TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Motorolje til 3sgte

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

#262843  av Mr2Even

larsst185 skrev:Hvorfor skal han bruke en delsyntetisk?
Kan godt bruke helsyntetisk også, men ikke mange 10w-40 er det( Royale purple er det da) men det er like greit å bruke delsyntetisk når man bytter olje ofte.. 3sge trives også med delsyntetisk.

#262854  av larsst185

om det er tykkelse når den er varm du tenker på så er en 10w40 delsyntetisk olje like tynn når varm som feks en 5w40 helsyntetisk.

#262856  av ThorT18

Hva anbefaler du da Lars?

#262858  av larsst185

hehe.nei.Det kommer jo helt an på.Men jeg fyller ALDRI no annet en helsyntetisk.Kjører nå på en 10w60 olje.Mye pga jeg kjører til tider hardt med ganske høy oljetemp.

#262876  av ThorT18

Har konkludert med at det ikke finnes noen fellesnevner i form av hvilken olje man skal bruke..i alle fall ikke erfaringsmessig etter hva alle sier DE bruker 8)

#262877  av larsst185

nei.sant.men er det en ting jeg aldri har spart på så er det motor olje.det tror jeg man har igjen for.

#262879  av ThorT18

litt offtopic: men olje er noe drit :lol: Kompisen min som kjøpte seg 200sx for en uke siden sliter noe jævli..turbo'n røyk like etter kjøpe, og olja har gått rett gjennom turbo'n og inn i innsugsrørene +++ Når vi tok ut Intercoolern var det 1 liter olje(MINST) i den :shock:

Sånn går det når man tror det er fritt for olje og bare etterfyller litt :roll:

#262880  av ThorT18

......eller ikke kjøper Toyota :twisted:

#262999  av Mr2Even

larsst185 skrev:om det er tykkelse når den er varm du tenker på så er en 10w40 delsyntetisk olje like tynn når varm som feks en 5w40 helsyntetisk.
Nei faktisk ikke. Jeg har forsket litt i oljer. Når viskositeten er 5w-40 el 10w-40 så er det forskjell på oljene når du ser på dataene. Det er også en merkbar forskjell på oljene pga litt forskjell i viskositet både varm og kald. Dette merkes godt ved start og kjøring på varm motor. Viskositeten til 10w-40 Cartrol magnethic er perfekt på sommeren for mr2. Eller enda bedre, Royal purple 10w-40 og Redline, men med disse oljene kan man nok kjøre lengre på enn med vanlig delsyntetisk.

#263012  av larsst185

Det fremste tallet indikerer pumpbarheten på olja når den er kald.Jo lavere tall jo tynnere er den når kald.Tallet etter indikerer tykkelsen på olja når varm.Om en delsyntetisk olje er 10w40 og en helsyntetisk er 5w40 så har de samme viskositet når de er varme mens den helsyntetiske er tynnere når kald = bedre ved feks kaldstart på kalde dager,altså 5 kontra 10.

#263025  av ThorT18

Skulle jo hatt et seperat oljesystem for kalde og varme dager :lol:

#263030  av Mr2Even

larsst185 skrev:Det fremste tallet indikerer pumpbarheten på olja når den er kald.Jo lavere tall jo tynnere er den når kald.Tallet etter indikerer tykkelsen på olja når varm.Om en delsyntetisk olje er 10w40 og en helsyntetisk er 5w40 så har de samme viskositet når de er varme mens den helsyntetiske er tynnere når kald = bedre ved feks kaldstart på kalde dager,altså 5 kontra 10.
Ja, men det er forskjell når du ser i data bladet til hver enkelt olje selv om det er 10w-40 eller 5w-40. Det er faktisk litt forskjel i viskositet alikevell, og den er merkbar. Feks: Royal purple har 14,9(varm), og Cartrol gtx 13,2(varm) selv om begge oljene slutter på 40. Denne forskjellen er merkbar.