TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hvem er spraregrisen nr1?? Aygo eller Corolla Sedan Diesel?!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #258393  av arctic_celi

Bilde

Aygo bensin:
Kombinert drivstofforbruk 4.6
Hentet ifra: http://www.toyota.no/cars/new_cars/aygo/fullspecs.aspx

Bilde
Corolla Sedan 1.4 D-4D 5gir MM Sol:
Bykjøring (l/10km) 5.8
Landveiskjøring (l/10km) 4.3
Så hvis man tar halvt om halvt vil det gi et kombiforbruk på: 5.05

Hentet ifra: http://www.toyota.no/cars/new_cars/coro ... specs.aspx

Så må man regne med differansen på pris på diesel kontra bensin.
Tar utgangspunkt i billigste pris på begge drivstoff:
http://www.dinside.no/php/oko/bensin/vis_prisliste.php
http://www.dinside.no/php/oko/bensin/vi ... pristype=2

Når jeg skrev dette så var bensin prisen: 11,08
Når jeg skrev dette så var diesel prisen: 9,45

Så hvis vi tar utgangspunkt i 10liter bensin og diesel så blir det slik:
Aygo: 10 x 11,08 = 110,8kr (10liter / 0.46 = 217.3km) = 5,09kr pr 10km
C-Sedan: 10 x 9,45 = 94,5kr ( 10liter / 0.505 = 198.0km) = 4,77kr pr 10km

Nå kan ikke jeg stå helt god for regnestykket, siden jeg ikke har sovet mer en 3timer på 34timer. Så er nok på tide å legge seg ;)
Men tror med dette at det er faktisk billigere å kjøre en Corolla diesel :D en Aygo.
Men i innkjøp så er det noe annet... ;)

#258394  av celicat23

Hvis valget står mellom de 2 er forbruket knekkende likegyldig, for corolla sedan er bare SÅÅÅ mye penere :D

#258399  av FireFox

celicat23 skrev:Hvis valget står mellom de 2 er forbruket knekkende likegyldig, for corolla sedan er bare SÅÅÅ mye penere :D
hehe, kunne ikke blitt mere enig :lol:

#258414  av chris

Enda en fordel med turbodiesel (økonomisk sett altså) er jo at du har stort sett samme forbruk uansett hvordan kjørestil man har. På Avensisen min ligger snittforbruket på bykjøring på 0.5 - 0.55 liter på mila, og jeg er ikke av den som er sist ut av lyskryssene for å si det sånn. På landevei ligger den på 0.4 - 0.45 liter på mila, med normal kjøring (ikke gubbekjøring :P).

Og for ikke å snakke om forskjellen i dreiemomentet på en liten bensinmotor og en liten turbodiesel-motor.

#258419  av jsun

Om du faktisk vurderer en av disse 2 ??? ... glem Aygo'n.
Jeg kjørte en slik rundt i Trondheim som leiebil fra Hertz, og må si at jeg synes den søppel ...
Svak motor, mye støy, dårlige seter ....

Sitter OK på veien, men man får jo ikke fart på kjærra uten hjelp av tyngdekraften :wink:

#258442  av arctic_celi

jsun skrev:Om du faktisk vurderer en av disse 2 ??? ... glem Aygo'n.
Jeg kjørte en slik rundt i Trondheim som leiebil fra Hertz, og må si at jeg synes den søppel ...
Svak motor, mye støy, dårlige seter ....

Sitter OK på veien, men man får jo ikke fart på kjærra uten hjelp av tyngdekraften :wink:
Grunnen til at jeg begynte å sammenligne disse to er fordi at "Mr2 Mk2" her på forumet har kjøpt seg en Aygo... han kalte den sparegrisen på fire hjul :) også begynte jeg å tenke litt... er egentlig denne Aygoen så vannvittig billig i drif i forhold til fks Corolla'en?!?!
Her er tråden jeg var så flink til å ikke ødlegge :)
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... highlight=

#258464  av ina

bilen min brukte ikke 4,5 på mila... prøvde å kjøre skikkelig "perfekt" noen ganger, tror jeg da klarte å få den på 5,6 eller no... var hvertfall ikke i nærheten av det den skulle bruke...

#258472  av sindrejl

5.6 var ganske mye, finnes et lass større mer behagelige hondaer som ligger på det nivået

#258505  av chris

ina skrev:bilen min brukte ikke 4,5 på mila... prøvde å kjøre skikkelig "perfekt" noen ganger, tror jeg da klarte å få den på 5,6 eller no... var hvertfall ikke i nærheten av det den skulle bruke...
5.6 på mila høres jo ganske heftig ut. Mr2'en min brukte 4 liter på mila på ACR :P

Anyhow, laveste jeg har målt med 'vensisen er 0.39 på langkjøring. Riktignok mer dreiemoment i den enn i 'rollan, men burde være mulig å få ned forbruket under 0.56 på vanlig kjøring likevel. Men 0.5 på mila er ikke mye uansett. De fleste bensinbiler ligger jo på 0.7 plussminus på langkjøring. Er ikke helt overbevist om at Aygo'en bruker 0.46 på mila, til tross for liten motor.

#258506  av chris

arctic_celi skrev:Grunnen til at jeg begynte å sammenligne disse to er fordi at "Mr2 Mk2" her på forumet har kjøpt seg en Aygo... han kalte den sparegrisen på fire hjul :) også begynte jeg å tenke litt... er egentlig denne Aygoen så vannvittig billig i drif i forhold til fks Corolla'en?!?!
Er jo såklart andre ting som spiller inn enn drivstoff-forbruk også da. Forsikring, lånekostnader, vedlikehold, osv.

#258521  av inzane2012

jeg har ofte merket det at når jeg kjører med en bil med liten motor og kanskje har litt folk i bilen, så bruker de bilene med liten motor og få hk mer bensin enn litt større biler med større motor, må jo hele tiden opp på høyt turtall for å få fart på kjærra, og opp litt bratte bakker er jo ett sant #"¤%¤"##¤%...eneste disse små bliene med små motorer og sånt er gode til er til å kjøre i oslo, bergen og andre storbyer...

#258558  av Fred

aurisen min, med samme motor som corolla`n, ligger på gjennomsnitt 0,56 ifølge kjørecomputeren.
Og det er IKKE pen kjøring, full gass ut av kryss og lignende for å få opp farta. Og 18" hjul er heller ikke lette å dra rundt merker jeg, så har nok litt å si på forbruket det også. En auris med orginal hjul går merkbart bedre.
Nå skal det være sagt at jeg hadde en tur til hvaler her i sommer, og kjørte da så økonomisk jeg klarte.
Gjennomsnittet på den turen var 0,43.
Men det er ikke verdt det å kjøre så pent!