TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Endelig kom Supraen til Norge

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.

#259998  av ijb

ser jo ny ut denne :shock: lækker bil :D

#260000  av tojo

SATAN da,grattis med strøkent superpent eksemplar.
Drømme eksemplar! :D

#260003  av tommis

Bruker bøtte, svamp og dyr bilshampo med nano-tech. (vet ikke hva det er, men den blir blank og fin+ vannet renner rett av)
Den ser ny ut ja, får jo nesten lyst til å forsegle den i plast og sette den permanent i stua. Må jo være norges best bevarte den dær vel. Sifra til meg når du skal selge da :wink:

#260035  av kenobi_

celicat23 skrev:Utrolig fet supra ser det ut til. Håper du tar bedre vare på den enn mange av de andre her i landet, som lever livet sitt uten servicer og blir bare herja med i helger og treff på prøveskilt for og imponere fjortisser.
Jeg skal ha hvite skilter på den i neste uke, fikk time til biltilsynet da. Jeg skal følge opp med servicer og stelle fint med den. Må følge opp det forrige eier har gjort. Bilen hadde full historikk, med servicer etc. Jeg er da eier nr 2 på denne bilen.

#260038  av kenobi_

Takk alle sammen. Fint dere liker den.

Jeg var sinnsykt spent da containeren ble åpnet . Men da jeg så bilen så visste jeg at dette var drømmebilen jeg hadde ventet på. :D
Har ikke angret 1 sekund. Supra har vært drømmebilen min i lang tid, og nå har jeg endelig en. Kan nesten ikke tro det, nesten som å vinne i lotto :lol:

Også takk for vasketips, hadde ikke vært så gøy å lage riper i den

#260067  av GhostRider88

må bare slenge meg på og si at dette er vel den fineste orginale supraen jeg har sett i Norge. Den ser jo ut som den er kommet rullende rett ut ifra fabrikken :D

Ang vasking av bilen, så er det omtrent uengåelig å ikke få noen riper da det vil være mikriskopiske støv/steinpartikkler i vann, svamp, klut osv. Men Om du er nye med polering (selv polerer jeg Vår, midt på sommeren og før jeg setter bilen inn for vinteren) og bruker en god bilsjampo og mye vann når du vasker så bevarer du lakken bra.

Når jeg vasker pleier jeg å bruke en bilsjampo med beskyttende voks, to svamper (en svamp for store flater/vinduer, og en svamp for felger, skjermer og andre steder som det ofte er sand)

Vasker alltid panser, tak, ruter, koffertlokk først før jeg tar sidene. Tilslutt bruker jeg den andre svampen til skjermer og tilslutt felger. Bruk godt med vann og skyld gjevnlig av så ikke såpen tørker på bilen og lager skjoller.

Når jeg skal trøke den så bruker jeg et helt rent pusseskinn. Dette skal du ikke "tørke" av vannet som du ellers ville ha gjort på flater, men løst dra av vannet. Gjelder det samme med bruk av pusseskinnet som med svampene, dvs tørk av alle flater først og ta å dra forsiktig av vannet på sidene etter på. Når dette er gjort så tørker inne i dørene og under ;) Dette gjør du med koffertlokket også, så du slipper at det kommer vanndråper ifra glippen mellom koffertlokket og lyktene når du starter ;) Trøk også på undersiden av speilene.

Mange andre måter å gjøre det på også, men denne måten funker meget bra for meg ihvertfall, og jeg er nøye ;) :P

#260099  av perchr

du var vel ikke innom malvik i dag? møtte på en svart supra på vei mot byen, men fikk bare sett den såvidt.. og et par kompiser som så to andre supra på vikhammer litt tidligere..

#260102  av KeNsA

perchr skrev:du var vel ikke innom malvik i dag? møtte på en svart supra på vei mot byen, men fikk bare sett den såvidt.. og et par kompiser som så to andre supra på vikhammer litt tidligere..
Svart supra var "Heimdal" De andre 2 var meg å "stroems" :D Hadde vært på Lånke banen...

#260103  av KeNsA

kenobi_ skrev:Takk alle sammen. Fint dere liker den.

Jeg var sinnsykt spent da containeren ble åpnet . Men da jeg så bilen så visste jeg at dette var drømmebilen jeg hadde ventet på. :D
Har ikke angret 1 sekund. Supra har vært drømmebilen min i lang tid, og nå har jeg endelig en. Kan nesten ikke tro det, nesten som å vinne i lotto :lol:

Også takk for vasketips, hadde ikke vært så gøy å lage riper i den
Du.....Hvor bor du nå?? Tr.heim eller Bergen?? Må få sett supran din LIVE! :D

Mvh Kenneth

#260109  av kenobi_

GhostRider88 skrev:må bare slenge meg på og si at dette er vel den fineste orginale supraen jeg har sett i Norge. Den ser jo ut som den er kommet rullende rett ut ifra fabrikken :D

Ang vasking av bilen, så er det omtrent uengåelig å ikke få noen riper da det vil være mikriskopiske støv/steinpartikkler i vann, svamp, klut osv. Men Om du er nye med polering (selv polerer jeg Vår, midt på sommeren og før jeg setter bilen inn for vinteren) og bruker en god bilsjampo og mye vann når du vasker så bevarer du lakken bra.

Når jeg vasker pleier jeg å bruke en bilsjampo med beskyttende voks, to svamper (en svamp for store flater/vinduer, og en svamp for felger, skjermer og andre steder som det ofte er sand)

Vasker alltid panser, tak, ruter, koffertlokk først før jeg tar sidene. Tilslutt bruker jeg den andre svampen til skjermer og tilslutt felger. Bruk godt med vann og skyld gjevnlig av så ikke såpen tørker på bilen og lager skjoller.

Når jeg skal trøke den så bruker jeg et helt rent pusseskinn. Dette skal du ikke "tørke" av vannet som du ellers ville ha gjort på flater, men løst dra av vannet. Gjelder det samme med bruk av pusseskinnet som med svampene, dvs tørk av alle flater først og ta å dra forsiktig av vannet på sidene etter på. Når dette er gjort så tørker inne i dørene og under ;) Dette gjør du med koffertlokket også, så du slipper at det kommer vanndråper ifra glippen mellom koffertlokket og lyktene når du starter ;) Trøk også på undersiden av speilene.

Mange andre måter å gjøre det på også, men denne måten funker meget bra for meg ihvertfall, og jeg er nøye ;) :P
Takk skal du ha :D Dette var bra, har liksom ikke hatt biler jeg har vært så redd/forsiktig med å vaske før. Har bare kjørt de igjennom vaskehall. Så det er bra å vite hvordan andre gjør det med sine biler, må prøve å vaske bilen morgen på denne måten. :D

#260110  av kenobi_

KeNsA skrev:
perchr skrev:du var vel ikke innom malvik i dag? møtte på en svart supra på vei mot byen, men fikk bare sett den såvidt.. og et par kompiser som så to andre supra på vikhammer litt tidligere..
Svart supra var "Heimdal" De andre 2 var meg å "stroems" :D Hadde vært på Lånke banen...
Nei det var ikke meg som var i Malvik i dag nei.

Jeg bor midlertidig i Oslo, skal flytte til trøndelag igjen snart, skal gi beskjed når jeg er i trøndelag. Du skal da få se den :D

#260111  av GhostRider88

kenobi_ skrev:
GhostRider88 skrev:må bare slenge meg på og si at dette er vel den fineste orginale supraen jeg har sett i Norge. Den ser jo ut som den er kommet rullende rett ut ifra fabrikken :D

Takk skal du ha :D Dette var bra, har liksom ikke hatt biler jeg har vært så redd/forsiktig med å vaske før. Har bare kjørt de igjennom vaskehall. Så det er bra å vite hvordan andre gjør det med sine biler, må prøve å vaske bilen morgen på denne måten. :D
Jeg unngår for alt det er vært å bruke vaskemaskiner, da disse ofte riper opp lakken ;) Jeg har kun gode erfaringer med denne måten å vaske bilen på og det har ikke kommet synlige riper :) Kom frem til denne måten etter å ha prøvd meg frem ;)

Sleng ut bilder etter at du har vasket den :) Skal selv vaske bilen min i morgen på denne måten ;)

PS: Bruk pusseskinnet fra Turtlewax. Koster 59kr på rema 1000. Litt dyrere på bensinstasjoner.

Ang polering så har jeg veldig god erfaring med TurtleWax sin Color Cure plus+ black som er beregnet for svarte biler. Gir lakken en svart glans og inneholder dessuten svarte fargepartikkler som tetter igjen små riper så de ikke synes.

TURTLE COLOR CURE PLUS
Color Cure Fargevoks - et produkt som gjenoppfrisker lakkens opprinnelige farge og
glans. Små riper og merker i lakken reduseres etter behandling med Color Cure.
Steinsprut, dype riper og andre lakkskader kan gjøres nesten usynlige ved hjelp av
fargestiften som følger hver flaske. Color Cure finnes i 7 farger, og disse dekker de
fleste fargene på det norske bilmarkedet. Produktet kan benyttes på alle typer lakk -
også metallic.

Bruker å påføre poleringen med polerduk og ta den av med poleringsull :)

Her er en god oversikt over anbefalte TurtleWax produkter:

http://www.krigsvoll.se/produktkatalog/pdf/24.pdf

#260170  av Dennis87

Jeg vil anbefale deg å bruke skikkelige vaskeprodukter på en strøken bil som dette.

Turte wax color plus er bare et jukse produkt som sjuler riper, den fjerner det ikke slik som andre poleringer gjør. Har testet den Turte greia for lenge siden på en rød bil som var sliten i lakken og ble bare ok men hjalp ikke mye når det ble borte 2 vasker senere.

Når man først polerer bilen hvorfor ikke gjøre det skikkelig?

Det jeg vil anbefale det er produkter fra Meguairs, Autoglym og hvis du vil gi bilen det beste Swissvax :wink:

Jeg vil anbefale følgene:

Til vask: Meguiars NXT Wash og Wash mint (vaskevott) (kan også være en god ide å gå over med en Clay bar etterpå for å fjerne asfalt flekker og små nupper i lakken)
når du tørker av bilen ikke bruk billige pusseskinn da disse lager riper og tar opp veldig lite vann.
Meguiars water magnet eller autoglym pusseskinn tar vann av en hel bil uten å matte vries opp :wink: de er også veldig snill mot lakken.

Polering: ville jeg ha brukt Autoglym Ultra Deep Shine som er laget spesielt med tanke på sorte biler eller meguiars cold class.

Voks: Meguiars Cold class eller Autoglym Extra Gloss Protection

vil du ha speillakk? da er Swissvax! tingen, ingen over ingen ved siden av :wink:
Swissvax Samurai Voks er bra og koster 600kr, denne er laget for Japansk JIS-3 og JIS-4 multilags lakk.
Swissvax Saphir Voks en veldig bra voks men koster nesten 1000kr varer ved vanlig bruk over 2 år. Har du mye penger er Mystery et knall kjøp, koster ca 4000kr og er den beste voksen du får utenom Swissvax Devine.
men driter du penger kan du gå for Devine voksen, koster 18 000kr men da spesial lager de den til deg etter lakktypen på bilen din hehe... :P

før du tar på voksen dems må man bruke swissvax Cleaner Fluid.

hvor blankt blir det?
ser her:

#260193  av KeNsA

kenobi_ skrev:
KeNsA skrev:
Nei det var ikke meg som var i Malvik i dag nei.

Jeg bor midlertidig i Oslo, skal flytte til trøndelag igjen snart, skal gi beskjed når jeg er i trøndelag. Du skal da få se den :D
Det blir bra! da blir Trondheim værtfall byen med flest supra mkiv! hehe! Ja gi lyd fra deg når du er hær så skulla vi hatt ei lita samling da vett! :)

#260198  av lexusmann

Ville anbefalt en lakkbehandling a la Tefcar(er andre også) på denne nyyydelige supraen... :shock: :wink: