TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vinterprepping!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #260076  av Stølen

Som sikkert noen andre her så har jeg ingen alternativ bil, og må derfor bruke min kjære MR2 på snø, is og salt gjennom den tunge vinteren... Har derfor tenkt å forberede både meg selv og bilen godt. Bilen skal straks til tectylbehandling, og jeg skal på NAF-banen på Fetsund om et par uker og prøve ut de giftige kjøreegenskapene på glatta... Må være forberedt når den rumpa først kommer...!

Er det flere her som har erfaringer med dette? Hva bør jeg være obs på i forhold til rust og slitasjer? Hvilke dekk bør jeg satse på..?

Har et sett 185-15 piggfritt per i dag, vurderer sterkt å gå opp en dimm i hekken i alle fall.

HÃ¥per vi alle kommer helskinna gjennom vinteren...! :wink:

#260082  av GhostRider88

ang det å holde rusten borte så er det alfa og omega og holde den tørr. Salt og vann på metall er ingen god kombinsajon.

Vask den gjenlig og da helst med høytrykkspyler. Vær nøye med å vaske og spyle under bilen/skjermer, under dører, kanaler. Og la den stå tørt når du ikke bruker den. Nå skal det jo litt til at det kommer rust med en gang da jeg mener at denne bilen er galvanisert. (min er det har jeg fått beskjed om, derfor er karosseriet rustfritt)

Tar du disse forhåndsreglene pluss at du polerer den og holder bilen ren ved å gjevnlig vaske den så vil jeg med meget stor sikkerhet si at du vil holde rust unna.

Når det gjelder mr2 på vinterføre så er den jo kjent for å slippe fort og brått bak, da den er ganske lett foran. Noen løser det ved å legge en sandsekk framme ved reservehjulet.

#260086  av Stølen

Pleier å høyttrykksvaske to ganger i uka, skal fortsette den trenden gjennom vinteren. Regner med at rustdelen kommer til å løse seg, og sandsekker er allerede notert :)

Vil du/dere anbefale å sette på breiere dekk bak enn foran på vinterføre...?

#260093  av GhostRider88

Stølen skrev:Pleier å høyttrykksvaske to ganger i uka, skal fortsette den trenden gjennom vinteren. Regner med at rustdelen kommer til å løse seg, og sandsekker er allerede notert :)

Vil du/dere anbefale å sette på breiere dekk bak enn foran på vinterføre...?
høres bra ut :)

Nei jeg ville ikke anbefalt å ha breiere dekk bak en framme, da det er bedre med litt smalere dekk på vinterføre. (erfaring) Er ikke helt sikker på org dimensjon på mr2 sine vinterdekk, men det burde ikke være så vanskelig å finne.

#260094  av lasse

Kjørte med 185/195-55-15" på vinterstid før jeg ihvertfall, ville kanskje gått opp til 60 profil, fungerte ihvertfall bra for meg (kjørte med nokian hakkapelitta 2 m/stålpigg).

Og angående "giftige" kjøreegenskaper så er ikke det noe problem, bare å bruke hodet litt det, og ikke legge den brei i hver eneste sving :wink:
Men en sandsekk foran er nok ikke så dumt, blir nok litt mer feste foran da...

#260100  av FireWalk

Har aldri kjørt MR2en min på vinterføre. Kjørte hjem fra jobb i fjor høst en gang da det begynte å snø veldig og det la seg iløpet av en halv time.. Da måtte jeg kjøre hjem på brede sommerdekk.. på snø. Det var en veldig sidelengs opplevelse for å si det slik. Det jeg merket meg var at bilen skudde ganske bra fremover på bakhjula pga vekten, men når jeg skulle stope så var det veldig lite respons. Så husk at bilen Akselrerer nok bedre enn den stopper, selv med vinterdekk.

Ville ikke hatt bredere dekk bak enn fremme. På sommeren bruker man bredere bak for å oppnå bedre friksjon til underlaget (bedre grep). Men på vinterføre blir det omvendt med brede dekk, akkurat som på våt vei. Med brede dekk får man dårligere friksjo på underlaget, pga vekten blir fordelt på en større flate.

Det er generelt sett bedre med smale dekk på vinterføre. De "biter" bedre tak i underlaget enn brede dekk.

#260124  av Mr2Even

Ja smale vinterdekk er best. Jeg har kjørt med Nokia hakkepolitta i et par år, og det er jeg veldig fornøyd med. Jeg synes ikke mr2'en er så ille på vinter'n jeg da, men som sagt bruk hue, da går det nok bra :wink:
Og en ting til, vær litt forsiktig med høytrykk rett på lakken. Det beste er å holde spylern i vinkel og spyle dritten bortover. Og som GhostRider88
sa, spyl og vask godt under dørene og særlig oppunder kanten på hjulbuen bak, der legger det seg mye drit. Og jeg vil anbefale å legge på hardglanse, det er en polering med sterkere hinne som beskytter..
Men det er jo egentlig litt synd å bruke mr2'en på vintern, særlig din fine svarte mr2. På svart synes jo riper veldig godt også, og det er lett å ødelegge styling og div på vintern.. Gjør som jeg skal gjøre da vel, kjøp deg en billig jappsebil til rundt 10000kr og avskilt gobilen.. :)

#260130  av GhostRider88

Mr2Even skrev:Ja smale vinterdekk er best. Jeg har kjørt med Nokia hakkepolitta i et par år, og det er jeg veldig fornøyd med. Jeg synes ikke mr2'en er så ille på vinter'n jeg da, men som sagt bruk hue, da går det nok bra :wink:
Og en ting til, vær litt forsiktig med høytrykk rett på lakken. Det beste er å holde spylern i vinkel og spyle dritten bortover. Og som GhostRider88
sa, spyl og vask godt under dørene og særlig oppunder kanten på hjulbuen bak, der legger det seg mye drit. Og jeg vil anbefale å legge på hardglanse, det er en polering med sterkere hinne som beskytter..
Men det er jo egentlig litt synd å bruke mr2'en på vintern, særlig din fine svarte mr2. På svart synes jo riper veldig godt også, og det er lett å ødelegge styling og div på vintern.. Gjør som jeg skal gjøre da vel, kjøp deg en billig jappsebil til rundt 10000kr og avskilt gobilen.. :)
siterer den :D Mr2 skal i dvale om vinteren ;)

#260132  av a man in the nude

Hehe...GT4 CS skal definitivt IKKE dvale på vinteren. ELSKER å kjøre sidelengs bortover snødekt-vei ( helst en stor og forlatt parkeringsplass :D ) ved å kontrollere hele den sidelengse freden med bare gasspedalen :D. Det er noen som GLEDER seg til vinteren :twisted:

#260133  av hmsilset

få på 25mm spacere bake så blir det helt ok :P Mr2 er en ypperlig vinterbil om du har litt ballast fremme.Rust og sånt skal du ikke bekymre deg for.Vokkse bilen skikkelig før vinteren og følg med at det ikke kommer rust.Spyle ett par ganger i uka er veldig lurt.Bruk varmt vann under når du spyler for å ta mest mulig dritt og salt bort.Mesteparten under er jo plast,så konsentrer deg om å spyle skikkelig alle andre plasser.

#260154  av sindrejl

smale vinterdekk er ikke best, kun på piggdekk det. Men på piggfrie skal man helst ha normal bredde, for da skal dekket ha god kontakt med veien og ikke piggene.

Anyway synes jeg de såkalte giftige egenskaper på vinterføre er sterkt overdrevet, med gode vintersko sitter den LAAANGT bedre enn hvilken som helst normal bakhjulstrekker. Har kjørt mr2 mk1, mr2 mk2, celica gt-four og supra mk4 på vinterføre. Den som satt minst og var jævligst var såklart supraen :)

#260174  av inzane2012

sindrejl skrev:. Har kjørt mr2 mk1, mr2 mk2, celica gt-four og supra mk4 på vinterføre. Den som satt minst og var jævligst var såklart supraen :)
kan vel kanskje ha noe med at supraen har litt mer gamp og litt mer aks;) pluss at den er lettere på stumpen enn mr2'n:) gt4 har jo 4hjulstrekk så den burde jo vere ganske god på vinteren

#260176  av BT-GTI

tips er å skifte ut kjølevæska til noe som skal tåle ca 30 minus. høres mye ut men i lillestrøm blir det veldig kaldt rundt nyttårstider+ det er litt ojle i guffa så ruster mindre innvendig i røra..

defa varmup er jo en grei sak å skaffe seg.

kjøre på vintern funker fint det. må ta det pent i nedbremsinger da. liker å skyve seg fremover den vekta(rart det med tyngdekraft) :wink:

pass på lister rundt targataket. det kan sprekke opp hvis det fryser til under. lekkasje er irriterende. er tips anngående dette på forumet et sted.

og mitt største tips er å IKKE parkere hvor brøyte bilen kjører i hundre forbi. jeg måtte grave ut min bil i to timer i fjor...

jeg går selv i vinter inn for å skaffe med en corolla til 3-5tusen som e \r eu ok til neste år. bilen får stå inne og bli pussa ned styla opp til neste sessong.

#260179  av FireWalk

Har også kjøpt meg vinterbil for anledningen. Så får jeg benytte vinteren til å få på ny lakk på mr2en, bredde den litt, spacere, få på vingen osv. Da har jeg å pusle med i vinteren også. Syntes nesten det er litt kjekt å ikke bruke bilen hele året. Da har man noe å glede seg til frem mot våren når man endelig kan ta frem bilen og kjøre den igjen. Blir nesten som å kjøre den for første gang igjen hver gang. :twisted:

#260186  av Stølen

Hehe, jeg har dessverre ikke garasjeplass noe sted så bilen må nok leve med å bli brukt.... Er nok bedre det enn å kjøpe et vrak som føles mye mindre sikker og pålitelig. Bruker bilen mye til langkjøring, og det er PYTON i gamle skranglekasser..!

Og så må jeg jo innrømme at det er en liten dråpe prinsipp inne i bildet og, dette er jo en TOYOTA, og er laget for å tåle ekstreme værforandringer og påkjenninger likt det man finner i Japan... Uansett så er det ikke SÅ mange dager i løpet av et år vi har tett snøvær. Har kjørt drosje i Akershus noen vintre med Mercedes 220cdi, og det har gått problemfritt... Jeg talte ca 30 dager med snøføre i fjor, av 300... Det kan jeg tåle 8)