Det er nok bremsekalipperen som henger, dvs stempelet som ikke glir tilbake når du går av bremsepedalen, oftest pga mye støv som er samlet, eller rust.
Skal du ha det fikset til i morgen: kjøp en liten flaske symaskinolje, eller wd40 men den er ikke like varig. Skru av kalipperen og legg den/heng den opp slik at det ikke blir noe strekk på bremseslangen. Du kan da se stempelene i kalipperen, det er en gummibelg som står rundt stempelet, løft forsiktig kanten på den og sprøyt olje under gummien, hele veien rundt. Bruk deretter en skrutvinge eller annet verktøy (vannpumpetang) og klem stempelet slik at det glir inn i kalipperen. Vær forsiktig hele tiden så du ikke skader gummien, og pass på at den ligger korrekt før du presser inn stempelet. Bruk helst en liten trekloss på stempelet slik at du ikke skader det mens du klemmer. Når stempelet er trykket inn så går du inn i bilen og trykker inn bremsepedalen et par ganger slik at stempelet dyttes ut igjen. Så gjentar du prosedyren. Gjør dette til stempelet glir lettere inn enn før. Vær obs på nivået med bremsevæske i beholderen under panseret, det vil stige når du trykker inn stempelet og da er det mulig at det renner over.
Det ovenfor er bare en midlertidig fiks som kan holde noen måneder. Du bør gjøre det på begge sider samtidig for å forhindre skjev bremsevirkning. Du kan risikere at om du gjør dette på den ene siden så vil den gli såpass lettere at den andre siden henger på din neste kjøretur (ja det skjedde meg).
Du bør når du har anledning få begge bremkalipperne overhalt skikkelig. Kjøp et sett hos Toyota og gjør det selv, eller kjøp innbytte-kalippere hos f.eks Mekonomen.
- Kristian - grunnlegger ts-ogn (tidligere mr2-ogn)
1992 US MR2 Turbo sjøgrønn
solgt: 1992 MR2 blågrønn
solgt: 1990 Celica Turbo
Takk til forumbruker kake for avatarbildet