TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • temperaturen!!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #258410  av WaxFraq
 
Heisan!
dom topic sier så sliter jeg en del med temperaturen igjen på bilen min..
skifta termostat for en tid tilbake, å da fungerte alt som det skulle..
men selvfölgelig i går, da vi starta turen til stockholm, skulle den begynne å "fucke" med meg igjen...
det rare er at ingen av viftene går...så enten er det relé, eller så er det temp. föler...det er ikke noe problem når jeg ligger etter "high-veien", da det er så mye kjöling i ...120-130 km/t...
men når jeg kommer mot tettsteder og må slakke av, da stiger temperaturen enormt...å den vil ikke gå ned heller!

sånn som i går, da vi tok oss inn på et hotell og jeg skulle parkere i hotellets garasj, steg temperaturen himmelhöyt, og jeg fikk den heller ikke ned med å slå på maks varme osv på vant. anlegget...

noen tips???

 #258411  av SuperZite
 
Du har ikke noe luft i kjølesystemet da? Kommer det godt med varme inn i bilen når du skrur på varme anlegget?

 #258439  av CelicaTurbo
 
Om ikke viftene går så har du jo en feilkilde der, men jeg tror du bør vurdere andre muligheter også for det skal ikke være nødvendig med vifter for å kjøle motoren så lenge det er litt bevegelse i bilen. De viftene skal normalt bare nødvendig ved køkjøring og tomgang osv.

Som Superzite skriver, kommer det godt med varme fra ventilasjonsanlegget når du skrur det på? Ellers, om du har AC og kjører med dette på så skru det av mens du opplever problemet, det kan avhjelpe situasjonen noe i det minste.

 #258480  av Pingu
 
Hei!
Har du funnet problemet?

 #258594  av injee
 
Var borti samme problemet. Kjøring gikk helt fint, men om jeg kjørte veldig sakte (lavt turtall) eller den sto på tomgang så ble den varm. Viste seg å være viftereima mi. Den drog ikke skikkeligt. Bytta den og fikk stramma, så var problemet løst. Bare tips fra min side.. for reima på min lagde ikke hylelyder eller noen ting..

 #258595  av karl234
 
skift radiatorlokket, det kan være hele årsaken til temperaturen :D

 #259150  av WaxFraq
 
heisan godtfolk!
sitter nå i stockholm etter en fantastisk helg (bryllupet til min bror).

det blir vel ikke å bruke bilen så veldig mye akkurat her i sentrum, da det er i mine öyne "fucked" trafikk her..! kö faktisk..!

men for å svare på noen av spörsmålene..!

AC fungerer ikke..gass og sikkert noe form for lekkesje. så det bruker jeg ikke..kun hvis det er mye dugg osv..aggregatet fungerer jo forde, å det er jo en luft törker.

det kommer ikke varm luft når bilen min er mildt sagt varm...dette på grunn av at det forsvinner vann! hvor, det er for meg et mysterium! den ryker ikke hvit, den ryker ikke noe i det hele tatt faktisk...oljen er fin som bare det..så jeg har ikke peiling!

radiatorlokket? hva kan väre galt med det?


men jeg har kommet fram til en type lösning da...da vi faktisk er på ferie!

hvis jeg kjörer skikkelig som en prest..kan godt ligge i 120 km/t, men ikke passere 5000 rpm ca, så går alt veldig bra!

sette varmeapparatet på fullt

også har jeg fått på viftene..eh...juks å fanteri da men. relé'ene ligger jo fremme, fjerna begge dem, og "jumpa" over med ledning..dem går konstant når tenninga er på..!

men da er spörsmålet, hvor blir det av vannet??
opplevde jo problemet först etter at jeg hadde kjört litt..ja..hardt da..men den skal jo tåle det!!! :wink:
takker for hjelpa alle!!

 #259388  av WaxFraq
 
men det der med radiatorlokket?? for det er jo noe jeg man fikse her i sthlm uten store problemer... (gps, guds oppfinnelse)

 #259392  av CelicaTurbo
 
Tap av vann kan skyldes radiatorlokket, også temperaturproblemene, så det kan være et kjapt forsøk å bytte det for å se. Det er såpass standard at forhandler trolig har slikt på lager. Men, problemene kan også skyldes mindre hyggelige feil, som toppakningen.

 #259399  av Master
 
Dersom du ikke får varme i varmeapparatet vil jeg tro feilen ligger i ikke tilstrekkelig lufting av kjølesystemet.

les her:

http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm

under "Replacement of engine coolant"

Luft i systemet vil føre til at du ikke får nok sirkulasjon i systemet, ergo ikke varme i bilen / motoren kan gå varm etc.

 #259678  av WaxFraq
 
hallais igjen!
nå er vi kommet hjem fra "søta bror"..etter litt om å men...
virker som at den ikke tåler å ligge i 140-160 km/t over lengre tid...
dvs. når vi kjørte ned til stockholm, fra sundsvall, så "marsja" vi på ca. 150 km/t i kanskje 2 timer av gangen.. (2 felts E4 e NICE!!)

vell..måtte jo litt på E4 i dag også, men ikke like mye.
Ã¥ samme problem..
men da fant jeg den andre ventilen, for varmeapparatet i fronten. der virka det som at det kom ei boble da....faktisk! :wink:

etter det værtfall, så har jeg ikke hatt antydning til problemer heller..!
men faan da...i 150 km/t da har jo bilen ganske bra kjøling i 14 grader C da..mener...jeg kan jo være ganske stygg med bilen min i blandt..
med det mener jeg skikkelig herjing..ikke noe høy fart, men RPM!! :twisted:

jau jau...skal anskaffe et nytt radiator lokk i morgen værtfall..så får vi se etterhvert...