TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• R-dekk VS vanlige dekk

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller

#264035  av jumbo

kake skrev:Da er r888 dekka meget lumske før de blir varme. Goodyear F1 GSD3 f.eks har betydelig bedre grep i sånne situasjoner og så slipper de langt mykere også.
Jeg nekter å kjøpe dette inntil jeg ser noe fast bakgrunnstoff på det. Tror du hadde feila en slik sammenligning hardt og brutalt i en blindtest.

Det er lett å se seg blind på forskjeller når variasjonen på varme kontra kalde R-dekk er så drastisk som den er. Men selv om de er sketchy som bare det ved kjølinge temperaturer, og kanskje føles mer usikre, betyr ikke dette at de har netto dårligere grep ved lav temp enn andre dekk har, snarere tvert imot.

Og inntil noen kan bevise det motsatte, nekter jeg å tro at du finner noe sommerdekk overhodet som teknisk har bedre grep ved 10 plussgrader sammenlignet med f.eks 30-40. All gummi blir seigere og mer sticky ved litt økt temp, og alle dekk drar nytte av dette i større eller mindre grad

#264063  av sindrejl

edit
Sist redigert av sindrejl den 24 sep 2007 23:01, redigert 1 gang totalt.

#264065  av sindrejl

editerte bort det som stod her, hadde ingen relevans uansett ;)
Sist redigert av sindrejl den 24 sep 2007 23:01, redigert 1 gang totalt.

#264081  av kake

jumbo skrev:Jeg nekter å kjøpe dette inntil jeg ser noe fast bakgrunnstoff på det. Tror du hadde feila en slik sammenligning hardt og brutalt i en blindtest.
Du har altså ikke prøvd r888 i lavprofil siden du sier det der. Det gir en meget direkte styrerespons og kontant demping da sideveggene flekser veldig lite. Det slipper forholdsvis brått (veldig brått i regn og når det er kaldt). Sånn ca akkurat motsatt av Goodyear F1 GSD3, som har en myk slippvinkel og bra grep når det er både kjølig og vått. Det er tross alt det de er laget for.
jumbo skrev: Det er lett å se seg blind på forskjeller når variasjonen på varme kontra kalde R-dekk er så drastisk som den er. Men selv om de er sketchy som bare det ved kjølinge temperaturer, og kanskje føles mer usikre, betyr ikke dette at de har netto dårligere grep ved lav temp enn andre dekk har, snarere tvert imot.
Når de er lagd for å ha optimalt grep fra ca 70-90 grader så sier det jo seg selv at de ikke sitter like bra når de er kalde. Hvis de skulle være så bra da, så hvorfor har ikke gatedekk lignende gummiblanding ? Det finnes ikke noe slikt som et allround dekk som er bra på alt. Alt er et kompromiss. Det er en grunn til at det finnes haugevis av ulike gummiblandinger til ulikt underlag/temperatur. Her står det svart på hvitt fra toyo at r888 er glatte når de er kalde. Her og her fant jeg et par tråder på rejsa som omhandler temaet, disse er også enig med meg.
jumbo skrev:Og inntil noen kan bevise det motsatte, nekter jeg å tro at du finner noe sommerdekk overhodet som teknisk har bedre grep ved 10 plussgrader sammenlignet med f.eks 30-40. All gummi blir seigere og mer sticky ved litt økt temp, og alle dekk drar nytte av dette i større eller mindre grad
10-30-40 ? Ingen forkjell. Det er gatetemperaturer. Det blir langt varmere enn det på bane. Prøv og kjør 7-8 runder i strekk på rudskogen helt maksimalt på goodyear f1 gsd3 og du sitter igjen med noe som ser ut som opphakka geleklumper. Det er dette jeg mener med varme altså. De er forøvrig greie helt til de overoppheter. Da er det bare å kjøre inn og ta seg en pause.

#264088  av Larsen

Dette er helt sikkert forskjellig fra bil til bil men min erfaring.

Dekkene er forutsigbare. Det skriker ikke da de holder på å slippe, men hvis du kjenner tegnene på at hjulene slipper så er de lette å balansere, både i overstyring og understyring. Jeg har ikke fått kjørt de på bane, men på vei er det totalt overlegene. Det baserere jeg på sammenligning med andre biler her og ikke bare følelsen av hvor fort det går(ca 15 grader).

#264099  av jumbo

kake skrev:Når de er lagd for å ha optimalt grep fra ca 70-90 grader så sier det jo seg selv at de ikke sitter like bra når de er kalde.
Og ingen har sagt noe annet.

Det finnes ikke noe slikt som et allround dekk som er bra på alt. Alt er et kompromiss.

Helt korrekt, men det finnes ingen gummiblanding eller dekktype som klarer å snu på hodet kurven mellom temperatur kontra grep. ALLE dekk har i en eller annen grad nytte av god temparatur.

Du må snart klare å forstå at det er ingen her som sier at R-dekk er spesielt bra i kalde forhold. Det var dog heller aldri poenget. Poenget er at ingen andre dekk er spesielt bra uten temperatur heller.

Og det er slettes ingen overraskelse at R-dekk føles mer sketchy enn andre dekk når de er kalde, men dette skyldes ironisk nok fremdeles at de har høyere løsrivningsfriksjon, ikke lavere ;)

Tror vi gir oss her - det er aller mest god dag mann økseskaft her nå og veldig lite med det opprinnelige temaet å gjøre.

10-30-40 ? Ingen forkjell. Det er gatetemperaturer. Det blir langt varmere enn det på bane. Prøv og kjør 7-8 runder i strekk på rudskogen helt maksimalt på goodyear f1 gsd3 og du sitter igjen med noe som ser ut som opphakka geleklumper. Det er dette jeg mener med varme altså. De er forøvrig greie helt til de overoppheter. Da er det bare å kjøre inn og ta seg en pause.

IGJEN: Lave temperaturer var grunnlaget for hele diskusjonen, ikke optimale driftstemparaturer ved banekjøring ;) Ikke rart du er helt på jordet i forhold til stor sett alle andre i denne diskusjonen så lenge du hele tiden diskuterer helt motsatt ende av skalaen enn det vi andre snakker om.

#264701  av Master

Min erfaring fra ACR nå i høst da det var mye regnvær og vått stort sett hele tiden.

Jeg kjørte med Goodyear F1 GSD3 til å begynne med fordi jeg hadde følelsen av at de burde være bedre enn R888 dekkene på vått. Men heldigvis bytta jeg til R888 dekkene, og bytta ikke tilbake igjen hele helga faktisk fordi de satt overraskende bra selv på skikkelig vått føre. Eneste gangene de slapp litt på fronten var de få plassene det faktisk var samla seg en liten "bekk" på bana med rennende vann. Da var det litt skummelt, men de greip fast igjen med en gang.

De var veldig forutsigbar og fine og kjøre på. GSD3'ene fikk jeg følelsen av understyrte mye tidligere i svinger enn r888ene. I tillegg ble de nesten ikke slitt pga den kalde banen, så jeg har dem til vårtreffet til neste år også :D gleder meg...