TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Regjering legger om smÃ¥tteri pÃ¥ bilavgiftene

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #265906  av sindrejl
 
Dieselavgiften øker med 20 øre per liter, og regjeringen foreslår en miljødifferensiert årsavgift der dieselbiler uten partikkelfilter får en økning i årsavgiften på 100 kroner, mens øvrige kjøretøy får en reduksjon på 330 kroner.

med andre ord går faktisk årsavgifta ned?

 #265908  av sindrejl
 
Samtidig øker de vrakpremie med 5.000 kroner for dieselbiler for årsmodell 1992 og eldre.

Ikke dumt det, få bort gamle skrotbiler :)

 #265909  av hmsilset
 
Høres bra ut dette! Men tror det ikke før jeg ser det :wink:

 #265920  av jumbo
 
Vet ikke om jeg liker det uansett... sier for all del ikke neitakk til en reduksjon i avgift, det er på høy tid, men synes det er rimelig heftig dobbelmoral og rett og slett lureri at de ene året oppfordrer til massivt salg av dieselbiler, for deretter å øke kostnaden ved å ha/bruke disse sammenlignet med alternativene

Blir liksom litt å mate bikkja med venstre hånd mens du holder klubba klar i høyre....

 #265926  av Morten
 
jumbo skrev:Vet ikke om jeg liker det uansett... sier for all del ikke neitakk til en reduksjon i avgift, det er på høy tid, men synes det er rimelig heftig dobbelmoral og rett og slett lureri at de ene året oppfordrer til massivt salg av dieselbiler, for deretter å øke kostnaden ved å ha/bruke disse sammenlignet med alternativene

Blir liksom litt å mate bikkja med venstre hånd mens du holder klubba klar i høyre....
For å ikke snakke om "kamuflasjen" av at det er for miljøet... Hvorfor blir miljøet bedre av at staten får inn mere penger i "miljø-avgifter" om disse pengene ikke faktisk går til miljø-tiltak. :? Blir som "veiavgiften" i gamledager det (som jo faktisk endret navn til årsavgift det året Høyre skrøyt av å skulle fjærne idiotiske avgifter og de ble spurt om hvor mye av Veiavgiften som faktisk gikk til veier... da kunne jo ingenklage lengre på bruken? :lol: )

 #265931  av arctic_celi
 
Synes det der er meget skuffende. Det lyser "få mer inn i kassa" isteden for å tenke miljø og endre bilparken som vi har nå.
Hadde håpet på heftige rabatter til miljøvennlige drivstoff jeg...
Tror vi virkelig hadde sett endringer da.

 #265952  av kennethx
 
jumbo skrev:Vet ikke om jeg liker det uansett... sier for all del ikke neitakk til en reduksjon i avgift, det er på høy tid, men synes det er rimelig heftig dobbelmoral og rett og slett lureri at de ene året oppfordrer til massivt salg av dieselbiler, for deretter å øke kostnaden ved å ha/bruke disse sammenlignet med alternativene

Blir liksom litt å mate bikkja med venstre hånd mens du holder klubba klar i høyre....
Kan hverken være skuffende eller overraskende når ALLE sa at det var NETTOPP dette som kom til å skje. :wink:

 #265974  av cameleon
 
jumbo skrev:Blir liksom litt å mate bikkja med venstre hånd mens du holder klubba klar i høyre....
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: DAGENS! :lol:

 #265987  av Ã¸f
 
cameleon skrev:
jumbo skrev:Blir liksom litt å mate bikkja med venstre hånd mens du holder klubba klar i høyre....
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: DAGENS! :lol:
haha :lol: mye dobbelt-moral ute og går for tiden :lol:

 #265990  av CelicaTurbo
 
Synes ikke det der høres så ille ut om det stemmer. En reduksjon for oss med bensinbiler som merkes, 660,- mindre i årsavgivt for min del. De med eldre dieselbiler må betale en hundrings mer, men det er jo en liten oppmuntring til å velge biler som ikke plager astmatikere så mye på vinteren ;)

Og, en kjapp utregning, om vi sier at bileiere i gjennomsnitt kjører 15.000km i året i sine dieselbiler (ok, dere kjører nok lengre men dere er over gjennomsnittet glad i bil) og bilene har et forbruk på 0.6 liter milen, som ikke ligger langt unna for en dieselbil, så øker den årlige kostnaden med 180kr med en økning av avgifter på 20 øre.. ikke akkurat dramatisk ;)

 #266008  av lexusmann
 
Sier også jatakk til en liten reduksjon, ja...om det nå er for miljøet(TROR ikke det) eller ei...

 #266009  av jumbo
 
CelicaTurbo skrev:Synes ikke det der høres så ille ut om det stemmer. En reduksjon for oss med bensinbiler som merkes, 660,- mindre i årsavgivt for min del. De med eldre dieselbiler må betale en hundrings mer, men det er jo en liten oppmuntring til å velge biler som ikke plager astmatikere så mye på vinteren ;)

Og, en kjapp utregning, om vi sier at bileiere i gjennomsnitt kjører 15.000km i året i sine dieselbiler (ok, dere kjører nok lengre men dere er over gjennomsnittet glad i bil) og bilene har et forbruk på 0.6 liter milen, som ikke ligger langt unna for en dieselbil, så øker den årlige kostnaden med 180kr med en økning av avgifter på 20 øre.. ikke akkurat dramatisk ;)

Neida, det er ikke noe dramatisk i disse endringene i det hele tatt, de er tvert imot overraskende ubetydelige. Det er mer prisippet jeg reagerer på, selv om det som allerede nevnt bør være alt annet enn overraskende


Det er jo hvertfall bye bye til all troverdighet (om den noen gang fantes) når det gjelder intensjonene bak politikken. Favoriseringen av dieselbiler var jo nettopp for å få flere dieselbiler i bilparken, fordi man påsto at det er mer miljøvennlig. Noe som i seg selv er bullshit, men det er nå en annen skål. Og nå går man videre og begrunner også disse endringene med miljø som tema... når man går i stikk motsatt retning av hva man gjorde forrige gang....

 #266014  av 2r-e-rik
 
CelicaTurbo skrev:Synes ikke det der høres så ille ut om det stemmer. En reduksjon for oss med bensinbiler som merkes, 660,- mindre i årsavgivt for min del. De med eldre dieselbiler må betale en hundrings mer, men det er jo en liten oppmuntring til å velge biler som ikke plager astmatikere så mye på vinteren ;)

Og, en kjapp utregning, om vi sier at bileiere i gjennomsnitt kjører 15.000km i året i sine dieselbiler (ok, dere kjører nok lengre men dere er over gjennomsnittet glad i bil) og bilene har et forbruk på 0.6 liter milen, som ikke ligger langt unna for en dieselbil, så øker den årlige kostnaden med 180kr med en økning av avgifter på 20 øre.. ikke akkurat dramatisk ;)
20øre pluss mva vel å merke.... alle monner drar vet du...

 #266019  av CelicaTurbo
 
20 øre er minimalt og ubetydelig, men, det jeg tenker er at det kan åpne døren for videre økning av dieslavgiften og det er værre. Nå, etter forrige runde hvor registreringskostnadene på dieselbiler ble redusert pga "miljøvennlighet" så er det jo ingen hemmelighet at dette var ren politikk og har med CO2-kvoten i landet, og prisen for kjøp av CO2-kvoter. Nå, i fjor ble en typisk dieselbil flere titalls tusen billigere i innkjøp, kan trygt si at du kan kjøre ganske langt med +20 øre i literpris før du oppveier for den bonusen der.. kan ti-doble den avgiftsøkningen og du skal fremdeles kjøre opp mot hele bilens levetid før du utligner den skatteletten som de bilene fikk i fjor :lol:


Men men, alt i alt synes jeg det er ganske positivt. Men det er to ting jeg reagerer på, det er at en økning i dieselavgiften er så ubetydelig at de like gjerne kunne ha spart seg det og bekymringen for at det kan åpne opp for fremtidige økninger, og det andre jeg reagerer på er at personer som ettermonterer partikkelfilter på sine dieselbiler ikke vil få bonus i form av redusert veiavgift.

 #266029  av Larsen
 
Syns det er så håløst å høre på disse debattene. De klager på at bilen forurenser, at vi må bruke mer kollektiv traffikk, Vi bilsjåfører er verdens miljø syndere.

Oki så bilbruken står for 10% av all co2 utslippene. Likevel så er det 95% av stortingsdebaten som domineres av utslipp fra bil. Hva med de 90% som står igjen da. Hva med skipstraffikken som often går på rå-olje og uten noen form rensing av utslippene? utslipp fra fabrikker osv.? Er politikerene virklig så redd for å skade norsk industri at de ike tørr å ta opp diskusjonen om deres miljøpolitikk.
Sist redigert av Larsen den 06 okt 2007 16:28, redigert 1 gang totalt.