TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • 4-hjulskontroll i morra. NÃ¥ med mÃ¥l og bilder!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #257027  av Master
 
Hei!

Skal ha 4-hjulskontroll i morra etter skift av begge endeledd foran, bærekuler, polyforinger, stabstag etc etc.

Har 215/40-17 foran og 235/40-17 bak. Bilen sliter dekk på innsiden. Litt foran, extremt bak!

Noen som har noen gode mål / anbefalinger til i morra?

er 90-92 understell. Senket 40mm ca med H&R senkesett.
Sist redigert av Master den 15 aug 2007 20:06, redigert 1 gang totalt.

 #257035  av Larsen
 
Her er mine. Anbefaler deg å gå opp litt mer på camberen bak enn det jeg har.


Before after
Left Right Left Right
Front:
caster 2 38' 4 00' 3 18' 3 12'
Camber 0 18' -0 36' -2 12' -2 12'
Toe in 0 30' 0 42' -0 03' -0 03'

Rear
Camber -0 24' -0 27' -1 06' -1 24'
Toe in -0 30' 0 27' 0 33' 0 39'

Trust angel -0 28' -0 03'

 #257038  av Mr2Even
 
Eller Kake sine kanksje http://home.online.no/~espenwan/mr2/

Foran
0.1mm toe in venstre.
0.1mm toe in høyre.
2º47' caster venstre.
2º57' caster høyre.
-1º10' camber venstre.
-1º15' camber høyre.

Bak
1.2mm toe in venstre.
1.2mm toe in høyre.
-1º35' camber venstre
-1º41' camber høyre

 #257043  av Larsen
 
Mr2Even skrev:Eller Kake sine kanksje http://home.online.no/~espenwan/mr2/

Foran
0.1mm toe in venstre.
0.1mm toe in høyre.
2º47' caster venstre.
2º57' caster høyre.
-1º10' camber venstre.
-1º15' camber høyre.

Bak
1.2mm toe in venstre.
1.2mm toe in høyre.
-1º35' camber venstre
-1º41' camber høyre
Den camberen er ikke helt den beste. Jeg selv gikk for -2 grader foran og -1.7 grader bak. Det er vist ganske nær orginalt. Det var bare at han som justerte var lærling og jeg fikk det meget billig, så da har jeg ikke klaget.

 #257047  av Master
 
vil ha noe som blir bra for å kjøre på vanlig vei med, helst ikke sporer så mye. Stabil i høy fart, men samtidig responsiv i styringa.

Hva er viktig her da?

helst mål i grader/min.

 #257060  av Mr2Even
 
Leita litt i BGB manualen for kanskje å finne noe info der, men fant ikke mye. Men hva er det de egentlig driver med nederst på siden her, hvor de merker midt på dekket?: http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... 0_0001.jpg

 #257065  av SuperZite
 
Husk også riktig luft trykk og sitt gjerne i bilen når han justerer.

 #257076  av Larsen
 
Master skrev:vil ha noe som blir bra for å kjøre på vanlig vei med, helst ikke sporer så mye. Stabil i høy fart, men samtidig responsiv i styringa.

Hva er viktig her da?

helst mål i grader/min.
Det som gjør mest med hva du sikter til er nok casteren. Jo mer caster jo mer stabil blir bilen, men tyngre på rattet. Mindre caster gir mer responsiv bil, men mer sporing.

 #257084  av Kanakkas
 
Hvis du ønsker en normal spory bil å kjøre så er vel fabrikk måla ganske greie å bruke vil jeg tru.
Ellers er det jo noe å hente på responsen ved å legge spissing noe! mot negativ(mindre possitiv), kan fort bli mer nervøs å kjøre, men gjort riktig så får du en meget responsiv bil. Dekk slitasje kan forekomme med dette oppsettet.
Caster hjelper på selvoppretting og stabilitet, men som sagt før, kan bli tyngere på rattet.

Ikke glem nøyaktik spissing på bakaksel, bakhjula som svinger bilen,mens man styrer med framhjula...

Skal du på et oppegående verksted så har de alle originale mål liggende.

Lykke til.

 #257092  av kake
 
Larsen skrev:Her er mine. Anbefaler deg å gå opp litt mer på camberen bak enn det jeg har.

Before after
Left Right Left Right
Front:
caster 2 38' 4 00' 3 18' 3 12'
Camber 0 18' -0 36' -2 12' -2 12'
Toe in 0 30' 0 42' -0 03' -0 03'

Rear
Camber -0 24' -0 27' -1 06' -1 24'
Toe in -0 30' 0 27' 0 33' 0 39'

Trust angel -0 28' -0 03'
Skjønner ikke hvorfor du har mer camber foran enn bak. Det oppsettet der hadde passa bra på en bil med motoren foran. Men, så vet jeg ingenting om resten av understellet ditt heller. Siden vekta og drivkreftene er bak i mr2'en trenger man mer camber der enn foran. Spissinga bak er jo ikke likt på begge sidene heller, det er viktig da det har mye å si på grensa.

 #257093  av kake
 
Larsen skrev:Den camberen er ikke helt den beste. Jeg selv gikk for -2 grader foran og -1.7 grader bak. Det er vist ganske nær orginalt.
Maks camber bak originalt er vel runudt -1.40 og foran er det -1.20.

 #257198  av Larsen
 
kake skrev:
Larsen skrev:Den camberen er ikke helt den beste. Jeg selv gikk for -2 grader foran og -1.7 grader bak. Det er vist ganske nær orginalt.

Maks camber bak originalt er vel runudt -1.40 og foran er det -1.20.
Ideel camber vinkel har ingenting med vekt å gjøre, det har med hvor mye bilen krenger. Camber er også dynamisk. Det vil si at den forandrer seg så fort den svinger slik at statisk camber slik vi snakker om egentlig ikke har noe fasitsvar. For å få justert inn riktig camber så er det kun en metode som fungerer og det er å måle dekktemperaturen etter en kjøretur for å finne ut hvor på dekken meste parten av vekten ligger under kjøring. Jeg har ikke målt mine, men regner med at bakdekkene er langt ifra ideele for hard bankjøring.

Her er en liste over hva de forskjelige justeringene gjør med kjøreegenskapene.

this should help anyone who want to setup there suspension for whatever they use there MR2 for:
Front spring rate increase:
More under steer; increase in proportional weight transfer to the front when rear wheel rate is not increased; reduces front traction when rear rate is not changed.
Usable adjustment: 150-600 lbs/in
Symptoms of too much adjustment: terminal under steer; front of car hops in corners; excessive wheel spin on inside front tire on FF cars.

Front spring rate decrease:
Less under steer; decreases proportional weight transfer to the front when rear wheel rate is not increased; increases front traction when rear rate is not changed.
Usable adjustment: 150-600 lbs/in
Symptoms of to much adjustment: Too much over steer; over steer then under steer if spring is so soft that the car bottoms out on lean, car bottoms out excessively with a jolting ride.

Rear spring rate increase:
More over steer; increase in proportional weight transfer to the rear when front wheel rate is not increased; increases rear traction when front rate is not changed.
Usable range: 100-600 lbs/in
Symptoms of too much adjustment: too much over steer; sidestep hop in corners; twitchy; pretty scary.

Rear spring rate decrease:
Less over steer: decreases proportional weight transfer to the rear when front wheel rate is not changed; increases rear traction when front rate is not changed
Usable range: 100-600 lbs/in
Symptoms of too much adjustment: car under steers; if way to soft car under steers then over steers as car bottoms out on lean; car bottoms out excessively with a jolting ride.

Front anti-roll bar stiffer: more under steer
Usable range: none to 1.25 inches in diameter
Symptoms of to much adjustment: terminal under steer; lifts inside front tire off the ground witch can cause massive wheel spin on FF cars; also not good for most effective tire usage as inside tire is now doing nothing.

Front anti-roll bar softer: less under steer
Usable range: none to 1.25 inches in diameter
Symptoms of to much adjustment: overstate scary; more like fun

Rear anti-roll bar stiffer: more over steer
Usable range: none to 1 inch in diameter
Symptoms of too much adjustment: Big-time over steer. Can cause inside rear tire to lift off the ground.

Rear anti-roll bar softer: less over steer
Usable range: none to 1 inch in diameter
Symptoms of to much adjustment: under steer; slow and boring

Front tire pressure higher: less under steer by reducing slip angels on most tires
Usable adjustment: up to 55psi hot
Symptoms of too much adjustment: no traction- tire crowned so more under steer; adds wheel spin in FF cars; jarring ride; center of tire wears out

Front tire pressure lower: more under steer by increasing slip angles on most tires
Usable adjustment: not less then 20psi
Symptoms of too much adjustment: edges of tire wear quickly because tire is folding over; feels mushy; tires chunk because low pressure means heat build up.

Rear tire pressure higher: less over steer by reducing slip angles on most tires
Usable range: up to 45psi hot
Symptoms of too much adjustment: no traction—tire is crowned so more over steer; bad wheel spin on FR cars; jarring ride; center of tire wears out.

Rear tire pressure lower: more over steer by incresing slip angles on most tires.
Usable range: not less then 20psi
Symptoms of too much adjustment: edges of tire wear quickly because tire is folding over; feels mushy; tires chunk because low pressure means heat build up

More negative camber front: less under steer because of better lateral traction as tread is flatter on the ground under side load.
Usable range: up to 3.5 degrees negative
Symptoms of too much adjustment: poor braking; car is road crown sensitive; twitchy; front tires wear on inside edge

More negative camber rear: less over steer because of better lateral traction as tread is flatter on the ground under side load. More rear grip
Usable range: up to 2.5 degrees negative
Symptoms of too much adjustment: more over steer; car feels twitchy in back; tires wear out on inside edge; less breakaway warning when limit is exceeded.

Ride height to low (typical beginner mistake): car is twitchy with unpredictable dynamics. Bump steer make you life miserable.
Usable range: usually 1.5-2.0 inches lower then stock unless car has been modified to go lower.
Symptoms of too much adjustment: everything that could possibly go wrong: sudden over/under steer; twitchy due to bump steer; very harsh ride; premature tire wear.

Toe in – front: car is stable going straight. Turn in is average
Usable range: 0-1/8th inch
Symptoms of too much adjustment: car has slow twitchiness under braking; feels odd; kills outside edge of tires

Toe out – front: Car turns in well; works pretty well on FF car as they tend to toe-in under load.
Usable range: 0-1/4 inch
Symptoms of too much adjustment: Car is really twitchy under braking; car wanders on straight road; kills inside edge of tire

Toe in – rear: car is less likely to over steer when the throttle is lifted
Usable range: 0-1/8th inch
Symptoms of too much adjustment: weird, slow, rocking movement in back; feels slow but still unstable; wears outside edge of tires.

Toe out – rear: Helps car rotate useful in low speed and slalom courses; very common on FF pro rally cars.
Usable range: 0-1/8th inch
Symptoms of too much adjustment: not to good for street driving; causes lift throttle over steer; makes violent side to side rocking motions in the rear; tie wears on inside more.

Positive front caster: helps stability; suspension will get more negative camber when turning; reducing positive caster reduces steering effort. (Negative caster is not usable)
Usable range: 4-9 degrees positive
Symptoms of too much adjustment: can increase under steer especially in cars with wide low-profile tires. Can increase steering effort.

Single adjustable shock stiffer: Better turn in; better transient response; causes slower onset of over/under steer by slowing weight transfer depending on what end of the car is adjusted.
Symptoms of too much adjustment: suspension becomes unresponsive; ride gets harsh; car skips over bumps, loosing traction; Causes a big delay in weight transfer resulting in strange handling like under steer then late corner stage over steer.

Single adjustable shock softer: slower transient response; quicker onset of over/under steer
Symptoms of too much adjustment: car oscillates due to under dampened spring motion, like a boat. Car gets twitchy in turns. Feels unstable.

 #257203  av Master
 
ok her er målene:

Foran:

-------------V--------TOT-------H
Caster.....2º30'....0º12'.....2º42'
Camber -1º00'.....0º00'....-1º00'
Toe.........0º06'.....0º12'.....0º06'


Bak

-------------V---------TOT--------H
Camber..-1º36'....0º12.....-1º48'
Toe .........0º18'....0º36'....0º18'

Thrust angle 0º00'

Gikk for nærmere originale mål med litt ekstra spissing både bak og foran , men fortsatt innenfor spesifikasjonene. Herreguuud hvor herlig bilen var nå etter alt som var gjort! Så mye mer responsiv + kvitt all ulyder fra stabstag og diverse...
Vedlegg
IMG_0005_001.JPG
IMG_0005_001.JPG (39.66 kiB) Vist 628 ganger
IMG_0004_001.JPG
IMG_0004_001.JPG (51.05 kiB) Vist 626 ganger
IMG_0003_001.JPG
IMG_0003_001.JPG (46.06 kiB) Vist 623 ganger
IMG_0002_001.JPG
IMG_0002_001.JPG (52.13 kiB) Vist 629 ganger
IMG_0009_001.JPG
IMG_0009_001.JPG (50.84 kiB) Vist 622 ganger

 #257204  av Master
 
fler
Vedlegg
IMG_0009_001.JPG
IMG_0009_001.JPG (50.84 kiB) Vist 623 ganger
forsterkninger :D
forsterkninger :D
IMG_0008_001.JPG (34.31 kiB) Vist 630 ganger
IMG_0007_001.JPG
IMG_0007_001.JPG (36.37 kiB) Vist 623 ganger
IMG_0006_001.JPG
IMG_0006_001.JPG (39.43 kiB) Vist 628 ganger

 #257212  av kake
 
Larsen skrev:Ideel camber vinkel har ingenting med vekt å gjøre, det har med hvor mye bilen krenger. Camber er også dynamisk. Det vil si at den forandrer seg så fort den svinger slik at statisk camber slik vi snakker om egentlig ikke har noe fasitsvar. For å få justert inn riktig camber så er det kun en metode som fungerer og det er å måle dekktemperaturen etter en kjøretur for å finne ut hvor på dekken meste parten av vekten ligger under kjøring. Jeg har ikke målt mine, men regner med at bakdekkene er langt ifra ideele for hard bankjøring.
Hvor kopierte du det fra ? Ingen som har sagt noe om vekt nemlig ? :). Det er ikke riktig å si at camber bare har med krenging å gjøre, det er geometrien som er det viktigste. På mr2 som har mcpherson er det viktig at vinkelen på den nedre kontrollarmen peker nedover slik at når man presser bilen i sving så vil armen presse ut hjulet nede slik at camberen øker helt til bilen er over i maks slagside. Hvor mye statisk camber du skal ha avhenger altså av høyden på bilen. Toyota designet geometrien til å fungere slik på original høyde, så det er ikke så altfor mye man kan senke de uten å ødelegge den. Og er geometrien i orden, trenger man ikke noe særlig mer camber enn det som er spesifisert originalt :). Er bilen senket for mye vil armene peke rett ut og i værste fall oppover, slik at i sving så vil armene bevege seg oppover og dra hjulet inn slik at bilen får mer positiv camber, og bare slite yttersiden av dekkene. Ikke spesielt effektivt. Man kan jo selvsagt bøte på det med masse mer statisk camber, men det er ikke ideelt med tanke på bremsing, slitasje og kjørefølelse. Man må ha RCA'er skal man ha bilen så lav, og det er ikke bare bare :P. Poster forresten forresten bilde av mitt for- og bakdekk på førersiden, etter 2 treff på rudskogen og myye kjøring, samt endel kjøring på dagali. De er rimelig jevnt slitt helt over. Jeg kunne muligens hatt 0.2-0.3 grader mer camber for å få det absolutt helt optimalt, men jeg kan ikke klage på det der. I fjor da jeg hadde s.tech fjærer som senker for mye så sleit jeg bare yttersiden av dekket fordi geometrien ikke var optimal. (Cambervinklene var roughly de samme).
Master skrev:ok her er målene:
Foran:

-------------V--------TOT-------H
Caster.....2º30'....0º12'.....2º42'
Camber -1º00'.....0º00'....-1º00'
Toe.........0º06'.....0º12'.....0º06'

Bak

-------------V---------TOT--------H
Camber..-1º36'....0º12.....-1º48'
Toe .........0º18'....0º36'....0º18'

Thrust angle 0º00'

Gikk for nærmere originale mål med litt ekstra spissing både bak og foran , men fortsatt innenfor spesifikasjonene. Herreguuud hvor herlig bilen var nå etter alt som var gjort! Så mye mer responsiv + kvitt all ulyder fra stabstag og diverse...
Ser ut som en veldig fin innstilling det der, greit å ha det innenfor specs og, så man kan få det godkjent.
Vedlegg
venstre bak
venstre bak
bak.jpg (35.6 kiB) Vist 1301 ganger
venstre foran
venstre foran
foran.jpg (35.78 kiB) Vist 1302 ganger