TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fuktproblemer med forsterker under panser i mr2/mk2?

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #262905  av tremere

jeg begynner med å si at jeg har tilnærmet null erfaring med bilstereo og kobling/montering av elektriske komponenter i bil.

men jeg har allikevel en mk2 jeg gjerne vil ha bass i. hadde tenkt å få et eller annet bak setene. fins det ferdige kasser til dette, eller må man bygge selv? vil heller ikke skjære bort de utrolig upraktiske eskene bak setene.

har noen noe forslag? har sett på mange andre tråder, men mange av dem ser for avansert ut :roll:

eventuelt topic nederst
Sist redigert av tremere den 24 sep 2007 17:48, redigert 1 gang totalt.

#263028  av angrykid

Bilradiospesialisten bygger kasser til deg som passer til 10" høytalere. :) litt usikker på pris, men rundt 1500kr pr kasse tror jeg nok du bør regne med. :)

Ellers så hvis du er en smule nevenyttig selv, så er det ikke rare greiene som skal til før du faktisk får bygget deg ei kasse selv..

Det er flust med tråder som omhandler stereobygge i mr2, bare å søke litt, så finner du nok noe. :)

#263273  av tremere

bestemt meg for å prøve å bygge selv ;) kan sikkert fikse en prosjekttråd når jeg begynner... har tenkt en del på oppsettet og..

tror jeg går for 2 stk KICKER - Solo-Baric 10" L5 4 Ohm DVC
http://www.megabillig.no/index.php?page ... 42&id=1643

forslag til forsterker? noen som har noen mening om disse vil passe slike små kasser eller ikke, og om jeg burde ha lukket eller åpne? blir jo begrenset med liter... blir mitt første anlegg-prosjekt, så setter pris på all hjelp =)

#263326  av angrykid

De der skal ha opp mot 35 liter i lukket kasse pr element. Og så krever de minst 450w for å bli drevet høvelig greit.. Det er vel i grunnen en grei sub å bruke 2000kr på, men vil tro du får en brukbar pris på noe rockford eller jbl hos chris eller alf på bilradiospesialisten hvis du spør pent :)

Jeg skal bytte over til 8" i min mr2 mk2 etterhvert, når jeg får tid å råd.. :)

#263363  av tremere

angrykid skrev:De der skal ha opp mot 35 liter i lukket kasse pr element.
au, den kalkulatoren på bilradiospes funka ikke, så fikk ikke regna om fra 0,66 ft^3 til liter :P spørs om det blir vel volumkrevende... vil ikke ødelegge plassen inne i bilen heller...

#263910  av angrykid

Hvis du ikke vil ødelegge noe inne i bilen, så tror jeg du skal få vansker med å få noe mer enn 15-20 liter totalt bak hvert sete, dette så klart med setet helt tilbake. Hvis du ikke trenger det helt tilbake, så har du vel kanskje 5 liter til å gå på, litt alt ettersom hvor stor du er :)

Finnes mange 8" høytalere som har lang slaglengde å flytter mye luft, så å få bra lyd i mr2 burde ikke være det største problemet.. Flytter nok ikke ørevoksen, men lyden blir bra. :)

#263981  av tremere

fant ut at 1 ft3 er 28 liter, så 0,66 blir ikke all verden =) 15-20 liter er alt jeg trenger, så det er bare bra ;) eneste jeg må ta hensyn til når jeg lager basskassen nå er at den bygger 15cm inn i kassen =) men det ordner seg det og sikkert ;) vi får se om jeg får tatt bilder og fikset en prosjekt-tråd eller noe, har sett at det er en del som har/har hatt samme problemstilling som meg =)

#263990  av tremere

Hadde et spm til :roll:

Hadde tenkt å ha forsterkeren under panseret, som mange andre har, men er dere ikke plaget av fukt? bilen min har ikke garasje så er redd for at forsterkeren skal få fukt/frostskade :p

#264414  av angrykid

Jeg har ikke turd å prøve på dette selv, men det har vært endel som har gjort dette, blandt annet han jeg kjøpte delebilen hos.. Han parkerte denne i ett tre, så jeg tror ikke fukt var det største problemet hans.. hehe :D

Men vet at Chris på forumet her har hatt sine forsterkere liggende under fronten, og så var det en til som tenkte å gjøre noe ala det samme, trustno1 tror jeg han het på forumet.. Du kan jo sjekke litt å se om det er noen tråder på forumet som omhandler temaet. :)

#264455  av sindrejl

er absolutt intet problem å ha forsterker fremme, er like tett der som i bagasjerommet :) det ER jo et bagasjerom .. bare et veldig lite et :D

#264634  av tremere

da blir det nok der den havner =) ;)

#264641  av MR2WideBody

Har 2 forsterke forran på min jeg og, ikke noe problem med fukt eller noe som helst

#264794  av chris

Helt tørt og fint fremmi der ja, så lenge pakningen er tett. Like tett der som i kupèen (eller kanskje tettere i noen tilfeller ;))

#264816  av sindrejl

chris skrev:Helt tørt og fint fremmi der ja, så lenge pakningen er tett. Like tett der som i kupèen (eller kanskje tettere i noen tilfeller ;))
tettere i ditt tilfelle :mrgreen:

#264841  av angrykid

MR2WideBody skrev:Har 2 forsterke forran på min jeg og, ikke noe problem med fukt eller noe som helst
Heisann.. Har du noe bilde av oppsettet ditt under fronten?