TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen som har vært borti dette? Ulyd? gt4

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #266622  av wickeddark

Akkurat når jeg bikker 50 kmt så kommer det en slags ulelyd som høres ut som den kommer fra fronthjulet på passasjer siden. Den blir borte om jeg kommer litt over eller under 50. Den blir også borte når jeg legger svakt press på brems og holder 50. Den kommer kun når det er kaldt i været. Den var sånn i hele fjor også, men merka den sjeldent da jeg ikke hadde noen særlig med 50 soner rundt omkring. Nå har jeg en lang en...

Blir kokko av ulyder i bilen :shock:

#266635  av csstian

Kan være hjullager

#266644  av wickeddark

Ok, er det mye jobb å åpne opp å sjekke. Har sjekket for slakk, og det er ingen slakk i noen av lagrene. Kan det være at det må smøres?

#266647  av csstian

Går ikke å smørre.Du kan jo ta ut drivaksel å se om du kan kjenne noe på lageret når du snurrer på det.

#266648  av Marcus

Og hvis det er hjullager, er det ikke slik at hjulet plutselig kan låse seg også?
Det er jo ikke særlig kult i stor fart..

#266655  av kennethx

Jekk opp bilen på den hjulet, ta tak oppe og nede og press inn oppe trekk ut nede vekselvis med motsatt press inn oppe, trekk ut nede.

Du må ta litt i, og det skal ikke være noe slark her, om hjulet rikker seg i "navet" har du nok et dårlig hjullager. Dette er pressete lager, og du må ha presse for å ta ut/sette inn nytt lager. Regner med du har sjekket hjulboltene? :)

#266661  av csstian

Men det går å ann at hjullager lager lyd uten at det er slakk

#266687  av kennethx

csstian skrev:Men det går å ann at hjullager lager lyd uten at det er slakk
Det går ann å ha slark uten å ha hjullagerlyd er mer vanlig på disse bilene virker det som, egen erfaring med min GT4 i alle fall.

#266689  av csstian

Hadde lyd på min gammle,å der var det ikke slakk.Men det var bare i sving.

#266691  av ErikG

Kan jo også være at du har slakk i opphengslageret på mellomaksligen. har det jeg og er akkuratt samme symptomer som du snakker om. For å sjekke om det kommer fra hjullageret kan du kjøre i ring med bilen. Du vil da garantert få frem lyden om det kommer derifra.