TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Bytte Clutch pÃ¥ Celica gt4, noen tips? [edit Andy_Celica]

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #263960  av --lasse--
 
Hei.

må skifte clutch i bilen min, en celca CS 1992 mod.

da er spørsmåle mitt om jeg må ut med motoren eller om d går bra å fiske det. er d mye jobb å ta ut motor. må motoren senkes ut eller heves?
lønner det seg å sette den inn på et værksted og få d gjort, eventuelt hvor mye koster det? må vell også av med toppen for jeg har fått ventilkakk når motoren er kald.

 #263967  av sleeper
 
det letteste er nok og senke motoren for så og ta ut girkassa..
om et verksted eller du skal gjøre det kommer jo ann på hvor mye du har skrudd før og kunskapen din som mekaniker..

( jeg har foresten en clutch til salgs hvis du er int.. ( spec stage 3 med stage 3+ carbon lamell..)

 #263972  av Andy_Celica
 
Les gjerne forumreglene og skriv en bedre tekst til problemet ditt.
f.eks "Bytte Clutch på Celica gt4, noen tips?"

 #264008  av larsst185
 
Motoren bør tas ut ved clutch skifte.Toppen trenger du ikke ta av for å shimse ventlier.

 #264309  av --lasse--
 
har skrudd en del på biler og traktorer før. var bare en kamerat som sa at d var jævlig vanskelig og ta ut og sette inn motoren.

skal bytte ventil løfterne, har en kamerat som har vært bilmekaniker som sa at ventilkakken kom av at oljen sveik ut av ventil løfterne.

er det mulig og ta av toppen når motoren står i eller må den ut?

har desverre kjøpt meg clutch som er på vei. (Spec steg 2 550Nm.)

 #264323  av larsst185
 
Det kameraten din snakker om er biler med hydrauliske ventil løftere.Dette har Toyota brukt på veldig få biler og din bil har ikke dette.Du må måle klaringa mellom kamaksel og shims med et følerblad for så å bytte ut shimset med et tykkere et.Stusser litt på at det er ventil tikking du hører da shims systemet er veldig stabilt å slites veldig lite.Ang å slippe ned motoren så er det litt jobb men ikke så veldig vanskelig og når du har fått den ut er alt du skal gjøre på den mye,mye lettere.

 #264418  av --lasse--
 
det er iværtfall en kakkel lyd som kommer pårund 1500 rpm og varer til rundt 3000 rpm. er en veldig stål mot stål lyd. hører ingen ting når den går på tomgang, kun når jeg gjir gass. litt skeptisk på denne lyden.

 #264508  av sleeper
 
--lasse-- skrev:det er iværtfall en kakkel lyd som kommer pårund 1500 rpm og varer til rundt 3000 rpm. er en veldig stål mot stål lyd. hører ingen ting når den går på tomgang, kun når jeg gjir gass. litt skeptisk på denne lyden.
rådebank?

 #264531  av larsst185
 
Rådebank er det jeg tenker og.Jeg ville latt bilen stå til du fant ut av det.Jo mer du kjører med evt rådebank jo dyrere kommer det til å bli å reparere det.

 #264532  av Andy_Celica
 
Kommer den kakkel lyden med en gang du starter bilen, så forsvinner den og kommer tilbake ved 1500 rpm?

 #264629  av --lasse--
 
hører ingen ting når jeg bare starter og den går på tomgang. må litt gass først, så kommer det, på rundt 1500 rpm. råde bank var ikke deg jeg ville høre, hehe:P

 #264652  av sleeper
 
skal jeg satse på noe her så er det mest sansynlig rådebank, men kan også være en lekasje i eksosmanifoilen.. ( inn mot toppen) men det er mindre sansynlig..

 #264678  av larsst185
 
ja,eksoslekkasje gir jo også en metallisk lyd faktisk.

 #264757  av --lasse--
 
det magler faktisk en skrue i eksos manifoilen da. er ute på sjøn på arbei nå men håper det er eksos manifoilen. er ganske lys lyd til å være rådebank mener jeg da. snakket med en tidligere bilnmekaniker her ute som sa at rådebank gir mer dypere lyd enn ventil kakk.

 #264758  av --lasse--
 
det magler faktisk en skrue i eksos manifoilen da. er ute på sjøn på arbei nå men håper det er eksos manifoilen. er ganske lys lyd til å være rådebank mener jeg da. snakket med en tidligere bilnmekaniker her ute som sa at rådebank gir mer dypere lyd enn ventil kakk.