TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Støyproblemer med frontmontert forsterker i MR2 mkII

• SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #264921  av jumbo

Har en RF forsterker montert i reservehjulsbrønnen på MR2en min.

Hadde null problemer med støy i ca et år, men har i det siste sneket seg inn en del - mitt eget tips er at servopumpa (med tilhørende kjølevifter) har skylda.

I dag oppdaget jeg et nytt, mildt sagt interessant problem: Ett eller annet mater lyd (plenty sådan, korte, skarpe pulser) i sub'en, selv med null volum på headuniten...

Så til poenget: Trenger tips til hvordan man adresserer problem med støy generelt (helst uten å måtte flytte forsterkeren - er skjerming mulig?), samt gjerne noen innspill til hva pokker som kan ha skylda for at jeg får heftige spark fra bassen uten lyd fra anlegget i det hele tatt.

Merka at problemet er mest fremtredende ved kjøring på humpete vei, så testa å bevege litt på ledningene som går inn og ut av forsterkeren mens bilen står i ro, og dette fremkaller samme problem, så tydelig at det må henge samme med kabling og nærhet til noe annet som slår inn...

Alle tilkoblingene er korrekte og ser tilsynelatende uskadd ut.

Takknemlig for all hjelp.

#264922  av MR2WideBody

sjekket gjennomføringen på torpedo inn mot cupe da? Isolasjon er hel og fin, signal og høytalerkabler ikke ligger sammen med spenningsførende kabler gjennom torpedo?

#264927  av Ivar

Det er dessverre servopumpen som slår inn mest. Tror det vanligste er å skjerme selve pumpen, samt ordne skikkelig jord.

#264931  av sindrejl

Men om det ikke har vært et problem før så er det jo noe som har skjedd, og da mest sannsynlig jording. Og du sier jo selv at dette problemet kan du fremkalle ved å røske i ledningene så er det jordeledninga som er dårlig festa et eller annet sted. Kanskje forsterkeren har flytta litt på seg i en kraftig sving og ledningen har dratt seg litt? Problemet vil nok løses ved å fest dette skikkelig, ELLER så kan noe inni forsterkeren blitt løst. Sjekk iallefall jord 8)

For har det funket i et år uten støy så skal det funke igjen uten å måtte skjerme noe ;)

Jeg har også vært borti at om jordingskanalen i forsterkeren er brent, så kan det fremkalle støy om chassiet på forsterkeren kommer borti metall i bilen. Merket dette da altså i humper hvor forsterkeren kunne slå svakt borti metallet i bilen.
Sist redigert av sindrejl den 29 sep 2007 23:46, redigert 1 gang totalt.

#264934  av sindrejl

chris skrev:Har du Pioneer headunit?
jøss våken du også? nei han har kenwood HU ifølge profilen.

#264937  av chris

Klart jeg er våken. Måtte jo inn og lese siste sitater fra bibelen :roll:

Anyhow. Hvis du merker problemene på humpete vei og ved å røre på ledningene får du frem samme problem, så har du et kontaktproblem. Enten er det selve tilkoblingen på forsterkeren, kanskje på kretskortet eller i selve pluggen, eller så er det signalkabelen. Jeg ville prøvd å legge ny signalkabel, og kanskje nye høyttalerkabler hvis problemet er der også. Om du fortsatt har samme problem har du en liten case med forsterkeren tenker jeg.

#265029  av jumbo

Har Kenwood HU.

Støy fra servopumpa kan jeg ha hatti varierende grad hele tiden, er ikke fryktelig var på slikt, men innbiller meg det har blitt verre i det siste... og bassen er hvertfall et nytt problem.

Skal dobbelsjekke og evnt bytte ut kablinga.

Noen konkrete tips til hva jeg gjør med den fandens pumpa?

#265043  av Ivar

jumbo skrev:Har Kenwood HU.

Støy fra servopumpa kan jeg ha hatti varierende grad hele tiden, er ikke fryktelig var på slikt, men innbiller meg det har blitt verre i det siste... og bassen er hvertfall et nytt problem.

Skal dobbelsjekke og evnt bytte ut kablinga.

Noen konkrete tips til hva jeg gjør med den fandens pumpa?
Jeg har sett folk som har aluminumsfolie rundt pumpen. Det er ikke særlig pent.

#265070  av angrykid

Som poster over meg sier, det er ikke nevneverdig fint å se servopumpa kledd inn i aluminuimsfolie, men det går an å bygge over den med noe kryssfiner eller noe å gjøre det litt fint, sant. :)

F.eks kle innsiden av kryssfineren inn i aluminiumsfolie og utsiden i skai eller noe. Det fungerer jo fint det og.. :) Og er man nøye, så kan det faktisk bli ganske så bra.

#265096  av chris

Jeg hadde samme problemet. Støyen slo inn på selve forsterkeren, og ikke på kablene. Så det hjalp ikke hvor dyre og godt skjerma kabler man brukte. Var en av grunnene til at jeg og Karl bygget den platen under panseret med forsterkeren nedfelt. Fikk da hevet forsterkeren opp fra servomotoren og dermed forsvant alt som lignet på støy.
Ellers er det mulig å kle inn ting i alu-folie og evt blygreier. Det er som nevnt ikke spesielt pent, men det kan løses lett ved å trekke over noe basskasse-trekk i svart eller noe.

#265100  av jumbo

Flotters, da får jeg prøve noe slikt.... har allerede ei finerplate som jeg har montert selve forsterkeren i, så kan sikkert bytte ut den med ei fortilpassa plate som dekker pumpa også, men alu på undersida.

Takk for hjelpen

#265105  av jumbo

Hehe, ja husker godt løsningen din... Er ikke sikker på om jeg gidder å lage en like proff løsning, men får hvertfall fikse noe lignende rent teknisk, samt gå over all kabling

#265591  av chris

jumbo skrev:Hehe, ja husker godt løsningen din... Er ikke sikker på om jeg gidder å lage en like proff løsning, men får hvertfall fikse noe lignende rent teknisk, samt gå over all kabling
Viktigste tror jeg er å få hevet forsterkeren opp fra servomotoren.