TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lufte clutch?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #265368  av wickeddark

Clutchen henger seg oppe av og til. Har overhalt mastersylinderen og den lekker ikke. Den er også lufta godt. Må mann trykke inn pedalen samtidig som mann lufter eller? For slaven ser også bra ut, så tror ikke det kan være den. Utløser mekanismen på pedal ser også strøken ut. Har smurt opp alt på den.

#265381  av csstian

Du åpner nippelen på slavesylindern å en sitter inni å pumper.Så etterfyller du bramsevæske ettersom det forsvinner.Du behøver ikke stenge å åpne for hvert pump

#265395  av defred

En grei måte og lufte clutch pumper på er å lufte fra slave til master. Bruk en sånn pumpe oljekanne(rød liten sak) med en gummislange på og pump bremseveske gjennom luftenippelen på slavepumpen opp i beholderen på masterpumpen. Skjønte du den? Sikker og grei metode for og bli kvitt all luft.

#265505  av wickeddark

Aha, da skjønner jeg. Har lufta ved å bruke sugepumpe på den nippelen...

Takker for all hjelp :D

#265519  av wickeddark

Hm, lufta gjennom nesten en halv liter, får samme symptomer enda. Av og til så kommer den bare halveis ut, og da tar den mye tidligere. Så om jeg trekker den ut med foten, så funker den som normalt fram til neste gang det skjer... Er det noen andre ting jeg kan se etter? Har prøvd å bare pumpe og fylle etter. Fant ingen sånne pumpekanner på verkstedet så fikk ikke testa den metoden...

#265523  av defred

Kan nesten høre ut som du har greid og snu pakningen på stempelet i sylinderen, da henger stempelet sg opp og vil ikke gå tilbake. Bare en tanke!

#265528  av Larsen

Jeg brukte vel 5 liter på igjenomlufting av klutsjen jeg da. Skal en del til for å få det luftfritt.

#265531  av defred

5 liter!! :shock: I all verden, hvor langt er det fra pumpen til pedalen? Jeg brukte maks 2 dl. på min, da brukte jeg overnevte metode.

#265536  av larsst185

han har vel mr2 med beholderen foran og motoren bak.Er litt greiere på feks celica.

#265537  av defred

larsst185 skrev:han har vel mr2 med beholderen foran og motoren bak.Er litt greiere på feks celica.
Jo, jo ser det, men 5 liter, så langt er det vel ikke!

#265545  av wickeddark

defred skrev:Kan nesten høre ut som du har greid og snu pakningen på stempelet i sylinderen, da henger stempelet sg opp og vil ikke gå tilbake. Bare en tanke!

Stempelet var ferdig montert og kun i ett stykke. Eneste løse delen til det var en segering. Det så også likt ut som det jeg tok ut.

#265549  av defred

Mystisk! Høres ut som et mekanisk problem, luft i systemet gir slapp pedal. Var årsaken til overhalingen lekasje? Honet du sylinderen før du monterte det nye stempelet?

#265551  av wickeddark

Hei,

Ja det var lekasje inn i bilen via stempelet.
Jeg honet ikke syl når jeg monterte nei...
Den blir ikke slapp, men av og til når jeg holder den inne så kjenner jeg at den synker litt til, så går den bare halveis ut igjen når jeg slipper. Må hjelpe den ut etterpå. Den klarer ikke å løse ut helt heller da. MEn ellers funker den perfekt, og pedalen kjennes helt normal ut. Kun av og til dette skjer...

#265552  av defred

Tror nok ikke du har luft i systemet, på meg kan det virke som det er stempelet som beveger seg litt tregt i sylinderen. Tror det hadde vært lurt og honet sylinderen før du monterte det nye stempelet. Kan være en liten grad inni sylinderen som gjør at stempelet ikke går helt tilbake når du slipper pedalen. Mulig at dette går seg til men jeg hadde nok demontert igjen og honet. Kjipt, men regner med at clutchen virket som den skulle før overhaling, selv med lekasje, så problemet ligger nok i mastepumpen.

#265554  av wickeddark

Problemet kom for en mnd siden. Så tappet jeg av den gamle meget svarte vesken som var på. Og luftet gjennom med ny. Da så jeg samtidig at det var lekasje. Ser ingen lekasje noen steder nå, så er ikke det hvertfall. Skal kjøre noen runder med lufting til før jeg demonterer igjen :) Stempelet gikk lett også før jeg låste det av...