TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Noen som har Alltrac?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #266721  av grimfer

Er det noen her inne som har eller har hatt en st185 alltrac, så er jeg meget interessert i å få kontakt!

#266726  av sleeper

alltrac er bare det den hette i usa! ( gt4 i japan, 4wd turbo i europa..)

hva er det du lurer på da?

#266729  av grimfer

Det var det jeg også trodde, helt til jeg bestilte alltrac-bremsedeler fra USA...

Det jeg lurte på, er om bremseskivene er like på 1990-GT4 og 1990-alltrac. De jeg har fått tak i, ser ikke ut til å passe...

#266731  av sleeper

virker som de første st185 som ble levert i usa ble levert med st165 bremser.. altså 2 stempla frambremser og ikke 1 stempla som alle europeiske ble levert med...
du skulle nok bestillt til 91-92 mod st185... :wink:

#266753  av grimfer

Nei, det var ikke det som var problemet. Bremsene er helt like (med 1 stempel), bortsett fra to detaljer:

- Klaven på kalipperen er litt annerledes. Hullene for boltene som fester til stempelet er like, mens de som fester selve kalipperen til "navet" passer ikke. De er ca 1 cm for langt "ut" på kalipperen på alltrac-versjonen.
- Bremseskiva ser ut til å ha litt andre dimensjoner. Nøyaktig samme tykkelse og diameter, men "koppen" i midten ser ut til å være dypere eller bare litt annerledes. I alle fall blir resultatet at skiva kommer skjevt inn i kalipperen når hjulet er montert...

#266754  av sleeper

hm... det har jeg aldri hørt noe om.. sikker på at du har fått bremser til riktig bil da?
trur ikke det skal være forskjell på de.. regner med at en sånn forandring ville fork vist om nå..

#266758  av grimfer

Jeg er jo ikke 100% sikker, men det virket som om dette var helt riktige deler, og de bekreftet på telefonen...

#266759  av larsst185

Du har ikke fått bremser til en vanlig 2 liter t18?Brodern sin gti har 1 pot calipper med annen innfesting en jeg har på min gt4.Mener gt4n kun er levert med to typer bremser,først 2 pot på de aller tidligste og deretter 1 pot.Er ikke forskjell på j-spec eller us kontra europa.

#267230  av grimfer

Det skal være bremser til alltrac, altså st 185. Jeg er helt 100% sikker på at jeg bestilte de rette delene fra Rockauto. Hvis jeg har fått bremser til feil bil, så er det noe galt i systemet deres. Jeg bekreftet delenr over telefon også, så jeg tviler på at det er det som er problemet.

Jeg kan jo umulig være helt sikker, men det virker som om det er noen små forskjeller på enkelte komponenter.

Men dette er noe ikke så mange kan vite sikkert, fordi det ikke er særlig mange som har mye erfaring med både gt4 og alltrac!

Bremseskivene er så like at det er nesten umulig å se forskjell på dem, men de amerikanske kiler seg fast.

#267232  av grimfer

Det skal i utgangspunktet ikke være forskjell på alltrac og gt4.

Det skal heller ikke være store forskjellene på vanlig gt4 og CS-versjonen. Og i prinsippet er det ikke rare forskjellene. Men likevel er noen deler litt annerledes produsert. Et eksempel fra min bil: Jeg kjøpte en drivaksel som hadde stått på en tidlig 92 mod CS, den var ikke lik den jeg hadde på min "vanlige" 90-mod i det hele tatt.

Dette er kanskje et eksempel på at det kan være flere forskjeller enn det vi vet om, fordi delene gjør samme jobben og ikke utgjør noen konstruksjonsforskjell.

Det blir bare så frustrerende hvis delene fra forskjellige markeder ikke kan brukes om hverandre!

Fint om noen kan hjelpe meg med info om dette bremsetullet...