TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3s-gte trimming

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #25675  av sleeper

Heisann!
jeg skal i vinter trimme bilen litt og tenkte og få noen formeninger av andre som har gjort dette på denne typen motor!(3s-gte 2gen)

vil ha 350 gode og raske hester i denne motoren og tankte da og bytte:
skal bytte:

bensinpumpe
dyser
bensinstrykk-regulator
intercooler
topp pakning
grenrør
downpipe
turbo
en eller annen piggiback dings til insprutet
porte toppen
og alle slanger i motoren

er det noen som har noe og tilføye som jeg trenger???
(tar gjerne imot tips til hvilken turbo jeg skal bruke, vil gjerne ha en turbo som klarer litt mer en det jeg skal ta ut av den)

Skal også forøvring bytte alle foringer på bilen til polyuretan foringer
gule koni dempere (får du tak i det til en st165???(bak))
TRD senkefjører(Har lest et sted at det finnes til denne bilen)
+++++

(blir en dyr vinter dette.... :shock: :D

#25682  av CelicaTurbo

ser bra ut den listen der.. angående turbo så er det nok flere alternativer, det er særlig dukket opp noen turboer de siste årene som spinner tidlig opp men kan levere en del hester, men disse er også meget dyre.

Ifølge denne listen kan det se ut som at T4 er et greit alternativ, det er også en turbo som har vært brukt en del år så det burde være en del erfaringsgrunnlag for den da..

http://www.mr2ownersclub.com/turbolist.htm

(det er en liste over alternative turboer samt de resultatene som forskjellige personer fra MR2-forumet har oppnådd med turboene).

#25683  av sleeper

Har vurdert denne turboen ja....
andre jeg har tenkt på er gt40, hpx500, t34 og t4 ....... noen formeninger om disse????

tenkte også at jeg skulle kjøpe arp bolter til toppen.... er dett noen vits når jeg ikke skal ta ut mer en 350..??

#25685  av CelicaTurbo

ARP-bolter er vel en grei forsikring, uten at jeg kan kalle meg noen ekspert på det så er det jo greit å montere dette mens du først er i gang, og så forferdelig dyre er dem vel ikke?

Ellers, den siden jeg linket til vises seg å ha tall med hester på hjulene, ikke i motor.. det er jo mulig at T4 er litt overkill da og at en mindre turbo er greiere..

ellers er det jo disse som har fått en del oppmerksomhet i det siste da, det er komplett sett med downpipe, wastegate osv..

http://www.koracing.net/products.html

egentlig ment for MR2, men trolig passer det uten problemer på Celica..

#25692  av sleeper

Jeg får en venn til og lage nytt grenrør og dp så jeg trenger egentlig bare en turbo!!!
men t4 blit vel litt stort og t34 blir kansje litt liten igjen....

#25709  av CelicaTurbo

med mindre du kun skal kjøre drag hadde jeg heller satset på en mindre turbo som kan gi trykk tidligere..

#25711  av sleeper

Det blir vel noen ganger på stripa i sommer men den skal jo hovedsaklig bli brukt på gata.....

har du noen andre tips til hva jeg burde gjøre for og få dette holbart og få ca 350-360 hk ut av den???(jeg skal ikke ha mindre en 350)
 #25723  av Christian

-bensinpumpe trenger du ikke å bytte, men skal du høyere enn 300rwhp anbefales det at den byttes. Gjelder i alle fall på mr2.
-dyser trenger du ikke å bytte, disse bør holde ganske akkurat til 350hp.
-bensinstrykk-regulator trenger du ikke å bytte.
-intercooler bør byttes.
-topp pakning trenger du ikke å bytte.
-grenrør må du ikke ha, men det skader jo ikke.
-downpipe bør du abselutt ha
-turbo må du ha.
-en eller annen piggiback dings til insprutet, trenger du ja, men en stand-alone vil abselutt være det beste.
-porte toppen trenger du ikke.
-og alle slanger i motoren, greit å bytte om de er gamle og slitne.
I tillegg må du ha kaldere plugger og ha en ny rotor/fordeler for å være sikker på at alt tenner skikkelig.

Dette bør være for 350hk ved svinghjulet, basert på infoen jeg har i alle fall :)
Sikkert ikke alle som er enige da... :wink:

#25728  av CelicaTurbo

det stemmer vel som Christian sier at for 300rwhp trenger du ikke gjøre noe med bensinen eller toppen, det er personer som har hentet ut såpass på standard motor og standard bensin, og vesentlig mer på standard motor med oppgradert bensin, men da opererer du såpass nærmt grensen at det er ingen buffer for feil.. du kan spare penger men for pålitelighetens skyld kan det være greit å sikre et par deler.. det spørs egentlig hva du er ute etter :)

#25731  av sleeper

syntes det er greit og ha noe og gå på.... skal tros alt bruke bilen mye til sommeren!!!
gir 1900 for 550 dyser, grenrør får jeg så billig at jeg syntes det er greit og jeg må jo bytte for og få på en ny turbo!

og jeg vil jo egentlig bygge motoren skal være for minst 400hk men jeg tar ikke ut mer en 350 for holbarhetens skyld.......

tar gjerne imot mer tips..... :D :D :D

#25762  av Christian

Det er selfølgelig et kostnadsspørsmål, har du pengene og er villig til å bruke de, er det bare bra å bytte bolter, toppakning, veiv og råder ++ :)
Problemet er bare at om man først bestemmer seg for å åpne motoren blir det gjerne dyrt :wink:
Kan ikke hjelpe deg mye på turbo sida, men ang. chip er unihip et ok valg, hadde den på en III.rev i snart ett år.
Vet at Toyparts her på forumet selger en annen versjon som skal være bra, men denne kjenner jeg ikke til. GReddy e-manage er kanskje også en mulighet...?
Men om du tenker fremover bør du seriøst kjøpe en ems, så slipper du alle de små "lure" boksene :wink:

#25843  av sleeper

hm.... blir vel ikke noe bytte av stempel osv enda.!

tenkte at jeg skulle prøve den boksen som toyparts solgte til 4000 jeg.... får se hva jeg gjør!!

men det er bare og komme med tips!! :D :D :D

#26057  av Christian

Tviler sterkt på at det er noen vits i å bytte bolter og toppakning om du ikke skal bytte stempeler og råder ++...Bedre å ta alt samlet senere i såfall, om du bestemmer deg for å øke effekten mer.

#26087  av sleeper

er det smidde stempel på denne motoren???

#26090  av CelicaTurbo

orginalt? Ja, de er vist det... men de er jo ikke like sterke som om du skulle kjøpe ettermarked smidde stempler som er beregnet på å holde mye mer, og som består av mer moderne metall legeringer.. 3S-GTE motoren er meget sterk orginalt og tåler mye effekt om alt gjøres korrekt, men det er tenningsbank som ødelegger den. Med andre smidde stempler vil motoren ha en høyere toleranse for tenningsbank og andre "uhell"..