TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen tips?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #265132  av Rhaco

noen som har noen tips om hva jeg bør gjøre for å få mere effekt ut av min celica 1.8 t20?

#265140  av CelicaTurbo

Det spørs hvor mye du vil legge i det. Generelt, ny eksos, kanskje et grenrør om du finner. Programmering av ny motorstyring eller såkalt "piggyback" er kostbart men kan gi noen hester til. Har sett referanser til at enkelte i utlandet har byttet toppen til den toppen som står i MR2 mk1 og vunnet noen hester på det, men ingenting dramatisk. Er du interessert i det, så søk på google etter "7A-GE", som er kallenavnet på denne hybridmotoren. Til info har du en 7A-FE i din bil, som i prinsippet er en økonomivariant av 4A-GE 1.6 literen i MR2 mk1, bare med større slaglengde som gir 1.8 liter.

Men, det aller beste tipset om du vil ha mer guff; bytt til en annen motor. Det er alltid mest kostnadseffektivt selv om det koster en hel del ;)

#265152  av kennethx

Et annet godt tips er å skrive bedre emne tittler. Om du ikke har gjort det, les igjennom reglene på forumet.

#265236  av ThorT18

Det er jo stadig et interessant emne dette med at folk ønsker mer effekt ut av motoren sin, og kanskje gjerne spørsmålet om HVORDAN :P

Konklusjonen er vel som vanlig at man burde få NY motor som CelicaTurbo sier..men hadde jo vært greit for alle om de som faktisk (prøver) å få mer effekt ut av motoren, å legge ut litt prosjekttråder slik at vi får se hvordan det går;) Men...det koster uansett faen :lol:

#265358  av Dennis87

Ã… sette inn en ny motor er nok det beste ja, og trimme denne motoren vil koste mye mer enn det smaker. :P

Men luftfilter, effektanlegg er nok det som gir mest effekt pr kr, etter dette begynner NA trimming å bli dyyyyrt.

Kan jo starte med å lette vekt på bilen, kaste ut unødvendinge ting som reservedekk (bruke skum på flaske eller bare ringe naf :P hvis du punkterer)

å kvitte seg med en del kg døvekt merker man godt på en motor på 115hk, har sikkert merket hvor mye dårligere det går med full bil?

#265363  av larsst185

Er akkurat det jeg mener også.har liksom aldri forstått de som klager på at bilen går dårlig og som har 100 kg stereo i bagasjen.Jeg merker stor forskjell bare med en person ekstra i bilen.

#265366  av ThorT18

Dette med fjerning av vekt er jo en enkel måte for å "booste" opp litt. Etter å ha montert på en turbo til en kompis sin 200sx, så er det fristende å begynne på et 3SGE-turboprosjekt. Men uansett, hvordan er det med EUgodkjenning og slike modifikasjoner? Om jeg kobler inn en intercooler, turbo og my mer "innhold" i motoren, hva sier de på EU-kontrollen? Når det gjelder hva som skjer om jeg krasjer, og forsikringselskapet banker på døra, så vet jeg hva som skjer men :wink:

#265391  av CelicaST205

Lyst gass uten tvile. Billig, lett å få til å funke og funker som berre F

#265409  av ThorT18

Å ? Hvilken lystgasskit kjører du med da?

#265606  av CelicaST205

Det står i ingen ting i bilen no men det skal monteres eit vått kitt iløpet av vinteren frå NOS. 100 - 150 HK. kostet ikkje meir enn rundt 600 - 650$ på http://www.summitracing.com
Pluss du trenger noen andre små ting.
Ville ikkje montert ei så stort kitt på bilen din men et 75hk hadde sikkert vore tingen :D

#265634  av ThorT18

CelicaST205 skrev:Lyst gass uten tvile. Billig, lett å få til å funke og funker som berre F
Om du ikke har det montert, hvordan vet du at det funker som bare F? :)

#265653  av CelicaST205

Kjenner andre som har prøvdt det. Ta det ein tur på Youtube og se litt der da.