå dagen tørka asfalten etter et lite regnfall, og til og med habile 911'er ble spist til frokost... Morro!
Litt utpå dagen tørka asfalten etter et lite regnfall, og til og med habile 911'er ble spist til frokost... Morro!
Porschehunt.JPG (114.2 kiB) Vist 293 ganger
 #257330  av mk1 black limited

Stølen skrev:De satte jo opp forbud mot bilder og videoer innenfra banen etter 2002, men da YouTube kom ga de opp hele forbudet :lol:
Jaså? Det er fremdeles forbud mot det såvidt jeg vet?