TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• How to:Montére Speed-Source Shifter Base Bushing Kit, ST162

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #264120  av k_one

I forbindelse med 87 Celica prosjektet mitt har jeg montért Shifter Base Bushing Kit fra Speed-Source og tenkte jeg skulle legge ut en liten forklaring på hvordan det gjøres for de som skulle lure på det:

Dette trenger du av verktøy:

- 1 x Philips 1(Ph1) skrutrekker
- 1 x 12mm Skralle, gjerne med forlenger
- 1 x Spisstang eller flattrekker (for å fjerne gamle pakninger hvis de sitter godt)

Bilde

Steg 1: Demontér girkulen

Bilde

Steg 2: Fjern midtkonsollen. Totalt 8 skruer (PH 1), 1 plasdeksel(ved brekk) og 2 kabeltilkoblinger(setejustéring og elektrisk speil)

Skrue 1BildeSkrue 2BildeSkrue 3Bilde
Skrue 4BildeSkrue 5BildeSkrue 6Bilde
Skrue 7 & 8Bilde

Midtkonsollen skal nå være klar til å tas bort. Det er litt enklere å lirke den av hvis brekket står halvveis på. Husk at den lille plastplaten foran brekket må bort først og at kablene burde klipses av før man drar for mye i de.

Steg 3: Løsne de 4 boltene som holder girsjalter og kabler på plass. Bruk en 12mm skralle med forlenger. Burde ikke sitte så alt for hardt fast.

Bilde

Steg 4: Løsne kabelklips på høyre side av girsjalteren for å få bedre tilgang(MÅ ikke gjøres, men anbefales) HUSK: Vær forsiktig, 20 år gammel plast kan fort bli ødelagt!

Bilde

Steg 5: Fjerne gamle pakninger og montére nye metallpakninger

Bilde

Fjern de gamle pakningene med hjelp av en skrutrekker eller spisstang. Monter så 4 av de nye pakningene på undersiden(sørg for at de "klikker" på plass) og sentrér så alle hull. Montér deretter de 4 øvre pakningene og skru til. Kan være lurt å skru til diagonalt litt og litt da de har lett for å forskyve seg for boltene er skrudd til. Det er viktig at alle pakninger ligger riktig i hullet, ellers vil du få en skevhet i girsjaltemekanismen og det vil bli vanskelig å gire.

Det var dessverre vanskelig å ta bilder av dette samtidig som jeg skulle holde alt på plass. Men, hvis du har gjort det riktig burde det se noenlunde slik ut:

Bilde

Steg 6: Montér midtkonsollen igjen og VOILA, du er ferdig!

Bilde

De gamle pakningene ser forøvrig slik ut:

Bilde

Send meg en PM hvis det skulle være noe dere lurer på!(eller hvis dere ønsker å kjøpe 4 gamle pakninger..hehe)
Sist redigert av k_one den 28 sep 2007 01:09, redigert 2 ganger totalt.

#264137  av CelicaTurbo

Dette er bra! Posten er lagt til som link i FAQ :)