TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Fartssperra.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #2658  av Christian

Har testa litt i det siste og finni ut at bilen kutter ved 210 på meteret...
Grunnen til dette er sikkert at rullediameteren er blitt mye større, siden jeg har 16" 50 profil.
Er ikke sperra egentlig lagt til ca 240?
Uansett så går 0 - 200 på meteret iløpet av 20.8sek :twisted:
(Tilsvarer vel egentlig bortimot 220-230)

Testet på bane selfølgelig :)

#2659  av CelicaTurbo

210m på meteret? Sikker på dette egentlig? Husk at om du øker rulleomkretsen på dekkene så øker den reelle farten i forhold til det speedometeret viser. I tillegg er det en høyere visning på meteret enn faktisk fart med standard dim på dekkene så når meteret viser 200 så skal du egentlig kjøre i ca 180km/t (10% lavere).

Det jeg vet er at Celica GT4 skal klare oppimot 260 km/t på meteret mens sann fart er mellom 230-240. Jeg har ikke prøvd dette selv da og ikke har jeg planer om det heller :)

men, når du toppen av turtallet når meteret viser 210 da eller bare slutter den å dra da? Mulig meteret viser feil kanskje? Jeg kjørte 205 km/t med min NA MR2 på Autobahn og da gav jeg ikke full gass og hadde fremdeles mye krefter å ta av.

#2660  av CelicaTurbo

åh, når jeg tenker på det: er jo en japsemotor du har? Og i Japan har de vel en fartssperre ved ca 180 km/t mener jeg. Du kan jo spørre på forumet til den britiske klubben for de kjenner til det der med den fartssperren.

225/50-16 dekk har 4.2% større rulleomkrets enn 225/50-15 dekk (som er standard bak), Det burde fremdeles si at den reelle farten skal være lavere enn det speedometeret viser typisk..

uansett, du skal klare å få turtelleret helt til sperren så om du ikke klarer det så er det en fartssperre som setter inn. Den sperren skal virke slik at den mykt senker farten til bilen ned til et vist nivå hvor den så vil tillate motoren å dra igjen..

og kjør forsiktig på den banen i bakhagen din da :)

#2662  av Christian

Det er garantert fartssperra, virker som om den slutter å tenne ved 5000o/min på 5 gir.
Trodde faktisk ikke misvisingen var så stor jeg, hadde 55 på meteret forbi en måler her om dagen, og den viste 58.
Kan jo og være at det nye speedo drevet ikke er det riktige. (feil utveksling)
Spiller liten rolle egentlig, det er draget som er moro :D
Håpet er å få den på ruller snart, og da får man vel vite det meste...

#2663  av CelicaTurbo

du får elektronikk som kan fjerne den fartssperren da men hvor ofte trenger man høyere fart?

det viktigste er vel at du er fornøyd med draget ja og noen dynotall hadde jo vært kjekt også :)