TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• om Ã¥ bo i sverige, jobbe i norge, spørsmÃ¥lstrÃ¥d

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv

#257762  av sindrejl

jumbo skrev:
Th4 Ghost skrev:
sindrejl skrev: MEN sånn som jeg leste det da om man jobber i sarpsborg så skatter man til norge istedetfor sverige, og det har strengt tatt ikke så mye så si siden det er mersom samme skattenivå?
så vidt jeg forstår, så har vel svenskene en del mer skatt enn oss? Virker mest logisk at man skatter til det landet der arbeidsplassen ligger
Skattereglene er i grove trekk så enkle at du skatter til det landet du bor i mer enn 6 mndr i året.
Nja faktisk så skal man skatte til Norge om man bor i Utlandet og jobber i norsk firma står det ganske klart. MEN om man bor i grensekommune og jobber i grensekommune så skatter man til sverige, de har vel stortsett samme skattenivå?

Men om man bor i sverige får man ikke kjøre svenske biler i norge? hva er det for noe da?

#257763  av sindrejl

Andy_Celica skrev:Har akkurat avsluttet 8 mnd med slik jeg nå, Hadde adressa mi i sverige sammens med en kompis, betalte da leia og kjørte supra med svenske skilt.

Bodde da i strømstad og jobba i sarpsborg.
flytta du tilbake til norge? Noen spes grunn? Trodde du skulle kjøpe leilighet jeg :)

#257785  av jumbo

sindrejl skrev:Nja faktisk så skal man skatte til Norge om man bor i Utlandet og jobber i norsk firma står det ganske klart.
Det er i såfall noe helt nytt - vi har i min egen bedrift ved mange anledninger hatt folk utstasjonert i f.eks USA og de skatter dit. (norsk satsborgerskap, norsk bedrift, men over 6 måneder i samme år)
Men om man bor i sverige får man ikke kjøre svenske biler i norge? hva er det for noe da?
Har ikke noe med svenske biler spesielt å gjøre, det gjelder alle biler som ikke er registrert i norge landet.

Er du norsk statsborger og skal kjøre utenlandsregga bil i norge må du søke på forhånd om spesiell kjøretillatelse, noe de til og med er rimelig vrange med å gi.

Reglene er vel helt enkelt basert i at de ikke ønsker at nordmenn boende i norge skal regge bilen sin i utlandet. (mitt beste tips uansett)

#257788  av sindrejl

jumbo skrev:
sindrejl skrev:Nja faktisk så skal man skatte til Norge om man bor i Utlandet og jobber i norsk firma står det ganske klart.
Det er i såfall noe helt nytt - vi har i min egen bedrift ved mange anledninger hatt folk utstasjonert i f.eks USA og de skatter dit. (norsk satsborgerskap, norsk bedrift, men over 6 måneder i samme år)

Reglene er vel helt enkelt basert i at de ikke ønsker at nordmenn boende i norge skal regge bilen sin i utlandet. (mitt beste tips uansett)
kjipt for nordmenn bosatt i utlandet da.

menne reglene jeg nevnte er hvis du jobber i norge og bor i utland. mao det samme som du sier, Bor i norge og jobber i utland. er det det er snakk om her. Bo i sverige jobbe i norge :)

#257858  av jumbo

Tror faktisk ikke det har en halv fjert å si hvor du jobber, så lenge du er bosatt (har soveplass) mer enn halve året i utlandet.

Det har hvertfall vært slik hele veien for oss med folk som har vært utstasjonert (jobber like forbanna for norsk bedrift)

Og ja, den regelen om utlandskregga bil er selvsagt grisekjip for nordmenn bosatt i sverige. Mulig det finnes dispensajoner man kan søke om i slike tilfeller der man trenger bilen til jobb etc, men er som nevnt noe de er rimelig vrange med.

#257865  av sindrejl

står iallefall på den sia det ble linka til, at det har å si hvor du jobber. Står at man skatter vanligvis til det landet man jobber i om ikke firmaet er fra ditt hjemland og en del andre kriterier. som feks det du sier oppholde seg 6mnd i et land osv osv osv. men men det har ikke noe med saken her å gjøre ;)

Burde vel være mulig å få dispans da, men da får man sikkert kun dispans til å kjøre visse strekninger i norge? Litt det samme om man vil besøke familie o.l også.

#257868  av jumbo

sindrejl skrev:står iallefall på den sia det ble linka til, at det har å si hvor du jobber. Står at man skatter vanligvis til det landet man jobber i om ikke firmaet er fra ditt hjemland og en del andre kriterier. som feks det du sier oppholde seg 6mnd i et land osv osv osv. men men det har ikke noe med saken her å gjøre ;)
Det stemmer hvertfall ikke overens med praksisen jeg har opplevd, men kan jo være kriterier eller detaljer som skiller disse eksemplene, evnt har reglene endret seg siden jeg var i kontakt med dem selv.

Burde vel være mulig å få dispans da, men da får man sikkert kun dispans til å kjøre visse strekninger i norge? Litt det samme om man vil besøke familie o.l også.
Sikkert.

#257881  av CelicaTurbo

Jeg tror igrunn dere begge har rett, uten at jeg er noen ekspert på området. Reglene som Sindre refererer til er et resultat av EØS-samarbeidet og gjelder innenfor medlemslandene av EØS (EU), mens det ellers er som Jumbo forteller.

#257890  av grimfer

Dette med bil registrert i utlandet syntes jeg var interessant, så jeg googlet litt, og har kommet fram til dette:

1. Nordmenn som er registrert i folkeregisteret, kan IKKE kjøre utenlandsregistrert bil i Norge.

2. Det finnes unntak, men det er føreren av bilen som er ansvarlig for å bevise at han har lov til å kjøre bilen.

3. Dersom du er registrert i folkeregisteret og kjører en utenlandsk bil, må du betale moms, engangsavgift og straffegebyr (20-25% av verdien) på kjøretøyet! Da blir det regnet som import!

4. Du kan få dispensasjon fra Tollvesenet. Behandlingstiden på søknader er ca 2 uker. Disp gjelder "til og fra"-kjøring til et sted i Norge. Bilen må da avskiltes mens den er i Norge.

5. Unntakene fra regelen (ting som gjør at du kan kjøre bilen):
- Har felles hjem med familie (ektefelle og barn) i utlandet. Du må da reise dit med bilen minst en gang i måneden.
- Dersom du ikke har bodd i Norge de to siste årene og kan garantere at bilen skal ut igjen innen 2 år (Du har f.eks arbeidsavtale)
- Utenlandsk statsborger som pendler til jobb i Norge kan kjøre utenlandsk registrert bil.
Krav:
Må pendle hver dag eller oppholde deg i utlandet i minst 185 dager i året.
Har du ektefelle og/eller barn, må disse oppholde seg i utlandet.

#257894  av sindrejl

så med andre ord må man enten bo to år i utlandet og pendle, eller bli svensk statsborger?

#257900  av jumbo

CelicaTurbo skrev:Jeg tror igrunn dere begge har rett, uten at jeg er noen ekspert på området. Reglene som Sindre refererer til er et resultat av EØS-samarbeidet og gjelder innenfor medlemslandene av EØS (EU), mens det ellers er som Jumbo forteller.

Ja, høres veldig rimelig ut.

#257901  av jumbo

sindrejl skrev:så med andre ord må man enten bo to år i utlandet og pendle, eller bli svensk statsborger?
Ja.

Hele poenget er vel å hindre at nordmenn registrerer bilen sin i utlandet, for daglig bruk i norge.

#257929  av Andy_Celica

sleeper skrev:
Andy_Celica skrev:Har akkurat avsluttet 8 mnd med slik jeg nå, Hadde adressa mi i sverige sammens med en kompis, betalte da leia og kjørte supra med svenske skilt.

skjønner jeg det rett at du flytter tilbake? deror du selger supra`n?
Jepp, supran ble solgt fordi jeg flytter tilbake til norge :D

#257931  av Andy_Celica

jumbo skrev:

Rent bortsett fra at du har null lov til å kjøre den supraen i norge med mindre du bytter statsmedlemskap eller har en eller annen spesialtillatelse.

De er *grisestrenge* med nordmenn som kjører utenlandsregga biler i norge.
Feil,Feil og Atter FEIL :!:

Man kan være norsk statsborger og bo i norge, men man må ha et svensk personnr (man beholder det norske, og beholder statsborgerskapet i norge.)

Jeg har hatt registrert adresse og personnr i sverige og jobba i norge (delvis også bod i norge) og det er 100% lovlig. Så tror du bør lette etter det med liten skrift i lovene hvis du fortsatt er uenig.

#257932  av sleeper

Andy_Celica skrev:
sleeper skrev:

skjønner jeg det rett at du flytter tilbake? deror du selger supra`n?
Jepp, supran ble solgt fordi jeg flytter tilbake til norge :D
noe nytt i sikte da?