TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• MR2'en min er død, trenger litt hjelp. Fikset!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#252734  av Sven

Liten update til dere som følger med, tenker vel mest på deg Erik

Da har jeg lært at Oxygen Sensor er Lambda Sonden :oops:
Og at det kanskje er ganske enkelt å fikse problemet.
Pluggen til Lambda Sonden lå på eksosen og var selvfølgelig rimelig deformert. Dette skapte en kortslutning. Så da har jeg vært 4 uker uten MR2 pga en fillefeil :oops:

Men... den går ikke som den skal, spesiellt da på lavere turtall. Mistenker at dette er Lamda Sonden så ringer Toyota å bestiller en i morgen tidlig. Denne har uansett gått 170000+ så. Håper og tror dette løser problemet.

Klipte forresten av ledningene til Lambda og merket ingen forskjell i oppførsel på motor på tomgang.

#252748  av CelicaTurbo

En defekt sonde kan føre til dårlig gange ved lavere- og cruisingturtall, men ved full gass ignoreres sondens signal så har du problemet fremdeles da så skyldes det heller ikke sonden. Det samme gjelder om du kobler ut sonden, da kjører ecu motoren etter faste fuel-tabeller istedenfor og problemet bør være borte. Jeg kjører med sonden frakoblet nå pga defekt sonde (som sitter som støpt fast i eksos og ser en smule stress ut å bytte) men jeg opplever ingen driftsproblemer av den grunn, annet enn at jeg sannsynligvis har litt dårligere bensinforbruk, men det kan ikke være såå dårlig for jeg har målt den til 0.73 ved langkjøring. Når jeg koblet fra sonden på turbomotoren gikk den derimot så rikt at motoren var skikkelig sløv på lave turtall. På fullt pådrag og høyt turtall blir som sagt sonden ignorert av ecu pga at den ikke gir noen fornuftige signaler ved annet enn cruising osv.

#258147  av Sven

PÃ¥ tide med update her.

Har bytta lambda, pluggkabler, bensinfilter, coil og justert og feilsøkt en hel hau. I dag fant jeg plutselig feilen og det er så teit at jeg ikke gidder å si mer enn at jeg er dum i huet.

#258161  av Mr2Even

Sven skrev:PÃ¥ tide med update her.

Har bytta lambda, pluggkabler, bensinfilter, coil og justert og feilsøkt en hel hau. I dag fant jeg plutselig feilen og det er så teit at jeg ikke gidder å si mer enn at jeg er dum i huet.
Si det! jeg er nysgjerrig.. :wink: Jeg har forresten en fin lambda tilsalgs.. :lol:

#258167  av Sven

Er bare flaut :oops:

#258176  av Mr2Even

Sven skrev:Er bare flaut :oops:
Jaja alle gjør noe dumt innimellom.. :wink:

#258225  av CelicaTurbo

det er en god mulighet for at andre også er litt "dumme" og ikke tenker på den løsningen om de har samme problem, så det kan være en fordel om du skriver hva det var :D

#260225  av ketta

Ja vi har vel vert litt dumme alle noen ganger......... :)
Kom igjen nå ut med det :)
 #278826  av Sven

Sorry, har ikke fått med meg at det er kommet flere innlegg her.

Grunnen til at den gikk elendig var at tenninga sto på 0 grader :oops:
Har justert mye tenning på starleten så tror jeg har gått ut fra at det var samme greia med strekene. Kan ikke tenke meg en annen grunn til at jeg ikke har gjort det riktig.
 #282633  av WaxFraq

endelig er det en som har feilsøkt å feilsøkt... :lol:
det der var jo helt likt som det er til meg..eneste forskjellen er at jeg nå har bestilt frakt til nærmeste toyota forhandler etter at den stoppet til meg i fjor høst...symptomene virker relativt like, og jeg har bytta tenningsdeler (utenom coil) og besinfilter og målt og lest av feilkoder osv...!!
kanskje jeg må ut å se en siste gang i morgen før NAF kommer for å hente den alikevell da..!! kanskje det er håp i den fordømte tunnelen!! :lol:

kanskje jeg skal kjøpe meg en tennings lampe, så får jeg sjekka den biten også....er det avansert å justere på 3s-gte motorene??
jeg er jo ingen inginør, men noe greier jeg da..ikke mye, men noe.. :wink:

forresten veldig bra at du fikk igang bilen din igjen...jeg har jo levvd flere måneder uten å høre så mye som en eneste blow-off lyd!!! HARDT assa!!!! :P