TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• kvalitet pÃ¥ xs manifold

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #259884  av BT-GTI

har sett rundt på nettet etter manifold og prisene for manifolder som er laget av merkefabrikker er ok høye men har sett at (og spessiellt på ebay) at manifolder ligger på rundt 70-90 US-dollar dette er latterlig billig.

hva er grunnen til prisforskjellene? har selv gått til innkjøp av xs power effektannlegg inkusivt dp og er storfornøyd. er det varmeforskjeller,effekt forskjeller,er det hvor lett det er å innstalere?

DPen har jeg brukt en stund og jeg innspiserte Dpen før innstalasjon for å sjekke kvalitetten samme med effekt annlegget.

det jeg merket var at flesene var bra laget. det var av rustfritt stål. og at det var dreid sikkelig. har ikke hatt noe problem ikke noe som ikke har vært uproft.innstallasjonhar gått knikefritt(har modda litt så det er lettere å demontere og sette tilbake det orginale enn hva det ellers hadde vært)

god service rask frakt og gratis frakt var stort pluss når jeg kjøpte+ de skriver ned verdien hvis du spørr.(stod corolla exhaust repacement på tol lappen)

effekt messig kan jeg ikke si at xs er noe dårligere enn si greddy eller hks sine varianter. pris og kvalitet har ikke hengt sammen.

når jeg ser på manifold så er prisforskjellene veldig store. fra 70 dollar som ukjent merke lager til 200pund som xs lager til 500pund som hks lager. men forskjellen vil jeg tro er liten. man merker kanskje forskjell hvis man skal ha 1000hk eller noe eller driver dragkjøring. men det til 70dollar tror jeg ikke er av så meget bra kvalitet.
xs skal angivelig bruke skrap stål. kan ikke si at det er tillfelle hos meg hvertfall

effektannlegget bråker ikke så mye som mange vil ha det til. selvsagt brommer det mye mer enn mongose sitt. men så er det også laget med den hensikten. på tomgang er det nesten ikke lyd. ved 3.5 våkner beistet og ved 4000 og utover brøler det 98d og det er en del men passer til hvordan bilen oppfører seg. det drar jo noe inne hamperæva mye bedre fra 4 og til 7 enn fra 1500 til 4000.

effektannlegget henger ikke så langt ned at det subber.har kunn subba en gang og det var en dyp søledam hvor jeg ville ha subba med det orginale også.

dpen har ikke rustet enda. litt fargeforskjell selvsagt siden dpen blir grise varm. men det er slik det skal være. innstalasjon var greit. måtte jobbe litt for å forenkle avinnstalasjon og verne om ac-pumpe og oljefilter men ikke mye arbeid, heller ikke noe jeg tror var nødvendig.

mitt poeng er siden det billige og kritiserte merke xs er så bra som jeg har opplevd hvorfor har mange problemer med disse delene. jeg tror jeg har en delvis forklaring. mange sjekker ikke delene de kjøper.de ser bolt-on og tar det for god fisk. masseproduserte deler har ofte feil som forbruker ikke tenker å sjekke ved kjøp.

nå skal jeg kjøpe manifolden til xs, hvis ikke noen har noen erfaringer 1hånds erfaringer da altså. blir det xs all the way med xs intercooler. virker som om jeg går for det billige men det er feil. hadde hks vært mye bedre eller lettere sagt hadde xs vært mye dårligere så ville jeg kjøpt hks. men ser ikke forskjell annet enn navnet. samme som å kjøpe kopi av denso fordelerlokk eller kopi av mobil lader. same sh¤t only different raping

noen som har erfaring engående manifold fra xs?

#259905  av aneriks

de er helt greie, jeg bruker det og kjenner mange andre som gjør alle er fornøyd.

#260057  av Rage

Var det ikke sånn at denne manifolden butta i et eller annet?

#260070  av erling

XS bruker 304 stål som sprekker i filler for ingenting. Duger vel greit nok til standardtrykk, men ikke noe særlig mere

#260072  av Larsen

erling skrev:XS bruker 304 stål som sprekker i filler for ingenting. Duger vel greit nok til standardtrykk, men ikke noe særlig mere
Tror du undervurdere 304 stål. Det ligger nok mer i konstruksjonen av dp'en

#260079  av erling

Nei, 304 er dårlig, og da tenker jeg spesielt til turbogrenrør. Kanskje duger det til små oppgraderinger, men det er ikke bra kvalitet fordet. Og det forundrer meg ikke om konstruksjonen til XS er dårlig og.

#260155  av Larsen

Min har hatt en butterfly DP i 304 stål. Den har blitt misshandlet rimlig hardt igjenom de 5 årene den har sittet på bilen uten feil. Grunnen til at de sprekker er nok fordi wastgaten søreger for en ujevn varmefordeling. På min dp har produsentene lagt inn et ekstra lag med metal i topp delen som skal ta imot den ekstreme varmen, lagt opp slik at den ikke kommer i spenn med resten av metallet.

Det er nok en god grunn til at de fleste som lager manifoiler og DP'er i 304 stål og det er nok ikke bare fordi det er rustfritt...
Sist redigert av Larsen den 02 sep 2007 16:22, redigert 1 gang totalt.

#260160  av erling

Larsen skrev:Det er nok en god grunn til at de fleste som lager manifoiler og DP'er i 403 stål og det er nok ikke bare fordi det er rustfritt...
Jepp, fordi det er billig.

#260222  av Larsen

Oki. 304 stål er IKKE billig! Det vet jeg for jeg har jobbet med litt forskjellig metall og hvis du går etter prisen så er det mye en velger før 304 stål! Det fins noen forskjellige titan og magnesium blanding vet jeg som er kanskje er litt bedre, men overlegent er det ikke. Prisen på de er deretter.

Med den uttallelsen så vil jo du da påstå at alle bør styre unnå Berk og KTO, Rogue Motorsport og stort sett alle de andre sine DP'er er ubruklige...

#260227  av erling

304 er billig i forhold til 321 og inconel, som faktisk er bra materialer til grenrør. Og nå tenkte jeg mest på grenrør. Jeg kunne nok stolt på et bakre eksosanlegg i 304, men helst ikke dp og slettes ikke en turbomanifold. Er da mer enn nok folk som har sprekkt 304 grenrøra sine, har aldri hørt noen skryte av dem. :roll:

#260242  av Larsen

Ujevn og variasjon varme er et mye større problem enn selve metallet. Derfor trengs det omtanke da man skal konstruere eksosen og spesielt rundt wastgaten.

#260247  av erling

Hallo. Det er materialegenskapene som avgjør om metallet er godt egnet eller ikke! Skal være rimelig rævva design om det er det som avgjør hvor godt det holder. Og hvordan skal du kunne unngå/minske variasjon i temperatur da? La være å starte motoren, eller ikke gi gass? 304 har en har en høy termisk utvidelseskoeffisent, kombiner det med at det lett utmattes så har du sprekker. Du kan alltids coate innsiden, men det blir fis i havet på et turbogrenrør, der temperatursvingningene er volsomme. Kan jo f.eks spørre morten om han er fornøyd med greddy 304 grenrøret sitt.

Men hvis man er glad i å sveise sprekker en gang i mnd så vær så god.

#260279  av Pitchyou

Hvilken merker lager bra manifold og downpiper da?

#260296  av tojo

Pitchyou skrev:Hvilken merker lager bra manifold og downpiper da?
bla. HKS,Greddy,Blitz,Aussie