TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Boost creep?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #259404  av nomad25

Nå har jeg søkt og lest her en god del timer, men ingenting som beskriver det jeg opplever. Jeg har montert apexi luftfilter, 3"downpipe og 3,5" eksos, jeg opplevde da fuelcut og blindet derfor slangen inn til til map sensor. Ved gasspådrag får jeg først 0.8 så står den der i noen sekunder så øker den til 1bar. Hva er det som skjer her? Er dette normalt? Har ikke fått det som beskrives som boost creep, der trykket bare øker og øker ved pådrag. Har ikke hatt noe høyere enn 1.05 bar ved foreløpige testinger.

Noen som kan hjelpe meg med hva som er galt?

Hilsen forundret.

#259405  av Master

Stor eksos = vanskelig å holde trykket nede, dessverre. Opplevde nøyaktig det samme etter jeg monterte 3" eksos på min. Men 1 bar er jo ingenting å være redd for? :D

#259406  av nomad25

Men hvorfor øker trykket i 2 etapper slik som dette? syntes det var snålt :?

Jeg hadde regnet med 0.9bar med dette oppsettet. Hvor mye hk dette utgjør gjenstår å se ved benking i nær fremtid :)

#259479  av CelicaTurbo

Det kan skje i to etapper pga at trykket først begynner å øke (creep) når gassmengden gjennom eksosen blir for høy uten at nok gasser går gjennom wastegate (utenom turbinen). Man kan dermed si at boost creep kan være delvis turtallsavhengig. Det høres ut som om det er boost creep du beskriver og det er sannsynlig med tanke på eksosoppgraderingene. Jeg vil tippe at om du prøver i et høyere gir og ser på turbotrykket over tid så vil det stige videre, men så klart, det er jo ikke noe jeg vil anbefale å teste på vanlig vei..

#259509  av nomad25

Jeg gikk ut på motorveien idag, og ga gass på 3.gir helt ut til 7000rpm. Jeg fikk da ett bartrykk på maks 1 og mot slutten gikk den ned til 0.85bar. Er det bare boost peaken som jeg merker, eller er det sannsynlig at ved å gi gass på 5.gir så vil turbotrykket bare øke å øke?

Hvis det er boost creep jeg opplever, hva kan jeg gjøre/modifisere gjennom vinteren for å fjerne dette problemet?

Jeg vil nødig blende eksosen ned, heller omgå problemet slik at jeg kan bruke den eksosen som den er.

#259515  av BT-GTI

det samme skjer hos meg for tiden med 3" eksos all the way. tingen er vel(si fra hvis feil, dette er hva jeg har hørt) at akulatoren ikke klarer å holdepå trykket som blir opparbeidet og lekker det ut. er ikke noe farlig heller noe morsomt :lol: for på bane så merker du at draget forsetter hele veien i det tykket forsetter å stige. fuelcut forekommer ved 1.17bars trykk eller 1.2 bar. motoren har ikke bra av høyere i lengden, MEN jeg har ikke klart å få det til stige over 1.1bar. det har jo mer med at oppsettet på motoren ikke klarer mer.

#259527  av kennethx

Du kan fint teste i 2.gir. Bare bruk bremsen til å holde bilen igjen. så kan du få turtallet til å stige akkurat så sent du vil, og vil tilsvare akselerasjon i høyt gir. Jeg vil ikke anbefale å gjøre dette svært lenge av gangen, da bremsene kan gå litt varm ;)

Har du noe form for boostcontroller montert? I så fall, koblet ut tvsv?

#259536  av nomad25

Har ikke bc montert, og derfor ikke deaktivert tsv. Kan det være hensiktmessigt å gjøre det, eller vil det bare resultere i low boost fenomen? Hva kan gjøres her for å fjerne denne boost creepen hvis det er tilfellet?

#259552  av kennethx

Vel, om trykket holder seg under 1 bar er det jo en sjangse for at du klarer stabilisere det der med en BC, slik at du lader 1 bar over "hele" turtallet. (må også koble fra tvsv ved montering av BC)

#259560  av nomad25

kennethx skrev:Vel, om trykket holder seg under 1 bar er det jo en sjangse for at du klarer stabilisere det der med en BC, slik at du lader 1 bar over "hele" turtallet. (må også koble fra tvsv ved montering av BC)

Ja, da får jeg gå til innkjøp av bc samt ny bensinpumpe. Er redd for at jeg får for mager blanding. Skal holde tråden oppdatert når jeg finner ut hva som skjer ved bruk av bc.

Takker for alle gode svar så langt. :D

#259589  av Master

hva slags oppsett har du?

#259691  av nomad25

Alt er originalt om du ser bort fra at den er ombygd :D Det eneste jeg har byttet er til 3"downpipe/3,5" eksos, apexi luftfilter, acr-dumpventil. Hvis det var det du tenkte på?