TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • MR2 MK1. Motor spørsmÃ¥l!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #262401  av MOLDESTUKET.COM
 
Heisann.
Har et spm angående Mk1 twincam motor.
Motor`n min tikker på rundt 3000 omnd hvis den ikke får belsatning.
Tror ikke det er rådebank da den maler som en katt uten noen antydninger til tikking ved pådrag og med en gang den får litt motstand.
Noen som vet hva dette kan være?
Min teori er ventilene, men er ikke sikker.
Har ikke noe erfaring med disse motorene!
Er det foresten vanskelig å justere ventilene. Hvordan åpning er anbefalt?

Håper på svar! :wink:

 #262449  av sethro
 
Kan være skjørte bank. Hvis jeg ikke tar feil, så er stempel nr 4 som får litt mindre olje en de andre.
Hadde hvertfall skjørte bank i gamle motoren min.
Og den hørtes ca på 3000omdr...

 #262576  av ArildM
 
Har det samme på min bil :?

 #262593  av Anders gullstein
 
Høres ut til å være det samme på min også. Motoren skal plukkes ned i vinter, så da finner man ut av det. Har mistenkt dysene, men i senere tid har jeg tenkt at det kan være det der.

Til meg kommer det kun under pådrag og ikke når jeg slipper gassen i f.eks nedoverbakke.

 #262706  av MOLDESTUKET.COM
 
sethro skrev:Kan være skjørte bank. Hvis jeg ikke tar feil, så er stempel nr 4 som får litt mindre olje en de andre.
Hadde hvertfall skjørte bank i gamle motoren min.
Og den hørtes ca på 3000omdr...
Hmmm.

Hørtes kjipt ut. :(
Hva er det som kjenne tegner skjørtebank.
Er det uten belsatning eller med belasting?
Isåfall, hva må jeg gjøre for og bli kvitt den? Ringer?
Anyways. Noen som vet hvordan klaring det skal være på ventilene og om man treger noe spes verktøy for og justere disse?

Mvh
Tarjei

 #262707  av MOLDESTUKET.COM
 
Anders gullstein skrev:Høres ut til å være det samme på min også. Motoren skal plukkes ned i vinter, så da finner man ut av det. Har mistenkt dysene, men i senere tid har jeg tenkt at det kan være det der.

Til meg kommer det kun under pådrag og ikke når jeg slipper gassen i f.eks nedoverbakke.
Det høres etter min mening ut som rådebank! :?

 #262803  av Anders gullstein
 
De lagrene er bytta og det ga ingen forskjell, så rart om det er det. Undersøkte veive og det var ingen grove spor i verken den eller de gamle lagrene. Men skal ha det i bakhodet. Får balansere og pusse veiv i vinter siden det skal plukkes fra hverandre likevel, så får man se om det gir resultat.

 #262814  av MOLDESTUKET.COM
 
Hmm.. Mystefistisk :roll:
Jaja.. men da blir du jo ivertfall kvitt problemet :wink:
Skulle gjort det samme jeg også, men hvis jeg først skal ut med den, så tror jeg det blir kompressormotor.
Jeg håper å tror at det er en bagatel forsatt :)
Var det foresten mye arbeid å bytte rådelager?

 #263091  av Anders gullstein
 
Nei faktisk ikke. Jeg fikk en kompis som er utdannet bilmekaniker til å gjøre det for meg, men var til stede da det ble gjort. Var å ta av bunnpanna, så kommer man til alle lagrene derifra. De blir holdt sammen av en skrue på hver side av råden.

 #263130  av MOLDESTUKET.COM
 
Okay :)

Tror jeg rett å slett skal ta en liten overhaling med nye stempel porting rådelager osv.
Noen som har ei girkasse til salgs?

 #263134  av MOLDESTUKET.COM
 
Hadde foresten en litt rar opplevelse i dag.
Var ute å kjørte så plutselig stoppet bilen, så jeg svingte inn til siden :roll:
Rettere sagt sankt turtallet ned til 1000omd bilen gikk fint på tomgang. men jaggde mellom 1000 og 1700 omd hvis jeg ga full eller litt gass.
Gikk bak å rikklet litt på noen ledninger bla. den som går inn på innsuget (luftmengdemåler der kansje) og vipps så funket det som det skulle igjen.
Noen som vet hva som gjor det?

 #263296  av Anders gullstein
 
Er det ikke TPS sensoren som hadde falt ut da? Det er en kontakt rett i inngangen på gasspjellet.

 #263308  av MOLDESTUKET.COM
 
Okay..
Ja det skal du ikke se bort ifra!
Skal sjekke litt opp i det der. :wink:
Litt kjiper`n hvis d skjer i rushen!
Hehe...
Rush å rush. i Molde kommer det en kø på 4 biler rundt 15.45.