jumbo skrev:
Alle dekk sitter bedre med temp enn uten....
Det er feil, gatedekk liker ikke varme. De er laget for å ha best grep på gate, og der blir dekkene aldri så varme. Når de blir varme så taper de grep, blir uforutsigbare og kanskje smelter bort. Akkurat det motsatte av r-dekk. Mon tro hvorfor man kaller de r-dekk ?
jumbo skrev:
R-dekk sitter ikke dårligere enn hva som helst annet ved vanlig (lav) temp på vanlig vei...Sikkert argumenterbart at de kan plane noe lettere ved mye vann, men det blir jo en helt annen diskusjon, og har enda mindre med temp å gjøre
R888 dekkene sitter ikke noe særlig når det er under 55 grader i slitebanen. Optimalt temp for de ligger imellom 75 og 90 grader, da er det klister. Når de over 100 grader så blir grepet gradvis dårligere. Det er spesielt merkbart når det er kaldt ute, eller at det regner at det er vanskelig og få opp tempen. I mye regn har de for lite mønster uansett.
På en varm sommerdag med varm asfalt før r888 har fått opp tempen, så har jeg samme hastighet på nåla igjennom langsvingen på rudskogen som med et topp gatedekk. Når dekka har fått opp tempen så går hasitgheten opp en 8-10km/t
Når jeg kjører til jobb om morran om dagen merker jeg at de sitter dårlig. Det er veldig lett å sladde

Det har noe å gjøre med at det er lite mønster i de, at det er litt rim/kjølig i bakken og 1-3 grader ute. Da har jo dekka omtrent samme temp også.