TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sammenheng mellom forsterker og sub-element?

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #258995  av Lørnings

Nå vurderer jeg stereo igjen. og forrige anlegget ble kjøpt på måfå, uten annen teknisk viten enn hvordan det skulle kobles. :P Alt går jo i watt, og det er rms som gjelder. Men det jeg lurer på er om det er noen regel for sammenheng om hva et element trenger for å drives? Hvis elementet er på 300w rms f.eks, hva må da forsterkeren yte for å klare å drive elementet?

#258998  av angrykid

Forsterkere blir også som oftest oppgitt i RMS ved 14.4 volts styrke. Så om du finner en forsterker som yter f.eks 300w rms v/4 ohm, så er du berga. Det er vel som oftest det elementene blir oppgitt til også. Men det du burde se deg om etter er en strømsterk forsterker. Watt er greit nok, for all del. Men det er mange som lager forsterkere som oppgir skrytewatt. :) Så hør litt på anbefalinger rundt omkring fra folk som faktisk har drevet med dette en god stund før du går til innkjøp av noe du egentlig ikke har bruk for. :)

#258999  av Lørnings

Javel, men da kan jeg jo vurdere rockford, etter som de kaller det rockford-watt :P eller..?=P Det er litt stress, jeg vet liksom ikke helt åssen det funker, og hva som funker. Så tipset er egentlig å kjøpe kjente merker med en strømsterk forsterker, og et ålreit element. Men pengene skal legges i forsterkeren, og ikke i elementet. Er det ikke sånn?

#259000  av angrykid

Tja, jeg vet nå ikke helt det. Elementet er jo det som skal gjengi lyden, forsterkeren skal forsterke signalet som den får fra spilleren din. :) Hvis du har litt penger å rutte med, og skal ha ett element, så kan du gå for en 12" Hertz HSK300 og en Audison forsterker eller en monoblokk fra RockFord. De har faktisk ganske bra forsterkere RF. Men jeg er ikke helt sikker på elementene deres. :) De var bra en gang i tiden, men de når ikke opp i noe særlig med konkurranser internasjonalt for tiden. :)

#261505  av chris

Lørnings skrev:Javel, men da kan jeg jo vurdere rockford, etter som de kaller det rockford-watt :P eller..?=P Det er litt stress, jeg vet liksom ikke helt åssen det funker, og hva som funker. Så tipset er egentlig å kjøpe kjente merker med en strømsterk forsterker, og et ålreit element. Men pengene skal legges i forsterkeren, og ikke i elementet. Er det ikke sånn?
Hehe, Rockford-watt ja. Det kan man trygt si. Rockford er jo selve referansen på watt. Solide forsterkere med kraftige strømforsyninger.

Pengene bør legges i forsterker, og strøm. Strøm er alfa og omega. Element er ikke om å gjøre å kjøpe dyrest mulig, men greit å finne noe (som nevnt av angrykid her) anbefales av andre, og som folk har gode erfaringer med. De nye punch-elementene til RF har vi bare gode erfaringer med, og de ser knallbra ut. Power-elementene vet vel stort sett alle er bra. :)

#262689  av Nico_18

Jeg kan gi deg ett tips her http://www.megabillig.no utrolige priser og kundebehandling, bli medlem der(gratis) og spør dem direkte selv, de svarer fort og riktig. de kan bli enige med deg som medlem og du kan velge noen sett så fikser de litt på prisene, absolutt anbefalt! :)

#262898  av chris

Nico_18 skrev:Jeg kan gi deg ett tips her http://www.megabillig.no utrolige priser og kundebehandling, bli medlem der(gratis) og spør dem direkte selv, de svarer fort og riktig. de kan bli enige med deg som medlem og du kan velge noen sett så fikser de litt på prisene, absolutt anbefalt! :)
Hvorfor skal man handle der når man kan få bedre pris og enda bedre service hos oss? ;)

#263023  av Nico_18

det kan nok hende:) har ikke prøvd ut bilradiospessialisten ennå;P kommer vel det å;) hva har dere å by på? innen stereo til min nå? ett råbra system inni mr2'en min som du kan sette sammen og gi en pris på det:) så kansje jeg begir meg over til deg/dere istede:D

helst 2 subbere:) heller ikke til så mye penger heller.

hadde du giddi det? hadde vært kjempe artig å få en til å sette sammen anlegget som kan det og har mr2 selv. så veit hva jeg må ha fra størrelser osv:D

for å si det sånn, jeg kan sette sammen anlegg osv, gjort en del ganger før, men ikke i mr2 og kan iikke si jeg er så veldig god heller. helt ok:P

#263169  av chris

Nico_18 skrev:det kan nok hende:) har ikke prøvd ut bilradiospessialisten ennå;P kommer vel det å;) hva har dere å by på? innen stereo til min nå? ett råbra system inni mr2'en min som du kan sette sammen og gi en pris på det:) så kansje jeg begir meg over til deg/dere istede:D

helst 2 subbere:) heller ikke til så mye penger heller.

hadde du giddi det? hadde vært kjempe artig å få en til å sette sammen anlegget som kan det og har mr2 selv. så veit hva jeg må ha fra størrelser osv:D

for å si det sånn, jeg kan sette sammen anlegg osv, gjort en del ganger før, men ikke i mr2 og kan iikke si jeg er så veldig god heller. helt ok:P
Vi kan egentlig tilby alt du måtte ønske. Men send meg en mail, så skal jeg komme med noen tips og muligheter ;)