TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 4agze vanskelig Ã¥ fÃ¥ tak i?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#260044  av Andy_Celica

mr2pondus skrev:Der sier du noe! Jeg har bare 4agze i hode.Er den like grei og tilpasse?Med tanke på motorfester og ledningsnett?
Nå har ikke jeg prøvd det men den skal vist ha samme fester som en vanlig 4age.

#260048  av ArildM

Kombinasjon av begge kanskje? Ser ut til å funke fett det 8)

Eller 20v med turbo :)

Ligger litt på Youtube om du leter :)

#260068  av mr2pondus

Er eksosmanifoilen ulik på de tre motorene? :?

#260192  av Pgus

eksosmanifoilen er lik for alle 16v modellene.

For 20v, må endefestene forlenges, fordi de sittet litt lengre ut.

#260540  av villejan

Black top er vel et gromt alternativ da, men har man et like bra skyv eller effektkurve her som på agze`?, kompressor motoren har vel ikke mere enn 165hk, men har jo kompressor?

Noen som kan komme med et fornuftig svar?

Leste på http://www.fensport.com at man må flytte starter og at det var et vanskelig bytte til aw11. Det enkleste ville være 4agze. Det var forresten en hårreisende pris på dem... 1200pund=16.000,-NOK?

#260563  av James

villejan skrev:Black top er vel et gromt alternativ da, men har man et like bra skyv eller effektkurve her som på agze`?, kompressor motoren har vel ikke mere enn 165hk, men har jo kompressor?

Noen som kan komme med et fornuftig svar?

Leste på http://www.fensport.com at man må flytte starter og at det var et vanskelig bytte til aw11. Det enkleste ville være 4agze. Det var forresten en hårreisende pris på dem... 1200pund=16.000,-NOK?
4agze fåes med 170hk også... Er ikke værre en å sette på større reimhjul, og vips så har man 20-30hk ekstra bare der...
Har aldri prøvd 20v Black top ,men personlig ville jeg ha godt for 4agzen!
Kompressor kraften hjelper veldig på... Ogå ikke mist vinelyden fra den. Er noe man ikke hører så alt for ofte og er høres rått ut! :) Høres ut som som man kjører på et mye høyere turtall enn det man faktsisk gjør pga. vinelyden... :wink:

#260636  av ArildM

En normal motor ala blacktop uten kompressor vil ha en effektkurve som sier at det må høye turtall til for å kunne nytte seg av effekt.

Bra på banekjøring, kjedelig ellers?

Til en "everyday" racer så er kompressor mye artigere. Fullt trykk i fra lave turtall jevner ut effektkurven mye. Bra med power om du ligger på lave turtall og bare har lyst til å gi på uten å nødvendigvis gire ned helt til 2.giret :) Har sett folk sammenlikne Mk1 kompressor med amerikansk V8.

Synes ikke prislappen på en 4agze motor er så ille, Toyota produserte 4age motoren i sikkert 10 år? Så jeg tror du får en motor som er lite vedlikehold med og lite trøbbel med :) Husk at om du setter større drev på kompressor så er nødvendigvis ikke "lykken gjort". Kompressoren jobber naturligvis mer om du "drever" den (kortere levetid) og en del har slitt med at reima slurer.

Forøvrig blir en hver arbeidslogg for de som har skifta til kompressor utrolig tynn etter første gang de har fått start på bilen og vært ute kjørt litt.

Mulig det har litt med kjøreglede å gjøre :twisted:

#260658  av villejan

James: Du har jo hatt kompressor; blir det ikke irriterende i lengden å høre på "pipelyden" fra pressen hele tiden?

Det virker som en grom lyd fra BT... kikket på noen på youtube.. hærlig.

Hvordan er det å reise bort til england for å montere motoren der... ingen som kontrolerer deg på vei tilbake vel?

#260676  av James

villejan skrev:James: Du har jo hatt kompressor; blir det ikke irriterende i lengden å høre på "pipelyden" fra pressen hele tiden?
Irriterande? nei det er det ikke :) Begynner å høre den fra ca. 4000rpm og oppover... Så hører man den bare mer og mer. Var isåfall sånn på min. Men så bråke eksosen en del på den også. For min del skulle kunne jeg gjerne ha hørt den enda mer :) Merker det godt på disse Mini Cooper S ene med kompressor. Hører man konstant vining fra kompressoren hele tiden. Syns ikke det er irriterande. Heller det stikk motsatte :wink:

#260850  av ArildM

Pen lyd fra Sethro sin ;)

#260902  av Mister Two

kan tippe at han der har kobla den elektriske clutsjen på kompressorn til en av/på knapp. sett noen på www som har kobla den på tåkelys knappen. pressa vil selvfølgelig ta kvelden myyyyyyyyye raskere, men man får iallefall mye skyv og lyd :)

han hadde jo tatt av motorlokket også :)

#260929  av Syns

Følger interessert med denne tråden. Må ha no mer guffe i corolla'en min (4A-GE som dere sikkert vet). Men vet ikke helt hva enda, turbo eller kompressor.

Finnes det kompressor-kit som man monterer på motoren som står i? Eller må man bytte motor?

#260998  av ArildM

4-Agze er originalt bygd sterkere enn en vanlig 4-Age.

Er jo ikke umulig å få fatt i en Sc14 kompressor å sette på en 4age motor (Sc12 er vel vanligst på 4agze motorene). Men "litt" modifikasjoner må vel påkreves :twisted:

http://www.billzilla.org/4agstock.htm
http://home.clear.net.nz/pages/phil.bra ... %20RWD.htm

http://www.billzilla.org/4agmods.htm
"How to modify the Toyota 4AGE engine
... and get up to 500hp from it. "

Mye bra lesning :)