TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Montering av frontsett

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #261371  av andjoha

Driver å monterer nytt frontsett i corollaen min nå. Problemet er bare at de nye høytalerne er noen cm dypere enn de som allerede satt i, hvilket gjør at den store magneten bakerst på høytalern butter borti noe metall-greier inni døra, og "suger" seg fast i dette!

Jeg vil tro at dette ikke er helt optimalt? Og at jeg derfor burde finne en løsning for å unngå dette, eller spiller det egentlig ikke så stor rolle? :oops:

#261428  av angrykid

Dette bør ikke skje, altså du er nødt å lage deg en form for spacer som du kan sette mellom metallet i døra di og der du skrur fast høytaleren din. Dette for å få magneten ut fra metallet. :) Du vil helst ikke at magneten skal gå borti metallet inni døra di, med mindre du har lyst på ett ødelagt element. :D

Så, om du ikke vet hvordan du lager en spacer selv, så kan jeg lett forklare det til det.. :D hvis du ikke har verktøy tilgjengelig for det (bor å stikksag) så ta turen innom nærmeste snekkerforretning, eller bestill spacere fra http://www.installbay.no

Det du gjør, er at du finner deg en bordplanke som er like bred som høytalerelementet ditt er. Deretter finner du ut hvor stor innerdiameter du har på elementet... Dette står i brosjyren og heter noe slikt som mounting diametere eller noe slikt.. Kan være ca 11cm på 6.5" hvis jeg ikke husker helt feil.. Kan hende jeg bommer fært, men det skal stå i brosjyren i allefall. Så tegner du opp med passer eller noe annet som fungerer å merke med, så borrer du ett hull inne i ringen, og sager ut med stikksaga.. tykkelse på ringe bør være ca 2-4cm, alt ettersom hvor mye plass du har på innsiden av dørtrekket ditt.. :)

Rop ut om du trenger noe hjelp ellers. :)

#261474  av andjoha

Har allerede laget en slik spacer du beskriver:P Men, kun på knappe halvannen cm. Lager jeg større så treffer høytaleren innsiden av dørtrekket :| Dvs, det den treffer er riktignok noen vegger som former en slags "tunnel", som ser ut til å kun ha som hensikt å føre lyden fra de gamle høytalerne direkte ut til kupeen. Jeg burde vel få til å kutte ned disse litt, for å kunne lage en enda tykkere spacer!

Jeg får gå ut og se hva jeg får til, takk for hjelpen så langt.

Og ikke bli overrasket om jeg kommer tilbake med flere spørsmål etterhvert :)

#261555  av angrykid

Kutt ned de ringene, de har du ikke bruk for :D De er kun der for å skape litt stabilitet i dørsiden din, ikke noe mer. :) Lyden forsvinner liksom ikke inn i dørtrekket selv om de ikke er der.. hehe :D