Det er et seperat system med eget kjølevann ja, motorkjølevannet hadde ikke fungert spesielt bra til slikt
På en MR2 vil vannmengden være en del større enn på Celica pga lengre rør. Med mer vann kan du lagre mer varmeenergi i systemet før temperatur i IC begynner å stige, men det avhenger av effektiviteten på radiatoren fremme. Om den er god nok vil ikke vanntempen øke, men om radiatoren ikke er tilstrekkelig så vil vanntempen øke over tid om du kjører mange runder på banen. Kennethx opplevde problem med dette på ACR med samme IC og radiator som jeg har, men da hadde han kjørt ganske lenge uten pause og med betydelig høyere turbotrykk enn standard. Å øke mengden vann i systemet vil føre til at det tar lengre tid før vannet når for høy temperatur, men det vil ikke hindre at vanntempen stiger. Enkelte monterer en ekstra tank for å øke vannkapasiteten i systemet. Det eneste som hindrer at vanntemp øker er en mer effektiv radiator i front. Da avhenger det av din kjøring om det virkelig er nødvendig, jeg vil tro at oljetempen på MR2 er et problem lenge før intercooler-tempen er det.
Som en kuriositet, en vannkjølt IC kan være effektiv selv uten pumpe og radiator gitt visse rammer. Under vanlig kjøring og cruising vil vannet i IC kjøles av luften som strømmer gjennom IC, slik at vannet er kjølig og klart til å lagre varmen som kommer når du gir gass og turboen gir høyere enn atmosfærisk trykk. Det er klart at det er begrenset hvor lenge du kan gi gass på dette viset men selve prinsippet er igrunn interessant for en familiebil

Som en kuriositet, en vannkjølt IC kan være effektiv selv uten pumpe og radiator gitt visse rammer. Under vanlig kjøring og cruising vil vannet i IC kjøles av luften som strømmer gjennom IC, slik at vannet er kjølig og klart til å lagre varmen som kommer når du gir gass og turboen gir høyere enn atmosfærisk trykk. Det er klart at det er begrenset hvor lenge du kan gi gass på dette viset men selve prinsippet er igrunn interessant for en familiebil

- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet