TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjølevifta gÃ¥r, motor bare lunken..?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #259606  av Mr2Even

Har merket meg at vifta i motorrommet noen ganger går når motoren ikke er ordeltlig varm. Når jeg sist satt i bilen for å justere den nyinnsatte 12" 8) og anlegget litt, begynte vifta å gå når jeg skrudde på tenninga, men temperaturen i motoren viste bare halve av det den gjør ved normal driftstemperatur.. Vifta gikk lenge, men når jeg skrudde tenninga av også på igjen gikk den ikke. Andre ganger går også vifta uten at motoren er særlig varm.

Er det tempføleren som er gåen ?

#259629  av Mister Two

har det samme selv. virker som om vifta går hele tida faktisk, muligens selv på kald motor. har ikke sjekka det grundig. har igrunn tenkt slik at "det er bedre at den går hele tida, enn aldri går i det heletatt", så har liksom ikke brydd meg :D

jeg skal sjekke det ut nærmere...

#259633  av Mr2Even

Mister Two skrev:har det samme selv. virker som om vifta går hele tida faktisk, muligens selv på kald motor. har ikke sjekka det grundig. har igrunn tenkt slik at "det er bedre at den går hele tida, enn aldri går i det heletatt", så har liksom ikke brydd meg :D

Åja :) Ja sjekk det ut. Starter bilen, og går bilen din greit ? Jeg målte forresten ohm'en på den tempføleren for ca et år siden bare for sikkerhetsskyld, og da var den ok..

#259638  av Mister Two

hehe, gøy at du spurte, for akkurat i dag, så fikk jeg ikke en lyd i bilen da jeg skulle hjem fra jobb. eller, den ga lyd i form av at alarmen ulte, men jeg fikk ikke skrudd den av. dro og bytta batteri i senderen, men hjalp ikke. konkluderte med at batteriet i bilen er dødt og ikke gir nok strøm til mottakeren på alarmen. jeg visste at det var dårlig, for den har starta litt tungt i det siste, og jeg sjekka batteriets tilstand på lørdag som var, og fikk beskjeden "bytt batteri". men hadde håpet på at det holdt til denne helga, ettersom lønninga kommer da. håper jeg får fatt i et batteri i morra...

men ellers så går den helt utmerket :)

#259649  av Larsen

At viften går konstant tyder på at det er et eller annet feil i kretsen. Tror ikke det er veldig vanlig å rette dem opp ettersom motorrommet i mr2en ofte blir mer enn varmt nok.

Uregelmessig gangen til mr2even ville jeg ha sjekket temp måleren opp mot BGB.

#259692  av Mr2Even

Mister Two skrev:hehe, gøy at du spurte, for akkurat i dag, så fikk jeg ikke en lyd i bilen da jeg skulle hjem fra jobb. eller, den ga lyd i form av at alarmen ulte, men jeg fikk ikke skrudd den av. dro og bytta batteri i senderen, men hjalp ikke. konkluderte med at batteriet i bilen er dødt og ikke gir nok strøm til mottakeren på alarmen. jeg visste at det var dårlig, for den har starta litt tungt i det siste, og jeg sjekka batteriets tilstand på lørdag som var, og fikk beskjeden "bytt batteri". men hadde håpet på at det holdt til denne helga, ettersom lønninga kommer da. håper jeg får fatt i et batteri i morra...

men ellers så går den helt utmerket :)
Ok. Ikke det at jeg har det, men jeg har faktisk hørt at Biltema har gode batterier til en grei pris, men det holder kanskje ikke for deg? :wink: min bil starter også litt tungt, men jeg har nytt batteri. Starter sjelden på første forsøk, men alltid på andre. Men når den er varm starter den som regel veldig lett. Hva kan dette komme av?

#259694  av Mr2Even

Larsen skrev:At viften går konstant tyder på at det er et eller annet feil i kretsen. Tror ikke det er veldig vanlig å rette dem opp ettersom motorrommet i mr2en ofte blir mer enn varmt nok.

Uregelmessig gangen til mr2even ville jeg ha sjekket temp måleren opp mot BGB.
På min bil virker det som de 2 viftene foran på radiatoren følger riktig med, men ikke den i motorrommet.. Har forresten alle mr2'en 2 vifter på radiatoren? har hørt noen har en også?

Ja, jeg får sjekke temp-måleren igjen ved hjelp av BGB manualen.. :wink:

#259702  av Marcus

Jeg har én vifte på radiatoren foran. Sitter på høyre side. Den funker når den skal, og motoren har fin temp. Synes å huske at det var en kontakt til som hang, ubrukt, på den andre siden.

#259707  av James

Mister Two skrev:har det samme selv. virker som om vifta går hele tida faktisk, muligens selv på kald motor. har ikke sjekka det grundig. har igrunn tenkt slik at "det er bedre at den går hele tida, enn aldri går i det heletatt", så har liksom ikke brydd meg :D

Viften i motorrommet på mr2en din er koblet opp slik at den går hele tiden... :) Skal egentlig gå av og på fra en sensor når den når en viss temperatur, men var noe ikke som ble ordnet av de som byttet motor fra 4age - 4agze. Syns derfor det var bedre at den gjekk hele tiden en at den ikke gjekk i det hele tatt... Fungerte bra og hadde aldri noe problemer med det.

#259709  av CelicaTurbo

Til info, viften i motorrommet på MR2 mk2 er styrt av tempsensoren som er montert på motorlokket. Jeg ville først ha sjekket om den sensoren var koblet til, og deretter sett om det står noe om diagnose av den sensoren i BGB. Når denne sensoren er koblet ut så vil den viften gå konstant.

#259733  av Larsen

Ikke alle mr2er har 2 vifter på radiatoren. Vifte nummer 2 er for ac'en. Den er koblet opp i et knotete styringsystem som styrer begge to viftene, men aktivere dem etter behov. Hvis noe er galt vil viftene gå konstant. Bak gjelder det samme bortsett bra at den har en egen viftestyring.

#259744  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:Til info, viften i motorrommet på MR2 mk2 er styrt av tempsensoren som er montert på motorlokket. Jeg ville først ha sjekket om den sensoren var koblet til, og deretter sett om det står noe om diagnose av den sensoren i BGB. Når denne sensoren er koblet ut så vil den viften gå konstant.
Jeg målte den sensoren for ikke lenge siden og da var den ok, men kan sjekke om jeg har satt kontakten ordentlig i. :) Er det samme sensor som føler på lufta i luftfilterboksen?

#259747  av Mr2Even

Larsen skrev:Ikke alle mr2er har 2 vifter på radiatoren. Vifte nummer 2 er for ac'en. Den er koblet opp i et knotete styringsystem som styrer begge to viftene, men aktivere dem etter behov. Hvis noe er galt vil viftene gå konstant. Bak gjelder det samme bortsett bra at den har en egen viftestyring.
Kanskje jeg har ac da? men ac knappen er borte? Hva annet er det man kan se at man har ac?

#259750  av CelicaTurbo

Mr2Even skrev:
CelicaTurbo skrev:Til info, viften i motorrommet på MR2 mk2 er styrt av tempsensoren som er montert på motorlokket. Jeg ville først ha sjekket om den sensoren var koblet til, og deretter sett om det står noe om diagnose av den sensoren i BGB. Når denne sensoren er koblet ut så vil den viften gå konstant.
Jeg målte den sensoren for ikke lenge siden og da var den ok, men kan sjekke om jeg har satt kontakten ordentlig i. :) Er det samme sensor som føler på lufta i luftfilterboksen?
Nei det er ikke den samme som står i luftfilterboksen (dog så langt jeg vet er sensoren identisk i signal), men denne sensoren står boltet til undersiden av motorlokket ditt. Stirrer deg midt i glaningen når du løfter opp lokket og ser litt etter ;)

#259752  av Mr2Even

CelicaTurbo skrev:
Mr2Even skrev:
Nei det er ikke den samme som står i luftfilterboksen (dog så langt jeg vet er sensoren identisk i signal), men denne sensoren står boltet til undersiden av motorlokket ditt. Stirrer deg midt i glaningen når du løfter opp lokket og ser litt etter ;)
Ja og den er helt lik den jeg har i luftfilterboksen, hvertfall på min..?