kake skrev:Sitterer det du skrev overnforLarsen skrev:Ideel camber vinkel har ingenting med vekt å gjøre, det har med hvor mye bilen krenger. Camber er også dynamisk. Det vil si at den forandrer seg så fort den svinger slik at statisk camber slik vi snakker om egentlig ikke har noe fasitsvar. For å få justert inn riktig camber så er det kun en metode som fungerer og det er å måle dekktemperaturen etter en kjøretur for å finne ut hvor på dekken meste parten av vekten ligger under kjøring. Jeg har ikke målt mine, men regner med at bakdekkene er langt ifra ideele for hard bankjøring.Hvor kopierte du det fra ? Ingen som har sagt noe om vekt nemlig ?. Det er ikke riktig å si at camber bare har med krenging å gjøre, det er geometrien som er det viktigste. På mr2 som har mcpherson er det viktig at vinkelen på den nedre kontrollarmen peker nedover slik at når man presser bilen i sving så vil armen presse ut hjulet nede slik at camberen øker helt til bilen er over i maks slagside. Hvor mye statisk camber du skal ha avhenger altså av høyden på bilen. Toyota designet geometrien til å fungere slik på original høyde, så det er ikke så altfor mye man kan senke de uten å ødelegge den. Og er geometrien i orden, trenger man ikke noe særlig mer camber enn det som er spesifisert originalt
. Er bilen senket for mye vil armene peke rett ut og i værste fall oppover, slik at i sving så vil armene bevege seg oppover og dra hjulet inn slik at bilen får mer positiv camber, og bare slite yttersiden av dekkene. Ikke spesielt effektivt. Man kan jo selvsagt bøte på det med masse mer statisk camber, men det er ikke ideelt med tanke på bremsing, slitasje og kjørefølelse. Man må ha RCA'er skal man ha bilen så lav, og det er ikke bare bare
. Poster forresten forresten bilde av mitt for- og bakdekk på førersiden, etter 2 treff på rudskogen og myye kjøring, samt endel kjøring på dagali. De er rimelig jevnt slitt helt over. Jeg kunne muligens hatt 0.2-0.3 grader mer camber for å få det absolutt helt optimalt, men jeg kan ikke klage på det der. I fjor da jeg hadde s.tech fjærer som senker for mye så sleit jeg bare yttersiden av dekket fordi geometrien ikke var optimal. (Cambervinklene var roughly de samme).
Kode:Â Velg alt
Skjønner ikke helt hvordan jeg kan ha misforstått deg der.Det oppsettet der hadde passa bra på en bil med motoren foran. Men, så vet jeg ingenting om resten av understellet ditt heller. Siden vekta og drivkreftene er bak i mr2'en trenger man mer camber der enn foran
Men det til side. Da du senker bilen så vil du få en liten endring i dynamisk caster. Selv vil jeg regne den som ubetydlig. Du refererer til at bærearmen vil få en feil vinkel. Den største bekymringen for det er at du forflytter "roll center" altså punktet der hjulopphenget vil prøve å rulle rundt. Orginalt blir "roll center" lagt ganske nært bilen tyngdepunkt fordi "roll centeret" fungerer som en vekt arm overfor tyngdepunktet. Det vil si at jo lengre roll center ligger fra tyngdepunktet jo mer vil bilen krenge. Så det vil egentlig si at en senket bil vil krenge mer, men dett blir da kompensert opp med stivere fjærer.
Bruk av roll center adjuster fører har den ulempen at hvis den blir brukt så blir blir ikke styrestagene parrallele med bærearmene og du får en thrust angel som er på helt feil (ustabil bil i svinger)
Som ovenfor så sier jeg ikke at verken min eller din camber vinkel er feil. Hva som er optimalt på bane er aldri optimalt for vei og eneste måten å konkludere med at camber vinkelen er feil er ved temperatur måling av dekkene på innsiden,midten og yttersiden i den sammenhengen bilen skal brukes mest i.