TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Hva mener dere om trailere som blokkerer venstrefila?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #258890  av sindrejl

http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/ ... 506831.ece

Se linken over for video.

Når det er to felt og snevrer inn til et et godt stykke lenger fremme, hva mener dere om trailersjåfører som sperrer venstrefeltet så ikke folk skal kjøre forbi på venstrefeltet?

mener at det kanskje er litt unødvendig å blåse forbi folk på venstrefeltet, da det ofte lager mer kø om du ikke kommer deg inn i feltet på rett tidspunkt. Men gud det kan være fristende. Det jeg lurer på er hvorfor trailersjåfører har utnevnt seg selv til Politi som kan dirigere trafikken slik?

se gjerne diskusjonen på nettsia jeg refererte til, drøss med trailersjåffiser som har skrevet inn :P
samt min post:
http://www.fvn.no/nyheter/kristiansand/ ... e&id=65596

#258893  av SuperZite

Syns dette er helt greit så lenge det er kø, jeg gjør akkurat det samme selv med bil.

Kø avvilkingen blir mye bedre også om man klarer å holde seg i en kø vis det går sammen litt lengre framme. Men ola donk har meget vanskelig for å se dette og tenker kun på seg selv,bareh må jo bare komme først og eier ikke kø kultur.

Så en oppfordring til alle! Fortsett med å bruk begge feil så lenge det er kø.

Men selvsagt dette må ikke forekomme når det ikke er kø da vil det bli mye irritasjon.

#258900  av arctic_celi

Det der hører ikke hjemme i det heletatt!
De må følge trafikkreglene de også, som oss alle andre.

Er det et så stort problem at folk kjører forbi rett før da??!? Er det bedre at de legger seg bak og kjørerforbi på en værre plass liksom?

#258903  av SuperZite

arctic_celi, Helt enig med deg, men kun vis det ikke er KØ. Mulig du ikke har dette problemet i Bodø, men vis du har kjørt 10 år i rush inn og ut av oslo vil du forstå problemet veldig godt.

#258911  av jumbo

Det er generelt 100% uakseptabelt at sivile trafikkanter tar ting i egne hender på denne måten, uansett om det er fornuftig å kjøre forbi der eller ei.

Dette blir på mange måter veldig likt folk som ikke hjelper til (eller rettere sagt gjør det stikk motsatte) når de blir forbikjørt fordi de mener de selv kjører fort nok og at andre ikke "trenger" å kjøre fortere.

Det er en GRUNN til at slikt er veldig eksplisitt forbud i vegtraffloven og det den trailieren gjør er ikke et hakk bedre

#258915  av arctic_celi

SuperZite skrev:arctic_celi, Helt enig med deg, men kun vis det ikke er KØ. Mulig du ikke har dette problemet i Bodø, men vis du har kjørt 10 år i rush inn og ut av oslo vil du forstå problemet veldig godt.
Faktisk hovedveien ut av bodø er en vei med 3kjørebaner,
så det hadde nok vært fult mulig å gjøre dette i Bodø også.
Har riktignok aldri sett at det har blitt gjordt her,
siden de fleste er flinke til å kjøre i høyre felt hvis de kjører saktere en de andre.
Grunnen til dette kan være at vi viser hensyn til hverandre,
men jeg tror hovedgrunnen er at politiet er en eller annen plass på veien med laseren sin hver eneste dag!!! (De skyter jo som oftes på venstrefila)
Så det er de færreste som har lyst til å kjøre over fartsgrensen og være i venstrefilen.
Så dette er rett og slett ikke et problem her. Rush har vi så det holder.

Men uansett så er det uakseptabel å gjøre noe sånt. Du kan ikke bestemme hvordan de andre kjører.
De får ta ansvar for sin kjøring og du får ta ansvar for din.

Nemmen: nå så jeg at jeg har postet 1000innlegg :)

#258920  av SuperZite

Lest igjennom diskusjonen på fvn eller? "det er de som legger seg i venster felt som på død og liv vil forbi som lager kø" ved å holde seg i høyre felt og lage EN kø, vil denne da flyte(ha ett gjevnt sig) istede for å måtte stoppe opp og flette inn biler som også ligger i venster felt.
Ja, vet at fletting skal fårgå også med jevn fart, men vis man har litt for stor plass presser det seg altid en ekstra bil inn, som skal in fra venstre felt og da må man stoppe for å gi denne plass, dette medfører igjen en kjede reaksjon som gør at alle må stoppe opp. Og hvem vet ikke hvor kjipt det er måtte trykke inn cluthen hele tiden. Men vis man hadde stengt vesntre felt i rushen ville trafikken ha gått men jevn fart. Eller sperre slik at folk ikke kommer forbi..

En annen ting er det lov å filme men mobil mens man kjører bil.. hehe

#258922  av arctic_celi

SuperZite skrev:Lest igjennom diskusjonen på fvn eller? "det er de som legger seg i venster felt som på død og liv vil forbi som lager kø" ved å holde seg i høyre felt og lage EN kø, vil denne da flyte(ha ett gjevnt sig) istede for å måtte stoppe opp og flette inn biler som også ligger i venster felt.
Ja, vet at fletting skal fårgå også med jevn fart, men vis man har litt for stor plass presser det seg altid en ekstra bil inn, som skal in fra venstre felt og da må man stoppe for å gi denne plass, dette medfører igjen en kjede reaksjon som gør at alle må stoppe opp. Og hvem vet ikke hvor kjipt det er måtte trykke inn cluthen hele tiden. Men vis man hadde stengt vesntre felt i rushen ville trafikken ha gått men jevn fart. Eller sperre slik at folk ikke kommer forbi..

Forstår tankegangen din... men det er en grunn til at det er laget TO felt der... med din tankegang så burde det vært et felt over alt.

#258924  av SuperZite

arctic_celi skrev:
SuperZite skrev:Lest igjennom diskusjonen på fvn eller? "det er de som legger seg i venster felt som på død og liv vil forbi som lager kø" ved å holde seg i høyre felt og lage EN kø, vil denne da flyte(ha ett gjevnt sig) istede for å måtte stoppe opp og flette inn biler som også ligger i venster felt.

Forstår tankegangen din... men det er en grunn til at det er laget TO felt der... med din tankegang så burde det vært et felt over alt.

JEPP når det er kø.. men når det ikke er kø da kan man bruke venster felt til å kjøre forbi bestemor og tyske turister men campingbil og turbo som tror det er farlig å kjøre over 70.. hehe. Hater de...

#258931  av ErikG

Ja, vet at fletting skal fårgå også med jevn fart, men vis man har litt for stor plass presser det seg altid en ekstra bil inn, som skal in fra venstre felt og da må man stoppe for å gi denne plass, dette medfører igjen en kjede reaksjon som gør at alle må stoppe opp. Og hvem vet ikke hvor kjipt det er måtte trykke inn cluthen hele tiden.
Skjønner godt hvorfor tunge trailere legger seg og sperrer så man ikke får kjørt forbi. De har ofte ganske god avstand til bilen foran for å slippe nettop den stoppingen. Skal litt til for å stoppe og starte en så stor bil. Problemet deres er jo nettop det at folk ellers vil smette forbi og hive seg inn i lomma foran dem og så bremse. De hadde ikke trengt å ligge og sperre om folk hadde brukt nøtta litt. Disse folka lever av å kjøre bil, er kansje en grunn til at de har en luke foran seg...

#258934  av chris

Politiet burde slått hardere ned på somling i venstrefila. Venstre fil er forbikjøringsfil, og skal man ikke forbi, eller klare å komme seg forbi i normal hastighet, så har man med å holde høyre fil. Så enkelt er det, og sånn er reglene.
Jeg er drit møkk lei av folk som holder tilbake trafikken i venstre fil, uansett om det er trailer eller personbiler. Noen har jo faktisk prestert å uttalt seg at "de som ligger i venstre fil og kjører forbi, de sniker i trafikken". Enn å si noe sånt?! Burde jo vært fratatt alt som ligner på bil og førerkort jo!
Ingen tvil om at de som holder tilbake trafikken i venstre fil lager kø.
For oss trøndere er det en befrielse å komme ned til Oslo, for der har stort sett folk skjønt reglene. Man ligger i høyre fil, og kjører forbi i venstre, og legger seg inn i høyre igjen. Så fremt det ikke er altfor tett trafikk såklart.

#258940  av sindrejl

SuperZite skrev:
hehehe tenkte ikke på den :D

#258954  av sindrejl

chris skrev:Politiet burde slått hardere ned på somling i venstrefila. Venstre fil er forbikjøringsfil, og skal man ikke forbi, eller klare å komme seg forbi i normal hastighet, så har man med å holde høyre fil. Så enkelt er det, og sånn er reglene.
Jeg er drit møkk lei av folk som holder tilbake trafikken i venstre fil, uansett om det er trailer eller personbiler. Noen har jo faktisk prestert å uttalt seg at "de som ligger i venstre fil og kjører forbi, de sniker i trafikken". Enn å si noe sånt?! Burde jo vært fratatt alt som ligner på bil og førerkort jo!
Ingen tvil om at de som holder tilbake trafikken i venstre fil lager kø.
For oss trøndere er det en befrielse å komme ned til Oslo, for der har stort sett folk skjønt reglene. Man ligger i høyre fil, og kjører forbi i venstre, og legger seg inn i høyre igjen. Så fremt det ikke er altfor tett trafikk såklart.
nå var det ikke generell 4 felts vei det var snakk om, men der hvor de går inn til 2 felt. :)

#258969  av 2000 ST

Dette feltet er ett forbikjøringsfelt!
Det er likesidet vikeplikt på toppen.
Og hvis alle skulle stillt seg i kø i ett fellt hadde køen sperra heile runkjøringa ved hannevika.....
Blir så jævla provosert på idioter som ikke kan trafikkreglene!
"Jeg skal hvertfall ikke slippe noen forbi meg for jeg har stått her i 5 min....."
Jævla apekatter og hengeromper!
De fortjener bank jo!
Mvh. En litt små irritert sjåfør!

#258970  av Mr2Even

Jeg synes ikke trailersjafører er så værst jeg da, men mange vanlige passasjerer er noen ordentlige treiginger når det gjelder venstrefila ja. Mange tenker bare på seg selv og følger ikke med idet hele tatt i speila virker det som. Jeg opplever helt idiotiske ting hver eneste dag. Noen gidder faktisk ikke fløtte seg heller..

Og en annen ting, når det kommer en innkjøringsfil inn på feks motorveien, så pleier jeg å legge meg i venstrefila i god tid så de som kommer i innkjøringsfila kan kjøre inn på veien uten problemer, men der er det mange som ikke følger med må jeg si. De fleste bare ligger der, og venter ikke før i siste sekund for å skifte fil. I sanne situasjoner har jeg opplevd mange farlige situasjoner. Og så dårlig folk er til å bruke blinklys!, visst de idet hele tatt viser tegn :? for folk viser jo tegn et sekund før de skifter fil eller skal ett eller annet jo! Og for ikke å snakke om å vise hvor man skal i rundkjøringer så man slipper å stoppe eller bare kan kjøre videre! Nei det er helt utrolig hvor slappe folk er i trafikken synes jeg. :x Det er kanskje værst i Oslo..